Spuiten tegen Jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvonne101

Spuiten tegen Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:46

HALLO,

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WELK MIDDEL JE HET BEST KAN GEBRUIKEN OM DE WEIDES TE SPUITEN TEGEN JACOBSKRUISKRUID? KRIJG VEEL TEGENSTRIJDIGE BERICHTEN.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-07 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel.

Scum

Re: SPUITEN TEGEN JACOBSKRUISKRUID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:10

Vanwaar al die hoofdletters?!

Wij spuiten het niet maar trekken het met wortel en al eruit. Helaas als de buren het wel laten staan, dan waaien de zaadjes ook bij ons in de wei. Dus we komen er niet meer vanaf.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:16

Spuiten is de enige oplossing. Wij trokken het ook ieder jaar. Onze buurman spuit wel maar het groeit net zo hard terug. Dit komt omdat aan de wortels vele kleine vertakkingen zitten die je er niet meer uit trekt. Veel werk en verspilde moeite dus. Wij gaan straks ook spuiten. Ik heb er geen verstand van mijn moeder gelukkig wel. Dus ik kan geen antwoord geven op je vraag nu misschien dat ik het vanavond even kan vragen als ze weer thuis is.

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 11:44

bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb het er ook steeds uitgetrokken maar hetheeft niet mogen baten. Ik heb tussen september en begin februari 3 ponys verloren aan jacobskruiskruidvergiftiging. Ze stonden overigens vanaf begin november al niet meer op de wei. Durf amper hooi te voeren en op gras komen de overige paarden helemaal niet meer. Wil eerst 100% zekerheid dat ik geen ziek paard meer krijg. Heb in de wei gekeken en de zaailingen zitten echt overal. Daarom wil ik spuiten, kapot frezen. opnieuw inzaaien en weer spuiten. maar wil graag weten welk spul jacobskruiskruid echt kapot krijgt.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:00

Jeetje wat een ellende! Vreselijk. Hooide je altijd van je eigen land?

Begrijp dat je het nu echt wil aanpakken! Dat spul is zo hardnekkig, je krijgt het bijna niet kapot. Wat zijn trouwens de tegenstrijdige berichten die je hebt gehoord? Ben benieuwd wat men gebruikt.

femmefatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:04

Als je het goed wilt doen moet je eigenlijk spuiten met iets wat de plant van binnen uit verbrand..

Maar helemaal uitroeien gaat helaas niet meer, daarvoor zijn we tever heen..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:05

hoe kan je ze herkennen als klein plantje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:07

Vergeet na het spuiten ook niet je land goed te bemesten
Zover ik heb begrepen houd jacobskruid niet van goed bemeste grond.

Starane helpt tegen JKK
MCPA wordt vaak tegen de ander onkruid gebruikt
Daarom wordt er vaak met een mengeling van MCPA en Starane gespoten

Vraag het eens aan een loonwerker in de buurt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:12

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:23

runningkawa schreef:
Vergeet na het spuiten ook niet je land goed te bemesten
Zover ik heb begrepen houd jacobskruid niet van goed bemeste grond.

Heb ik ook wel eens gelezen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:57

Iemand op het prairyforum heeft eens kunstmest op de JJK gestrooit. Paar dagen later was er niet meer veel van de plant over. Zal eens kijken of ik dat nog kan terug vinden

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 09:46

alvast bedankt. graag mee reacties.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:53

Citaat:
Zoals veel mensen hier in de omgeving hebben wij enorm veel last van het giftige plantje Jacobs Kruis Kruid.
Na vele acties dit plantje te bestrijden hebben we een ontdekking gedaan.
Samen met vele buurmannen, allen boeren of loonwerkers, hebben we veelvuldig gepraat over hoe dit het beste te bestrijden.
Feit is daarbij dat weides die elk jaar goed worden gemest minder last hebben van JKK.
Dit voorjaar hebben wij 2 weides met kunstmest gestooid en 1 weide niet. De weide zonder kunstmest had dit jaar werkelijk een explosie aan JKK.

