Wat kwijt aan bodembedekking en voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Wat kwijt aan bodembedekking en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 16:24

Hey,

ik weet dat dit al veel gevraagd is, maar vraag het toch. Ik hoor veel verschillende antwoorden voorbij komen.
Ik heb altijd pensionstallen bekeken die inclusief stro en voeren waren. Nu ben ik serieus aan het zoeken en heb een pensionstal gevonden, waarbij je alleen de kale huur hebt. Mijn vraag, waar moet ik ongeveer op rekenen qua voer en bodembedekking per maand?
Het gaat om een e-pony die matig tot redelijk actief is.
Ik wil hem op stro zetten en hooi en bix geven.

Wie heeft een indicatie voor me?

Rosaly

Re: Wat kwijt aan bodembedekking en voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:19

Zal ik je dan maar even de voorzet geven? Knipoog

Ik betaal net als jij kale stalhuur.
Mijn pony is niet zo heel groot (ongeveer 1.48m) en is nog maar 3.5 jaar oud dus ik rijd hem nog niet zo heel actief.

Mijn pony staat ook op stro, maar is wel heel erg proper. Hij is dan ook een zuinige verbruiker! Tong uitsteken
Ik gebruik ongeveer 2.5 kleine baaltjes per week, wat op ongeveer 10 baaltjes per maand uitkomt. Ik betaal per baaltje €2, dus dat komt op ongeveer €20.

Daarnaast krijgt hij in totaal een kleine halve kilogram meusli per dag. Ik kom grof geschat ongeveer 1.5 maand toe met een zak van 25kg à €8.5.
Hij krijgt dan ook nog een portie lucerne van Hartog, twee maanden met een zak van 25kg à €8 per zak.

Ik schat dat hij zo'n 8 à 10 kg hooi per dag krijgt. Onze balen wegen meestal zo rond de 18kg en kosten €2 per stuk.

Dit is het ongeveer, reken dus zelf maar ongeveer uit.
Het hangt natuurlijk af van de hoeveelheden voer die jouw paard nodig heeft en hoe zuinig hij is op zijn bodembedekking...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:13

Ga zelf gewoon even opzoek naar de prijzen bij jou in de buurt.

Voer ligt bijna altijd in de zelfde prijsklasse, voor hooi/stro/etc ligt vaak erg aan de omgeving waar je woont.
Zoek gewoon even bij verschillende voer dealers.

Hooi kan je vaak goedkoper bij boeren kopen.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:16

Een andere belangrijke vraag is hoeveel uren je paardje buiten gaat komen. Hoe meer uren buiten, hoe minder hooi je in de zomer nodig hebt en hoe minder stro je nodig hebt. Ik heb de mijne aan huis staan (Fjord en Arabier) en verbruik ongeveer 5-6 kleine baaltjes stro en ongeveer 6 kleine baaltjes hooi per week in de winter. Prijzen van hooi en stro varieren nogal per regio heb ik gemerkt. Ik ben per maand zo'n 85-90 euro kwijt voor twee.
Aan brokken / muesli ben ik voor ze samen max. zo'n 15 euro kwijt. De Fjord gaat binnenkort ingereden worden en dan zal dat wel ietsje meer worden.

De mijne staan overigens in de winter van 's ochtends 8 tot 's avonds 6 buiten, 's zomers staan ze ook wel 24/7 buiten, afhankelijk van het weer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:37

hier in de regio zijn de stro prijzen op het moment superhoog!
Hooi valt wel mee.
Wij voerde (paard van 1m70) zo'n euhh 1/2 tot 2/3 baal hooi PER DAG, maar is natuurlijk wel een stuk groter dan een e-pony. Daarbij was dit onbeperkt hooi.
Stro was een ramp, paard maakte er een zooi van. Er ging minimaal een half baaltje per dag in, dus laat ik zeggen 4 per week. ooi was zo'n 5 baaltjes per week.

Nu krijgt hij kuil, en stro komt van een grote baal.
de kosten: hooi kost (momenteel) zo'n 2,70 (hier in de buurt, bij een boertje) Stro durf ik niet te zeggen.
3 weken geleden was een (KLEIN!!) baaltje stro 3,20, maar zoals ik al zei schieten de prijzen flink omhoog.

Groetjes Marie-Jose

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:04

ma_rie_tje schreef:
3 weken geleden was een (KLEIN!!) baaltje stro 3,20, maar zoals ik al zei schieten de prijzen flink omhoog.

Bij ons kost een klein baaltje goed stro nu 4.00.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 12:03

Een collega van mij vertelde gister dat zijn paard op kwalitatief fijn zaagsel staat, en hij daar gemiddeld vijftien euro voor kwijt is in de maand. Ik vind dat wel erg weinig. In dat geval kan ik hem ook op zaagsel zetten, natuurlijk, maar ik denk dat dit ook wel erg positief is. Tong uitsteken
Wat jullie noemen lijkt mij reeeler, bedankt voor jullie reacties. Lachen
(En ik hoor er graag nog meer. Cool )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:57

Pikeur schreef:
ma_rie_tje schreef:

Bij ons kost een klein baaltje goed stro nu 4.00.

dat bedoel ik, prijzen schieten de lucht in.
Heb even gebelt naar de neef van mn vriend, die heeft een (koeien) boerderij.
Hij wist mij te vertellen dat de prijzen NU (prijzen van vrijdag) per KLEIN baaltje in de regio zuidholland (wassenaar) gestegen zijn aar 4,30.
Door de slechte oogst zullen de baaltjes nog wel flink omhoog gaan de komende periode.

