Evenwicht tussen wensen ruiter en paard voor stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Evenwicht tussen wensen ruiter en paard voor stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:55

Om een paard zo natuurlijk mogelijk te houden, ben ik een groot voorstander van. Maar ergens heb ik ook een paard om samen mee plezier te hebben. Sinds 1,5 jaar heb ik eigen paard, die ik daarvoor altijd al bijgereden heb. Pallas heeft tot zijn 15de jaar altijd op stal gestaan en had daar volgens mij weinig problemen mee. Toen ik hem gekregen heb, heeft hij het eerste jaar ook op stal gestaan, waar hij alleen in de zomer 4 uur naar buiten kwam, wel verder prachtige hal en veel luxe. Vanwege de weinig weidefgang was ik absoluut niet gelukkig mee. Het is ontzettend moeilijk om hier in de buurt (Duesseldorf, Duitsland) een goede stal te vinden, waar de paarden veel buiten komen. Uiteindelijk had ik zelfs keuze uit 2 stallen

1)
-24 uur per dag op afgelegen wei in zomer met schuilstal, enorme weiden met 5 andere paarden
- In de winter op paddock met 5 andere paarden met schuilstal zonder 24 uur toegang tot hooi
- 1x per dag wordt krachtvoer gevoerd
- geen verlichting, dus in de winter zie ik mijn paard overdag niet
- geen buitenbak
- S'avond geen mogelijkheid binnenbak te gebruiken, want moet door het bos
- Mooie uitrijmogelijkheden
- 8 km van ons huis

2) - 12 uur per dag op weide, kleine weiden maar 5 verschillende weiden, waar elk keer stuk wordt afgezet, zodat het gras kan aangroeien, met 2 andere paarden. met schuildak
- Huizen kijken direct op weiden, niet afgelegen
- In de winter 12 uur per dag op groot paddock (15 x35 m en 2 paddocks in verbinding daarmee van 10 x 10 m, grote paddock is droog, ander 2 paddocks zijn erg modderig) met schuildak
- In de zomer/winter s"nachts 12 uur in box met 12 m2 paddock eraan vast. Paarden worden naar binnen en buiten gebracht
- Overdag 12 uur toegang tot hooi, s"nachts krijgen de paarden individueel hooi gevoerd, zoveel al je wil
- 2 x per dag op vaste rijden krachtvoer bijgevoerd in box
- Goede verlichting
- Buitenbak met verlichting (15 x 35 m), ook in de winter goed berijdbaar, met vorst niet
- S"avonds mogelijkheid een kleine hal (10 x 30m) in de buurt te gebruiken, ook voor les, kan over verlicht pad daarheen
- Mooie uitrijmogelijkheden
- 1,5 km van huis

Alhoewel de eerste stal optimaal is voor het natuurlijk houden van een paard en de weiden prachtig, heb ik toch gekozen voor de tweede stal, waar Pallas inmiddels 1,5 jaar staat. Ik vond dat bij de tweede stal ook mijn wenzen meer tot zijn recht kwamen, omdat ik ook in de winter samen met Pallas plezier wil hebben. Tevens is Pallas door zijn verleden altijd de underdog geweest en met andere paarden in een paddock hij nooit eten krijgt, omdat hij zich altijd weg laat jagen en gaat wachten totdat de anderen klaar zijn en er dus niets meer is. Daarom vind ik het goed dat hij
s"a vonds in zijn eigen box zijn eigen voer en hooi heeft, zodat hij ook voldoende binnenkrijgt. HIj zier er altijd uit als een moddermonster (is normaal wit)

Zouden jullie het ook zo gedaan hebben, want eigenlijk laat ik mijn wenzen ook zwaar mee tellen, of zou je toch kiezen voor de andere stal met prachtige weiden, verder weg en dat je je paard in de winter veel minder ziet.

