Hoe ziet de uitloop van je stal eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grobo

Hoe ziet de uitloop van je stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:58

Ben van plan om bij de houten stal van 3x6 een uitloop te maken. Het paard krijgt een stal van ca 3x4 en de rest wordt opslag.
Wil een uitloop omdat het wieland soms te nat is. Heb zelf een uitloop in gedachte van 4x3.
Daarom een paar vraagjes:
- Wat zijn de afmetingen van jouw uitloop?
- Wat heb je als ondergrond in de uitloop en waarom heb je dat gekozen?
- Watvoor hekwerk heb je om de uitloop staan?

en een foto Cheese! doet meer dan 1000 woorden......

Deau

Re: Hoe ziet de uitloop van je stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:07

Ik denk niet dat er veel mensen uit uitloop hebben.
Vaak staan paarden op een pensionstalling en dan hebben ze dat niet.
En als de paarden thuis staan gaan ze gewoon de wei op.

Mijn paarden kunnen vanuit stal gewoon het paddock op.
Het is er op het moment een zooitje maar ze staan er de hele dag.

Wij hebben er gewoon schrikdraad staan.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:33

Bij onze stal is de uitloop 4x3,5 en als we dan de draad van de bak openen hebben ze uitloop verder de bak in.Ik vind het erg ideaal..want zo kunnen ze toch nog beetje buiten lopen als de weide te nat is...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:22

Ik heb een schuilstal met daarvoor een paadje betegeld, dan heb ik een stuk van 60 meter bij 45 meter. In de lengte heb ik het doormidden gedaan met links de bak, die is 20 bij 50 meter. aan de rechterkant een winterpaddock en een gras paddock.

Ik kan de bak afsluiten, de winterpaddock en de graspaddock. Dus ik kan ze steeds omzetten

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:25

Bij ons lopen ze eigenlijk gewoon de wei in. Momenteel ziet onze uitloop er vooral modderig uit Haha! Oftewel: gewoon stukgelopen wei (want de waterbakken staan daar ook en het is één van de lager gelegen stukken) en gewoon normaal draad, aangezien de eigenaar de draad regelmatig omsteekt om de wei te sparen (behalve op dat punt dus).

Fotoverzameltopics mogen overigens niet, dus als er veel foto's geplaatst gaan worden heb je kans dat je topic op slot gezet wordt. Het toverwoord: linkjes Ja

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:58

Bij de vorige eigenaar van mijn pony had ze een uitloop Ja Haar stal was 3x3 en de uitloop was 5x5. Ze stond overdag gewoon op de wei en 's nachts in de stal met uitloop. Er lag zand in, nooit probleem mee gehad. En er stond een houten hek omheen met een poortje als in- en uitgang.
Heb er helaas geen foto's van...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:10

Uitloop van 15x20 ongeveer.. Met zand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:04

Als ik de deuren van de stallen open doe lopen ze meteen de zandpaddock in. Klein stukje voor de stallen is betegeld, zodat ik niet door het zand hoef als ik ga voeren.

Elke ondergrond zal op termijn modderig gaan worden. Dus zul je regelmatig (afhankelijk van de ondergrond en de regenval) de boel moeten laten lostrekken en/of de ergste blub laten afvoeren en nieuw zand storten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:39

Sinds vorig jaar heb ik een loopstal met uitloop. Ik kan 1 voorwand a 4,5m open trekken die perfect aansluit op een brede buiten deur. Vanuit daar lopen de paarden door een "dam" zo de paddock in ( 55 x 25m) en vanuit daar kunnen ze de weide op. Zal kijken of ik er foto`s van heb.