Fijn zaagsel moet je trouwens niet hebben, dat stuift onwijs.
of bedoelde je kwalitatief goed zaagsel.
Je moet namelijk grof zaagsel hebben voor in je stal.
Op een manege hier in de buurt gebruiken ze mot (heet dat zo? dat dacht ik me te herrinneren) dat is eigenlijk gewoon het afval uit een zagerij, het hout stof laat ik maar zeggen.
Dat kan je volgens mij zelfs gratis krijgen, maar is natuurlijk niet echt goed voor je paard!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 12:59

Marietje, bedankt voor je reactie!
Ik woon precies in die omgeving, dus dit is de echte info.
En ja, ik bedoelde kwalitatief fijn, fijne kwaliteit. Knipoog

Nog even en het wordt goedkoper om ze niet op stro te zetten maar op ander spul...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:44

Indien je je paard op zaagsel of vlas wil zetten hou je dan ook de afvoer hiervan in de gaten. In deze omgeving is geen bedrijf die dit wil hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:48

Is deze omgeving jouw omgeving, of de mijne? Lachen
Bedankt voor het meedenken, want afvoeren moet natuurlijk ook gebeuren...
Mijn collega staat hier in de buurt, en hij kan het blijkbaar kwijt, dus op zich zou dat wel moeten lukken.

Nog meer prijzenplaatjes of schattingen voor mij?
Ik zou er blij mij zijn. Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:25

Aan voer ben ik ong 20 euro in de maand kwijt.. 2 kilo pd incl muesli.. (25 kilo basisbrok = 8,50 euro ong. muesli nu 9,50 euro voor 20 kilo).

Stro is hier nog 3 euro per baal, maar groot ingekocht vorig jaar, wij kopen het weer van de staleigenaar over. Ik heb gemiddeld 2 balen per week nodig. Voor een redelijk vies paard, volle kruiwagen per dag gaat eruit. Het ligt er ook aan hoe veel je in je stal wilt hebben en of dat zin heeft. Vriendin van me heeft een ontzettend vies paard, maar gebruikt evenveel stro als ik, want al gooi je er 1 baal in per dag, volgende dag kan weer alles eruit.

Hooi zit hier bij de prijs in, zelfde geldt voor kuil. Ze krijgt ong 3 plakken hooi per dag, of kuil in ong dezelfde hoeveelheid.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:48

Ik gebruik per maand ongeveer 10 pakken stro, 30 euro.
15 baaltjes hooi per maand, 30 euro.
Brok/muesli, 2 kilo per dag, per maand betaal ik 30 euro.
Dit zijn mijn kosten in de winter, in de zomer staat mijn paard op de wei en hoef ik alleen maar brok/muesli te kopen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:47

TurdusMerula schreef:
Marietje, bedankt voor je reactie!
Ik woon precies in die omgeving, dus dit is de echte info.
En ja, ik bedoelde kwalitatief fijn, fijne kwaliteit. Knipoog

Nog even en het wordt goedkoper om ze niet op stro te zetten maar op ander spul...

Afhankelijk van hoe smerig je paard is, is soms zaagsel goedkoper.
Was voor mn schoonvader aan het zoeken voorzaagsel (grote balen) voor de kippen hokken en de voileres.
In oudewater staat er eentje op marktplaats voor 7,50 per baal.

Wij kunnen hem niet op zaagsel zettten, omdat er bij ons alleen stro wordt gedaan (ivm afvoering van de mest)Vergeet daar geen rekening mee te houden. Stro wordt opgehaald door champignonnen kwekerijen, zaagsel enzo moet je vaak zelf afvoeren.
Vraag is na hoeveel dat kost (en of jij dat moet betalen of de stalhouder)

Zaagsel gooi je 1 keer flink wat in, daarna alleen de drollen en echt natte plekken uithalen. De vies gekleurde plekken kanjegewoon laten liggen (zijn immers alleen verkleurd en niet nat).
Als je het dan gewoon bijhoudt dan blijft het ook netjes.
Paard heeft een week in de kliniek gestaan en stond daar op zaagsel, stal zag er eigenlijk altijd wel netjes uit, hier en daar wat drollen, maar niet zo'n bende als dat hij maakt op stro.

Hopelijk heb je er wat aan.

groetjes Marie-Jose

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:53

Ik betaal ook kale huur en de rest apart.
Ik betaal 2,20 voor een pakje stro en 2,80 voor een pakje hooi. Ik gebruik ongeveer 15 balen stro en 10 balen hooi per maand, dus reken maar uit. Ik betaal 0,15 per kilo voor de biks. Bij elkaar ben ik per maand rond de 60/70 euro bovenop mijn kale huur.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 21:42

Een beetje laat ivm internetproblemen, maar bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan. Ondertussen ook wat rondgevraagd aan mensen met paarden hier in de regio. Ik krijg daardoor ook een aardig beeld. Lachen