Moet een jaarling persé in de opfok of kudde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlee

Moet een jaarling persé in de opfok of kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 20:16

hallo Pling ,

Ik heb gehoord dat een veulen van 1 jaar niet persee in de opfok moet met andere veulens, het gaat erom dat het veulen in de wei staat met anderen paarden en pony's waardoor hij/zij de rangorde leert kennen.

Is dit is waar?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-07 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel iets verduidelijkt.

EmVe

Re: veulen opfk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:20

Het is belangrijk dat een veulen zijn jeugd kan beleven. Dit doet hij door te spelen en te strijden met andere leeftijdsgenoten volgens mij. Het is belangrijk dat een veulen leert hoe de rangorde in elkaar zit, maar vooral ook hoe hij zijn plekje verovert in een groep. Persoonlijk ben ik van mening dat dit het beste kan met leeftijdsgenoten. Succes met je veulen.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 10:36

Oke bedankt voor je advies,
groetjes

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 10:37

weet iemand wat de inenting kost voor een veulen en hoe vaak dat moet?
En wat kost een wormen kuur

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:03

Met andere veulens op de wei, zo leren ze door te spelen wat hun rangorde e.d is en dat is heel belangrijk.

Kosten zijn verschillend. Voor de inenting even je dierenarts bellen en voor een wormenkur naar een ruitersportzaak.(of misschien heeft je Dierenarts deze ook wel)

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 12:33

Oke bedankt voor jullie advies,
Groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:54

nadeel van veulens onderling vind ik dat degene die baas is dit ook zal blijven en toch vaak later ander gedag vertoont in een kudde Knipoog
zet je een veulen in een gemengde groep,dan kan hij dollen met andere veulens,maar leert zijn plek van de volwassenen en leert dat hij of zij niet zomaar kan bijten of slaan..
maar da's mijn mening hoor Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:57

Inenting kosten idd met je DA overleggen en wormenkuren, de duurdere die je 2 x per jaar geeft zijn Equimax(22.50) en voor de rest van de keren gebruik ik Equiworm (7.50)

Een veulen plaatsen bij andere veulens en een veulen plaatsen bij volwassen paarden, voor beide ideen is wat te zeggen Ja

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:35

ellepel schreef:
nadeel van veulens onderling vind ik dat degene die baas is dit ook zal blijven en toch vaak later ander gedag vertoont in een kudde Knipoog
zet je een veulen in een gemengde groep,dan kan hij dollen met andere veulens,maar leert zijn plek van de volwassenen en leert dat hij of zij niet zomaar kan bijten of slaan..
maar da's mijn mening hoor Haha!

Ben ik het ook mee eens. Heb meerdere veulens in een gemengde groep zien opgroeien.
Als de veulens te wild met elkaar omgingen dan kwam het oudere paard (ijslander van 5 jaar) er even tussen om de boel weer recht te zetten. De ijslander stond ook dag en nacht buiten in de groep.

charlee

Re: Moet een jaarling presé in de opfok of kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:29

Bij mij opstal staan 2 paarden waaronder de merrie, dag en nacht op het land staan een stuk of 5 ijslanders en schetlanders.
Ik wil dan na het afspenen mijn veulen daarbij zetten want de eigenaar van die ijslander zegt dat dat kan want zijn veulen staat er ook.

Ik hoor dat de mening daarover verschilt de een zegt het veulen moet opgroeien tussen leeftijdgenoten en de ander zegt dat het niet zoveel uitmaakt.

charlee

Re: Moet een jaarling presé in de opfok of kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:31

Ow nog iets,

Na het afspenen blijft het veulen nog wel op de zelfde stal staan alleen dan niet bij zijn moeder.naast het land van de merrie is het land van die ijslanders kan het veulen daar dan bij of zouden ze elkaar dan teveel zien??

Groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Moet een jaarling persé in de opfok of kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:47

Mijn idee is een gemengde kudde heel wat beter als alleen leeftijdsgenoten.
Ik zou na het afspenen merrie en veulen buiten gehoors en gezichtsveld zetten de eerste weken.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 06:38

Ja dat is idd beter dat is voor moeder en kind prettiger.

Ik heb ook even gekeken naar het voer voor de merrie. dat weet ik nu allemaal,alleen na ongeveer 5 maanden tijdens de zoog periode wordt het veulen over een maand afgespeend is het dan handig om het voer van de merrie te verminderen?

De merrie produceert dan toch minder melk?

Groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 06:49

Ja, krachtvoer verminderen is goed, eventueel ook de eerste dagen wat minderen in water geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:49

Ik zou een jong paard in een groep zetten met leeftijd en geslachtsgenoten. Een veulen kan niet zo heel veel hebben, knokpartijen met oudere paarden komen in een gemengde kudde ook voor, een trap op de verkeerde plek en het is over. Ik weet van shetjes (volwassen) die een trap kregen van een groter paard die op hun hoofd terechtkwam en het leven kostten van die volwassen shet, ik weet van gebroken benen bij jaarlingen in een kudde volwassen paarden, veroorzaakt door een trap van een groter paard. In de natuur hebben paarden meer ruimte om afstand te nemen van elkaar, en kom je doorgaans geen hekken tegen waar een jonkie in een hoek klem kan komen te staan en in elkaar kan worden getrapt zonder dat hij een kant uitkan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:54

het is inderdaat belangrijk. mijn paard heeft een jaar ind e opfok gestaan. daarna kon ik het niet meer aanzien en had ik een andere stalling. daar stond hij dus alleen buiten en oms met 2 ruinen(was toen nog hengst) mn paard kwam elke keer als ik er was onder de strond en zeik de opfok uit. had op gegeven moment bijna 10 cm opgedroogde mest en zeik onder zn buik en aan zn benen hangen. hij kreeg beschimmeld kuil. werd klein gaatje in het pak(plastic) gemaakt en daar moesten ze maar zien hoe ze aten. mijn paard had meerdere malen plastic op. (het hing uit zn anus) du dan zet ik hem liever op een andere stal en dan maar alleen. maar ze zeggen dat ze socialer ervan worden en opgevoed worden door de andere.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:59

Mijn jaarling staat s`winters in een open stal met een 2,5 jarige en een 11 jarige. Dit gaat erg goed. In de zomer staan ze met 8 paarden in de weide. In het begin vond ik het echt vresselijk, alle grote paarden vlogen op haar af en beten haar Huilen .
Dit duurde een weekje denk ik. Nu weet mijn jaarling haar plaats. En nu gaat het goed. Alleen pikken die paarden het niet als ik die van mij uit de weide haal, dus moet ik een halstertouw of zweep mee nemen om die paarden om me heen weg te jagen.
Ik ben van menig dat een jaarling niet persee in de opfok hoeft. Die van mij staat dat in ieder geval niet. En ik haal haar ongeveer 1 a 2 x in de week er uit om te poetsen, te wandelen of om wat oeveningentjes te doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:59

Zelf ben ik van mening dat een jong paard in een kudde moet staan met diverse leeftijden. Dus zowel eigen leeftijd als ouderen. En natuurlijk geen agressieve paarden erbij. Wij hebben diverse kuddes staan en daar staat geen enkel agressief paard tussen, het zijn juist hechte clubjes. Alleen onze grote tuigers (die ook meer op stal staan) reageren te heftig, maar die staan apart bij elkaar op een weiland. Als er een nieuwe bijkomt, moet de rangorde wel weer even bepaald worden, maar dat gebeurt niet met grote agressiviteit. Na een week of 3 a 4 is de rust meestal wel weer teruggekeerd in de kuddes en weet iedereen z'n plaats wel weer.