Zo ziet de stal eruit met 1 wand open naar buiten.
Afbeelding

En de tijdelijke uitloop, hier moesten nog wat spullen weg en het natte land erachter was toen nog geen paddock.
Afbeelding

Boetiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:37

De uitloop van mijn stal? Geen idee, meer een wat grotere maat paardenstal. Maar daar staat dan mijn mini-shet in. Dus die heeft echt een grote ruimte.
Groetjes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:32

Als ik jou was zou ik die uitloop bestraten zodat je altijd de eerste meters vanuit de stal een verharde en droge bodem hebt waar je je paard kunt laten staan/lopen en waar je zelf alles goed schoon kunt houden en met je kruiwagen schoon en droog langs kunt komen, iets verderop kun je dan zand of iets anders op de bodem doen...
Hoe groot je die uitloop moet maken hangt af van je ruimte en je financiële mogelijkheden Knipoog
Minimaal zou ik de oppervlakte van een box aanhouden (3 bij 3 of 3 bij 4) maar mooier zou natuurlijk een groter stuk zijn, bij voorbeeld een dubbel boxoppervlak (afhankelijk van hoeveel paarden er moeten lopen heb je natuurlijk weer meer ruimte nodig) Als het ook moet dienen voor de beweging van je paard, dan is een doorgang naar een rijbak toch wel heel fijn! Heb je geen rijbak, dan is een aansluitende zandpaddock van 10 bij 20 (weer hoe groter hoe beter Knipoog) een aardig alternatief

Mooi als omheining van uitloopje is natuurlijk hout. Balken of eventueel planken met een stroomdraadje/lint erbij tegen het schuren en afknagen.

Wij gaan zelf een paddock maken bij onze schuilstal omdat de grond eromheen te zacht en nat is.
De eerste 2 meter vanuit de schuilstal moet verhard met klinkers/tegels of betonplaten, en dan opzij , langs de omheining naar het weidehek en de bak een meter of 4/5 breed zodat je altijd droog naar schuilstal of bak kan lopen, de paarden er droog kunnen staan en hun hooi niet in het zand kunnen vertrappen.
Na die 2 meter bestrating vanaf schuilstal en de verharding naar bak/hek (zo'n 70 m2) gaat het straks over in een zandpaddock (van 12 bij 15) met kunststof bodemroosters voor de stevigheid.
Het is de bedoeling dan als ze in de paddock staan, ze normaal gesproken ook uitloop kunnen hebben naar de bak, van ruim 20 bij 60, maar dat je de paarden er ook in op kunt sluiten als de bak te slecht wordt door de paarden, te nat is, of als je wilt rijden.

De omheining ben ik nog niet uit.
In elk geval stroomkoord of lint, eventueel met planken aan de buitenkant voor de zichtbaarheid en zodat het wat mooier lijkt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:06

Zo ziet de uitloop van mijn pony eruit; http://www.xs4all.nl/~waardjes/evitajan ... _A0300.jpg

De maten weet ik niet precies.. ongeveer 11 x 5 meter.
De ondergrond is repac (puin) met een laagje zand, maar helaas is hij bij slecht weer vrij blubberig, dus aan vernieuwing toe (waarschijnlijk door betegelen of een nieuwe ondergrond).
De omheining is een dik koort waar aardig wat stroom op staat, aangezien mijn pony anders erg goed is in uitbreken Haha!
Ik vind deze omheining ideaal, het gaat bij harde wind niet zo snel kapot als lint en het is heel stevig.

Mijn pony kan de uitloop delen met haar buurman, wanneer we de middelste lijn open laten. Meestal laten we ze overdag af en toe samen lopen en verder is het tussenlijntje dicht, omdat ze best wel verschillen in rantsoen.
http://www.xs4all.nl/~waardjes/evitajan ... 110022.jpg

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:48

Zou het erg zijn als een uiloop maar 4 meter breed is, maar wel 20 meter lang? Wordt een paard dan belemmerd in zijn beweging of niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:29

Hij kan dan wel mooi heen en weer wandelen, maar moet scherp draaien of rechtuit stoppen als hij een sprintje neemt. Voor de beweging is het niet verkeerd om een langere smallere uitloop te hebben, dat nodigt meer uit tot heen en weer wandelen dan een vierkantje.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:08

Precies, vooral als je dan de waterbak aan de ene kant neer zet en hooi voert aan de andere. Dan moeten ze wel veel lopen.