Vjestagirl

Re: Evenwicht tussen wensen ruiter en paard voor stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:06

Ik zou dezelfde keuze als jij gemaakt hebben...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:20

Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt! Ook voor je paard. Op stal met uitloop is super, kan hij toch rond kijken, staat hij droog, kan hij heeft zijn rust. Zeker een paard dat sociaal minder vaardig is, stelt dat zeer op prijs. Hoe natuurlijk het ook is, niet ieder paard is heel handig in grotere kuddes om wat voor reden dan ook, en daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden. Verder denk ik ook dat hij het fijn vindt om niet alleen in de zomer aan het werk te zijn en in de winter volledig stil te staan, zonder aandacht van zijn baas omdat het donker is. Maar ook om in de winter, wellicht op een lager pitje, er af en toe eens uit te komen en leuke dingen te doen. 24 uur toegang tot hooi is top! O, en toezicht is wel erg fijn hoor, als er iets met je paard is, dan zullen mensen dat ook veel sneller zien als je minder afgelegen zit.

Dus ja, goede keuze, ook voor je paard.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:07

Superkeuze gemaakt Ja
Hij kan nog altijd naar buiten Knipoog
Ik denk dat zowat iedereen deze keuze gemaakt zou hebben.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:27

Ik vind dat je de goede keuze hebt gemaakt. Je wilt natuurlijk het beste voor je paard, maar je hebt je paard niet om hem in de winter niet eens te kunnen zien omdat het anders donker is.. Dus mag je zelf ook wel wat eisen stellen. En je paard staat nu 12 uur per dag buiten, dat lijkt me al heel wat.
Kijk het was een ander verhaal geweest als je koos voor een stal zonder enige weidegang of paddock, dan zou ik vinden dat je teveel aan je eigen wensen denkt en te weinig rekening houdt met je paard.
Maar dat is niet het geval Knipoog Ik zou dezelfde keuze maken hoor!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:35

Ik zou ook dezelfde keuze maken, en dichterbij je huis, scheelt toch reizen.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:10

Ik zou ook dezelfde keus gemaakt hebben. Ja

Aan de 2de stallen zitten veel meer voordelen dan aan de 1ste stal.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:13

Ik zou ook de 2de kiezen, je hebt immers niet voor niets een paard Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:13

Ik had zeker weten dezelfde keuze gemaakt als jij Ja
Ook in de winter wil je van je paard genieten, die koude natte maanden duren toch al zolang...

Daarbij is het voor je paard vast prettig om s'nachts apart te staan en goed te kunnen eten, rust te hebben als hij laag in rangorde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:17

2e stal klinkt prima, is een hele goede keuze, je paard komt voldoende buiten overdag en je kunt ook nog rijden, dus hij krijgt tenminste wel veel beweging, meer als ze alleen maar overdag met elkaar buiten staan. Lekker veel te eten. Ik zou ook voor 2 gaan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:17

Ik had dezelfde keuze gemaakt.

Natuurlijk gun je je paard het beste maar een paard is nog steeds tijdvermaak van een ruiter en dan mag de ruiter ook plezier beleven

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 19:36

Ja, zelf denk ik ook de goede keus te hebben gemaakt, niet alleen omdat ik Pallas ook in de winter zie, maar ook omdat Pallas laag in de rangorde staat en hij rust heeft s'avonds in de stal en hij toch voldoende eten krijgt. Als hij naar buiten wil, kan hij ook nog buitenstaan. AQls hij hoger in rangorde was geweest, had ik misschien meer getwijfeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:58

Ik had ook de tweede stal gekozen , maar zou dan nog wel verder zijn gaan zoeken naar iets beters. Misschien lees ik het verkeerd hoor , maar als het inhoudt dat je bij stal 2 in de winter helemaal niet op de wei komt , alleen in die paddock die kleiner is dan een standaard bakje , dan zou ik daar niet helemaal gelukkig mee zijn. Dat er 2 nog kleinere paddockjes aan vast zitten dat telt amper mee voor mij als ze zo modderig zijn. Ik word er dus niet super enthousiast van. Zeker niet als je paard laag in de rangorde staat , want in een paddockje met andere paarden is het toch wel fijn als je ook bij hooi kunt komen.