Met dit in achterhoofd heeft buurman jan een simpele test gedaan. Een klein handje kunstmest korrels op een plantje KK.
En WAREMPEL, na 3 dagen, plantje morsdood!
Vervolgens hebben wij, nog niet geheel overtuigd afgelopen zaterdag een hele zak kunstmest opgestooid op de plantjes in de wei. Vandaag is het dinsdag en het werkt! De kleine plantjes zijn al dood en de grote zijn hard onderweg en halen het einde van de week niet!

Dit is natuurlijk een super oplossing.
Bij uitsteken krijg je namelijk rondom het gat tientallen jonge plantjes terug. Gif is niet altijd afdoende en moet je 2 x op een plant spuiten wil het helpen en je zou 2 á 3 x per jaar je wei moeten spuiten. Ook niet erg aanlokkelijk.

Komende zaterdag gaan we met een nieuwe zak korrels in de weer en de laatste plantjes aanpakken !

Zie hier het resultaat:
Let vooral op de paardenbloem die tussen het JKK door groeit en zich niks aantrekt van de korrels.http://img108.imageshack.us/img ... 1424yj.jpg

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:58

Vreselijk van je paarden!
Hoe heb je eigenlijk kunnen vaststellen dat het JKK de oorzaak was?

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 13:45

hallo,

Ik weet dat de plantjes in de zomer in de wei hebben gestaan. Ook hebben we een lever biopie laten doen en diverse bloedtesten. Onze da en de da van een kliniek in duitsland denken toch allebei dat het jkk is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:53

het beste is idd de boel gewoon omploegen en flink bemesten... ik had het ook overal staan op 1 stuk land, en dat is omgeploegt en bemest en ik heb geen plantje meer gezien Pling

maar jeetje wat een verhaal zeg Ach gut en mijn moeder vond het vorig jaar nog raar dat ik geen hooi wilde van ons eigen stukkie jkk-land Clown hoop dat je de plantjes goed weg kunt krijgen en dat je paardjes weer gezond en al naar buiten kunnen Pling

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:57

capopjekop schreef:
Iemand op het prairyforum heeft eens kunstmest op de JJK gestrooit. Paar dagen later was er niet meer veel van de plant over. Zal eens kijken of ik dat nog kan terug vinden

Dit heb ik vorig jaar ook gedaan en dat gaat goed. Dus dan deed ik alleen een handje kunstmest op het plantje en de rest van de zomer normaal kunstmest op het land, maar niet te veel natuurlijk op het gewone gras.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:18

Cheveyo schreef:
hoe kan je ze herkennen als klein plantje?

Op de site http://www.jakobskruiskruid.com kan je bij "Multimedia" eenvoudig alle verschillende rozetplanten van Jakobskruiskruid tot Paardenbloem herkennen aan de hand van vele foto's. Bovendien kan je planten uitgebreid bekijken met verschillende diashows.

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 04:52

Wat erg dat je er zoveel last van hebt. Ik heb net een nieuwe flinke rozet van ong. 30 cm. doorsnee bedekt met strooizout.
Na 1 dag zag je het groen al verschrompelen. Na 3 dagen was er niets meer van over(veel geregend).
Ik weet ook niet of de wortel nu weg is. De plant in ieder geval wel terwijl hij er vorig jaar nog niet stond. Rotspul!
Ik denk dat het ondoenlijk is om met strooizout veel rozetten te behandelen, maar m.i. werkt het dus wel. Het is in ieder geval wel minder arbeidsintensief dan al die rozetten met de hand uitsteken.
Succes! en mijn medeleven voor het verlies van je dieren.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:14

Wat erg dat je je paarden daar aan verloren hebt. Veel sterkte.

