_angela_ schreef:De pezen kunnen gewend raken aan de steun die ze dan krijgen. Ik heb vaker gehoort dat mensen die voor de af en toe aan stalbandages begonnen zijn, ze steeds vaker nodig hadden. (of dat dachten die mensen zelf, dat weet ik niet) Ik zou er in ieder geval mee oppassen.. Bij stalbandages geldt niet " baat het niet, dan schaadt het niet..."
Dat bandages steun geven is hapklare onzin (heb toevallig HBO paardenhouderij gedaan en daarbij is dit onderwerp compleet uitgekauwd). Wat ze wel doen, is warmte vasthouden. Bij een flinke training kan de temp. onder werkbandages echt flink oplopen. De pezen warmen dan op, en da's niet goed. Pezen hebben een soort spiraalstructuur waaraan ze hun elasticiteit te danken hebben, maar door de warmte verdwijnt die spiraalvorm waardoor de pezen minder elastisch worden en hiermee vatbaarder voor blessures.
Ik denk dat dit effect bij stalbandages niet echt een probleem is, omdat de temperatuur dan niet zo op zal lopen als tijdens trainingen, en ze hebben ze snachts om, dan is het toch kouder.