Dan nog de kleine weides , hoe klein is dat ?
Als je een paddock van 15 x 35 groot vindt dan zijn de weitjes wellicht ook maar klein ? Dat zou ik ook een stevig nadeel vinden , ik wil graag een ruime wei zodat ze flink uit haar dak kan gaan en het gas eens vol open kan trekken als ze daar behoefte aan heeft. En natuurlijk dat ze wel wat te grazen heeft elke dag. Niet teveel , maar toch om de natuurlijke behoefte te vervullen. Dan nog dat er een bakje is waar je in de winter kunt rijden , dat heeft dezelfde afmetingen als de paddock , is dat hetzelfde stukje toevallig ? Dat zou ik ook een nadeel vinden. Als daar 12 uur per dag paarden in staan dan moet je als je er wilt rijden OF eerst paarden uit halen , OF je kan alleen op bepaalde tijden rijden.

En als de paarden eruit gehaald moeten worden om te kunnen rijden kan het ook nog zijn dat jouw paard er af en toe uitgehaald wordt omdat iemand anders wil rijden.

De paddock die aan de stal vastzit is 12 m2 , dat is ook erg klein , heeft amper toegevoegde waarde imo. Het is leuker dan niks , maar het dier heeft er nog zo weinig aan.

En dan een overdekt bakje van 10 bij 30 , wederom beter dan niks , maar ook niet echt je-van-het.

Dat soort dingen daar denk ik dan aan , maar het is in het echt misschien helemaal niet zo negatief als ik nu hier schets hoor Knipoog

Maar als iemand me deze stal aan zou bieden dan zou ik blij zijn met de extra's vergeleken met je eerste stal , maar ik zou absoluut verder kijken naar een ander plekje dat gewoon in alles wat meer te bieden heeft want het is allemaal zo minimaal...

Paardje mag niet klagen maar mijn eisen liggen hoger.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 08:02

pMarena: dat is nu precies, waarom ik nog steeds twijfel over mijn stal, maar kan gewoon geen alternatief vinden. De grond is hier vrij kleiachtig en in de winter vind je hier in de buurt geen enkele stal, waar de paarden ook in de winter op de wei kunnen (of alleen een uur en dat vin ik geen alternatief). Ik rijd bijna niet in de bak, maar als ik rijd, kunnen de paarden in de andere paddocken staan en rustig hun hooi eten. In de zomer hebben ze inderdaad 5 kleinere weiden, maar kunnen van de ene naar de andere lopen, als we ze langzamerhand in de tijd allemaal open zetten. Daarnaast hebben we nog een ruimere wei, waar ze af en toe opkunnnen in de zomer. Ja, ik zou ook iets beters wensen, maar er is gewoon niets beters in de buurt. Alles is pensionstal, waar de paarden (zekerin de winter) weinig naar buiten kunnen, dus dan is dit altijd beter. Zeker, dat Pallas s#avonds ook nog zijn rust heeft, om bij zijn eten te komen. IN elke kudde is hij de underdog geweest, dus op een andere stal zal dat niet anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:14

Ook ik zou die keuze gemaakt hebben Ja

Ik vind het fijn dat er een stal is zodat er extra gevoerd kan worden in hoeveelheid wat het paard nodig heeft.

Daarnaast ben ik geen voorstander van de hele dag op stal, maar 24 uur buiten hoeft van mij ook niet perse.
Als ze maar lekker met andere paarden overdag kunnen spelen vind ik het wel genoeg Lachen

Daarnaast hoef ik geen overdreven luxe qua rijden, maar een buitenbak met licht is toch wel prettig Lachen

Ik vind dat je op de 2e stal een combi maakt voor lekker paard kunnen zijn voor je paard, maar ook als mens wat met je paard kunnen doen Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:49

Ik zou dezelfde keuze gemaakt hebben hoor. en ik zou me verder niet te druk maken. Je ´moet´ altijd zo´n afweging maken. Maar je paard komt veel in beweging, hij komt lekker buiten (ok, het is dan wel geen 24/7) hij heeft goede toegang tot voedsel (steeds weggejaagd worden en niets meer krijgen is ook niet alles). En daarnaast, tja, je wilt ook wat leuks doen met je paard toch? Deze stal lijkt me super!