Vorig zomer heb ik kunstmest op de planten gestrooid met bovengenoemd resultaat en ook uitsteken. Bij het uitsteken komen er idd veel kleine plantjes terug rondom het gat.
Van strooizout had ik nog niet gehoord.
Zolang niet iedereen in een ruime straal rond je wei meedoet aan het actief verwijderen van JKK blijft het dweilen met de kraan open.

Jullie vertellen dat je nu al nieuwe plantjes ziet, is dat niet erg vroeg? Ik heb ze nog niet gezien en ik ben niet zo optimistisch om te denken dat ik er vanaf ben.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:24

jottum schreef:
Jullie vertellen dat je nu al nieuwe plantjes ziet, is dat niet erg vroeg? Ik heb ze nog niet gezien en ik ben niet zo optimistisch om te denken dat ik er vanaf ben.

In principe is kruiskruid er het hele jaar door. Nadat de planten zaad hebben gezet krijg je al kleine kiemplantjes, dus in het najaar. In het voorjaar komt er vaak een tweede kiemingsgolf ( ondergrondse zaadbank) Kortom rozetten kun je het hele jaar door vinden.
Ze zien er nu ongeveer zo uit, in het midden is Jakobskruiskruid, links staat smalle weegbree en rechts een paardenbloemrozet. Ik heb deze foto gisteren 3 maart gemaakt.
Afbeelding
Op mijn website ( heb die al een paar berichtjes hier boven genoemd), staan onder multimedia veel meer rozetplanten zodat het wat makkelijker is de planten in het rozetstadium te herkennen.

edit; typo
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 04-03-07 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:30

Mooie duidelijke foto zeg! Wij herkennen ze nu ook gelukkig in de wei. Dat van het kunstmest gaan we onthouden. Ik vrees dat er bij ons elk jaar meer planten komen. Onze wei ligt naast een aangelegd natuurgebiedje met alleen een sloot er tussen. Dat natuurgebiedje staat bomvol met JKK. Vorig jaar hebben we enkele plantjes in de wei gehad en die verwijderd. DIt jaar zou het wel eens een probleem kunnen worden met al die JKK naast ons.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:35

Ik kwam gisteren toevallig dit tegen: http://www.paardnatuurlijk.nl/shopping/index.htm doorklikken naar producten en dan naar ragfork!
Zelf geen ervaring met dit ding, maar wel van plan er een aan te schaffen voor op stal.
Gif heeft als nadeel dat je ook al het gras dood maakt (hoewel dat in een wei vol JKK niet te vermijden is) Bovendien moeten de wortels echt verwijderd, anders blijft het terugkomen!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:37

Spetter schreef:
Vorig jaar hebben we enkele plantjes in de wei gehad en die verwijderd. DIt jaar zou het wel eens een probleem kunnen worden met al die JKK naast ons.

Wat je kunt proberen, alhoewel het niet makkelijk is in een paardenwei, dat is de zode zo dicht mogelijk houden en het gras niet te kort laten afgrazen. In een dichte zode heeft kruiskruid veel minder kans om te kunnen kiemen. Om te kiemen heeft de plant licht nodig en een klein open plekje. Hoe korter het gras, en hoe minder dicht de zode is, hoe meer kans kruiskruid krijgt. In het jonge rozetstadium is de plant veel makkelijker aan te pakken dan als ie groot is, de plant krijgt al snel een behoorlijk wortelstelsel, uit restjes wortel die achterblijven met verwijderen maakt ie doodgewoon weer nieuwe plantjes, het werd ook al door iemand beschreven in deze draad. Als je kiest voor bestrijdingsmiddelen kun je het beste een selectief bestrijdingsmiddel gebruiken, die het kruiskruid doodt, maar het gras laat staan zoals 2.4.D of MCPA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:42

Citaat:
Wat erg dat je er zoveel last van hebt. Ik heb net een nieuwe flinke rozet van ong. 30 cm. doorsnee bedekt met strooizout.

Maar tast dat de grond niet aan, zodat er dan ook geen gras wil groeien?

Voordeel van kunstmest is dat het gras extra wil groeien Lachen