Mijn jonkie moest vorig jaar (toen was 'ie twee) ook even voor z'n plekkie 'knokken' en daarvoor heeft hij met vooral oudere pony's en een leeftijdgenootje gestaan. Hij is heel sociaal met andere paarden en assertief op zijn tijd. Zo zie ik hem graag, dus ik weet dat we het zo goed gedaan hebben. Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:16

Het sociale en assertieve gedrag leren ze ook als ze in een groep leeftijdsgenoten staan.

@ Ikke: een opfok waar de paarden beschimmeld kuil te eten kregen, en waar zo met de paarden wordt omgegaan is je eigen keus geweest. Er zijn ook andere adressen te vinden (die misschien wat meer kosten), niet iedere opfok is per definitie slecht.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:21

Iig niet alleen. Maar met leeftijdsgenoten is wel het beste, een zure merrie van 22 jaar zal bijv niet willen spelen en ravotten, en dat is wel wat een veulen moet kunnen doen.

Bij het afspenen moeten het veulen en de merrie elkaar de eerste weken niet kunnen horen of zien.

Er zijn idd voldoende opfok adressen waar je je veulen met een gerust hart naar toe kan brengen, je moet ze wel even zoeken en wellicht iets meer vor betalen !!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:22

Cassidy schreef:
Het sociale en assertieve gedrag leren ze ook als ze in een groep leeftijdsgenoten staan.

Natuurlijk, maar ik vind het geen vereiste. Daarbij vind ik het mooi om te zien hoe hij leert omgaan met paarden met diverse leeftijden (en dus ook de daarbij horende rangordes). Ik ben het niet eens met de mening dat een jong paard per se in de opfok moet. Opfok prima, maar zo kan het ook.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 14:03

Ja dat heb ik ook vaker gehoort.
Ik ben het daar ook wel mee eens het is wel duurder maar dat maakt mij niet uit, want opfok is goedkoper.
Maar ik vindt het ook wel fijn dat ie in de avond naar binnen kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:07

Nadya schreef:
Cassidy schreef:

Natuurlijk, maar ik vind het geen vereiste. Daarbij vind ik het mooi om te zien hoe hij leert omgaan met paarden met diverse leeftijden (en dus ook de daarbij horende rangordes). Ik ben het niet eens met de mening dat een jong paard per se in de opfok moet. Opfok prima, maar zo kan het ook.

Op het moment dat een veulen met zijn moeder in de kudde loopt, heeft hij toch al te maken met paarden van diverse leeftijden en diverse posities binnen die rangorde? Dat is hij heus niet vergeten als hij op leeftijd van een half jaar gespeend wordt en de kleuterklas/opfok ingaat.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 14:14

Oke,

Ik laat het veulen 6 maanden bij ze mams en dan gaat hij naar een andere stal.

Daar staan ze in de zomer op het land tussen verschillende leeftijden maar miscchien niet met veulens.
In de winter staan ze in een grote uit loop met stallen.

als het veulen een jaar of 2 is dan kan hij alleen in een stal naast andere paardjes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:26

mijn babyshet van 9 maanden heb ik gelijk bij mn fjord neergezet. Hij staat nu in een kudde van een AV, een new forest en mn fjord. Ze zijn op mn shet na allemaal volwassen. Ik vind dat als het een shet is het anders is, ik ga zo'n kleintje niet in de opfok gooien. Hier leert hij ook rangorde, dit kende hij al want hij is opgegroeit in zn moeders kudde. Er zijn tot nu toe nog geen gevaarlijke situaties ontstaan. Hij is 1 keer uit de wei geduwd door een oudere merrie, die nu helaas overleden is. Ze werden bijgevoerd en hij kwam te dichtbij, een stalgenoot vetelde dat de merrie met haar neus onder zn kont een duwtje gaf waardoor hij zo uit de wei gekiept werd. Hij heeft er niks aan over gehouden behalve het feit dat hij niet meer bij haar in de buurt hoefde te komen. Ze stonden alleen wel altijd samen te slapen. Ik vind dat de rest van de 'kudd' heel erg rekening meehoud dat hij zo klein is, ze zijn echt heel lief tegen hem.