Stalbandages

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:06

Mijn paard heeft eigenlijk zelden opgelopen benen, maar als ik fanatiek met haar heb gesprongen kan ik wel zien dat de benen de dag erna iets voller zijn dan normaal. Na wat beweging verdwijnt dat trouwens ook zo weer.
Heb het zelf niet zo op dagelijks bandage-gebruik (ik weet wat werkbandages met de benen doen, teveel warmte, peesverzwakking, etc), maar het is misschien wel een optie om haar dan na zo'n springsessie snachts in de stalbandages te zetten zodat de benen niet oplopen. (ik overwerk het paard niet hoor, maar het is helaas geen driejarige meer) Ik kan goed bandageren, dat is het probleem niet.
Kom net terug uit het buitenland waar ik op een eventingstal heb gewerkt, daar hadden we een aantal paarden in de bandages staan, vandaar mijn gedachtenkronkel.
Welke onderbandages zijn het meest geschikt?

Liselot

Re: Stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:11

clau doet dat ook bij Uus als die een zware training heeft gehad, werkt bij haar prima.

ik vind de onderlappen van eskadron daar erg fijn voor en dan gewoon katoenen of acryl bandages overheen. niet te strak aanleggen, iig niet zo strak als een werkbandage.

evt kun je de benen ook eerst met cooling gel masseren en dan een stalbandage aanleggen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:24

Ik zou er dan eerder voor kiezen om je paard vroeg te rijden als je intensief wilt rijden (springen in jou geval) en later op de dag of in de avond nog een keer terugkomen om je paard nog een paar rondjes rustig te laten stappen of licht te rijden. Pas als dat niet werkt, misschien aan stalbandages gaan denken. Vaak is het echter zo dat je ze dan steeds vaker nodig gaat hebben...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 10:51

Ik spring niet zo vaak, en heb ivm met overige werkzaamheden niet vaak de kans om het zo in te plannen. Heb het wel eens geprobeerd, savonds nog een halfuurtje in de molen, maar maakte niet veel uit. Ik spring trouwens hooguit een keer per week, en bij wat lage sprongetjes lopen de benen niet op, alleen als we echt fanatiek bezig zijn geweest. Denk je dat het op termijn op die manier erger wordt door de bandages? Kan ik me niet echt voorstellen (vanuit wetenschappelijk oogpunt zeg maar)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:53

De pezen kunnen gewend raken aan de steun die ze dan krijgen. Ik heb vaker gehoort dat mensen die voor de af en toe aan stalbandages begonnen zijn, ze steeds vaker nodig hadden. (of dat dachten die mensen zelf, dat weet ik niet) Ik zou er in ieder geval mee oppassen.. Bij stalbandages geldt niet " baat het niet, dan schaadt het niet..."

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:59

Ik doe het zelf ook en het schaad zeker niet. Mijn paard had na een zware training ook last van opgezette benen. Tegenwoordig doe ik dan stalbandages om en ik moet zeggen dat het goed bevalt, en ik merk er niets van dat het nu steeds vaker nodig is. De volgende dag haal ik ze er gewoon weer af en dan komt er een mooi dun beentje tevoorschijn.

Image_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:02

ik heb op een springstal gewerkt. en daar werd het ook regelmatig gedaan als we van een concours terugkwamen. dan stonden ze s`morgens niet op dikke benen, zonder die stalbandages zouden ze op dikke benen hebben gestaan

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:06

_angela_ schreef:
De pezen kunnen gewend raken aan de steun die ze dan krijgen. Ik heb vaker gehoort dat mensen die voor de af en toe aan stalbandages begonnen zijn, ze steeds vaker nodig hadden. (of dat dachten die mensen zelf, dat weet ik niet) Ik zou er in ieder geval mee oppassen.. Bij stalbandages geldt niet " baat het niet, dan schaadt het niet..."

Dat bandages steun geven is hapklare onzin (heb toevallig HBO paardenhouderij gedaan en daarbij is dit onderwerp compleet uitgekauwd). Wat ze wel doen, is warmte vasthouden. Bij een flinke training kan de temp. onder werkbandages echt flink oplopen. De pezen warmen dan op, en da's niet goed. Pezen hebben een soort spiraalstructuur waaraan ze hun elasticiteit te danken hebben, maar door de warmte verdwijnt die spiraalvorm waardoor de pezen minder elastisch worden en hiermee vatbaarder voor blessures.

Ik denk dat dit effect bij stalbandages niet echt een probleem is, omdat de temperatuur dan niet zo op zal lopen als tijdens trainingen, en ze hebben ze snachts om, dan is het toch kouder.