IBOP-proeven? Mag ik meedoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

IBOP-proeven? Mag ik meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 20:21

Ik las in In de strengen dat je je weer kunt inschrijven voor de IBOP-proeven. Dat lijkt me wel leuk voor Des. Het is een tuigermerrie van 16 jaar, heeft nog nooit meegedaan, loopt onder mij geen wedstrijden, en wordt alleen onder het zadel gereden.
Mag ik haar inschrijven? Moet je dan zowel drsssuur rijden als springen? Of mag je een keuze maken?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:27

De precieze voorwaarden voor het deel te nemen paard weet ik niet.
Wat ik wel weet... vorig jaar heeft mijn stalgenootje meegedaan met een toen 8 jarige ruin (KWPN) die in de sport wordt gereden. Men keek er erg vreemd van op, aangezien de meeste paarden 3, 4, 5 of evt. 6 jaar oud zijn. Tevens was dit een ruin, wat ook geen zoden aan de dijk zet.

Verder moest ze een dressuurproef rijden, het paard moest losspringen en onder het zadel springen.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:41

het ligt eraan voor welk stamboek je rijdt en wat de stamboek dus vraagt. bij de IBOP voor het Fries paard hoef je dus niet te springen. Daar kune je onder de man, als menpaard of als tuigpaard hetIBOP doen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 20:47

Ik heb dus een KWPN-merrie van 16 jaar, die niet in het tuig kan/wil, maar wel van het tuigtype is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:42

Met een tuigpaard mag je alleen de tuigpaardproef doen omdat een zadelproef nu eenmaal niets zegt over de aanleg van het paard als tuigpaard.
een ibop proef is eigenlijk alleen interessant als je een stermerrie hebt met afstammeling die nog keur moet worden.
Met een gelders paard mag je de menproef of zadelproef doen en met een rijpaard alleen de zadelproef.