Om een paard zo natuurlijk mogelijk te houden, ben ik een groot voorstander van. Maar ergens heb ik ook een paard om samen mee plezier te hebben. Sinds 1,5 jaar heb ik eigen paard, die ik daarvoor altijd al bijgereden heb. Pallas heeft tot zijn 15de jaar altijd op stal gestaan en had daar volgens mij weinig problemen mee. Toen ik hem gekregen heb, heeft hij het eerste jaar ook op stal gestaan, waar hij alleen in de zomer 4 uur naar buiten kwam, wel verder prachtige hal en veel luxe. Vanwege de weinig weidefgang was ik absoluut niet gelukkig mee. Het is ontzettend moeilijk om hier in de buurt (Duesseldorf, Duitsland) een goede stal te vinden, waar de paarden veel buiten komen. Uiteindelijk had ik zelfs keuze uit 2 stallen
1)
-24 uur per dag op afgelegen wei in zomer met schuilstal, enorme weiden met 5 andere paarden
- In de winter op paddock met 5 andere paarden met schuilstal zonder 24 uur toegang tot hooi
- 1x per dag wordt krachtvoer gevoerd
- geen verlichting, dus in de winter zie ik mijn paard overdag niet
- geen buitenbak
- S'avond geen mogelijkheid binnenbak te gebruiken, want moet door het bos
- Mooie uitrijmogelijkheden
- 8 km van ons huis
2) - 12 uur per dag op weide, kleine weiden maar 5 verschillende weiden, waar elk keer stuk wordt afgezet, zodat het gras kan aangroeien, met 2 andere paarden. met schuildak
- Huizen kijken direct op weiden, niet afgelegen
- In de winter 12 uur per dag op groot paddock (15 x35 m en 2 paddocks in verbinding daarmee van 10 x 10 m, grote paddock is droog, ander 2 paddocks zijn erg modderig) met schuildak
- In de zomer/winter s"nachts 12 uur in box met 12 m2 paddock eraan vast. Paarden worden naar binnen en buiten gebracht
- Overdag 12 uur toegang tot hooi, s"nachts krijgen de paarden individueel hooi gevoerd, zoveel al je wil
- 2 x per dag op vaste rijden krachtvoer bijgevoerd in box
- Goede verlichting
- Buitenbak met verlichting (15 x 35 m), ook in de winter goed berijdbaar, met vorst niet
- S"avonds mogelijkheid een kleine hal (10 x 30m) in de buurt te gebruiken, ook voor les, kan over verlicht pad daarheen
- Mooie uitrijmogelijkheden
- 1,5 km van huis
Alhoewel de eerste stal optimaal is voor het natuurlijk houden van een paard en de weiden prachtig, heb ik toch gekozen voor de tweede stal, waar Pallas inmiddels 1,5 jaar staat. Ik vond dat bij de tweede stal ook mijn wenzen meer tot zijn recht kwamen, omdat ik ook in de winter samen met Pallas plezier wil hebben. Tevens is Pallas door zijn verleden altijd de underdog geweest en met andere paarden in een paddock hij nooit eten krijgt, omdat hij zich altijd weg laat jagen en gaat wachten totdat de anderen klaar zijn en er dus niets meer is. Daarom vind ik het goed dat hij
s"a vonds in zijn eigen box zijn eigen voer en hooi heeft, zodat hij ook voldoende binnenkrijgt. HIj zier er altijd uit als een moddermonster (is normaal wit)
Zouden jullie het ook zo gedaan hebben, want eigenlijk laat ik mijn wenzen ook zwaar mee tellen, of zou je toch kiezen voor de andere stal met prachtige weiden, verder weg en dat je je paard in de winter veel minder ziet.