pensionstalling en faillissement.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

pensionstalling en faillissement.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:28

Hallo,

Er is een kans aanwezig dat de eigenaar van de stalling waar mijn paard staat, failliet wordt verklaard.
Wie weet wat er dan met de pensionpaarden gebeurt? Worden die dan ook in beslag genomen?

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven, maak me natuurlijk zorgen om mijn paard.

Apple

Re: pensionstalling en faillissement.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:32

Een faillietverklaring is iets anders dan een in beslag name.

Bij een faillietverklaring wordt er een curator benoemt, die neemt de bedrijfsvoering over en kijkt hoe de opbrengst uit de boedel zo hoog mogelijk kan worden. Dat kan dus "stalling enige tijd door laten lopen" (en dus stalgeld van maart toevoegen aan boedel) of "zoveel mogelijk verkopen". Paarden van de pensionhouder worden dan verkocht.

Bij jouw eigen paard: direct contact opnemen met de curator, aangeven dat het jouw paard is (liefst met bewijs) en dan hoor je vanzelf of je moet verhuizen of nog kan blijven staan (kan nl ook nog zo zijn dat de curator de boel verkoopt en er een doorstart komt met nieuwe eigenaren).

In geval van een beslaglegging door een schuldeiser zul je bij de Deurwaarder moeten aangeven dat het paard van jou is en dat daar dan geen beslag op gelegd kan worden (weer: eigendomspapieren meenemen). Ook in dat geval is overleg met de deurwaarder belangrijk: kan er nog normale bedrijfsvoering zijn of is dat niet meer mogelijk en moeten de paarden verhuizen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:35

Ik heb je een pb gestuurd..

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:36

Wat wordt in dit soort gevallen dan toegestaan als "eigendomspapieren", paspoort was geen bewijs dat een paard van jou is als ik het goed heb. Maar dit is in 9 vd 10 gevallen het enigste wat iemand heeft van zn paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:37

Als je helder kunt maken dat je elke maand de stalling overmaakt naar de stalhouder dan ben je al een aardig eind op pad.

Uit de boekhouding van de stalhouder zal ook moeten blijken dat hij stallingsgeld ontvangt van zn pensionklanten.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:40

Apple schreef:
Als je helder kunt maken dat je elke maand de stalling overmaakt naar de stalhouder dan ben je al een aardig eind op pad.

Uit de boekhouding van de stalhouder zal ook moeten blijken dat hij stallingsgeld ontvangt van zn pensionklanten.

Wij moeten dit altijd contant betalen en krijgen geen recu. Ik heb alleen het paspoort van mijn paard en kan wel laten zien dat ik het paard betaald heb aan de vorige eigenaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:44

Dan is er in principe niet zoveel aan de hand. Je kunt aantonen dat het paard van jou is.

Hangt er nog een beetje vanaf hoe de boekhouding is van de stalhouder. Als die gewoon noteert dat er stallingsgeld is ontvangen voor paard X dan is er niet veel aan de hand.

Daarnaast: als er een pensionstalling failliet gaat dan gaat een curator ook wel kijken wat de aard van het bedrijf is. In dit geval: verhuur van boxen voor paarden. De paarden zelf zijn dan dus niet onderdeel van de boedel.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:57

vraag het me gewoon af hoor, lijkt me erg vervelend als dit gebeurt.. want wat als je op straat komt te staan vind met zn allen maar weer zo gauw een andere stal..

Maar ik sta gewoon bij iemand die een paar stallen erbij verhuurd buiten zn eigen paarden, stalgeld wordt contant afgerekend en gaat zo zn zak in Knipoog ... paardje is bij mij geboren heb ik dus geen eigendomspapieren van, alleen zn paspoort waar ik in sta als fokker/eigenaar.

TS in ieder geval succes ik hoop dat het met een sisser af zal lopen en jullie gewoon kunnen blijven staan.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:54

Bedankt voor jullie antwoorden. Het is inderdaad wel vervelend als je op straat komt te staan. Maar ja daarom ben ik al wel aan het kijken waar er nog plek is, voor het geval dat.
Ik hoop ook dat het meevalt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:55

Ik had je een pb gestuurd, maar krijg geen reactie..

Ik weet nl van een stal dat ze nagenoeg failliet zijn, en dat er een hoop achter de schermen gebeurd..

Vandaag dat ik vroeg welke stal dat het was..