Wat voor oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjox

Wat voor oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:34

Ik heb een fjord, ze heet Jolita. Het gaat helemaal goed tussen ons Haha!. Ik zit alleen met één probleem..:
Als ik ga rijden met Jolita (maakt niet uit waar, bossen, de bak etc.) Gaat ze aan een stuk door, tot ik klaar ben met rijden, aan de teugels hangen. Ik denk zelf dat het er mischien mee te maken heeft dat ze (voordat ze van mij was) voor de kar heeft gelopen, dat denken anderen ook, en dat ze daarom zó errug aan de teugels/bit hangt..
Heeft iemand anders dit ook? Of heeft iemand een oplossing..?
Ik ben al in verschillende ruitershops geweest, die weten 't gewoon niet.
Wil gewoon normaal kunnen rijden, zonder dat ze zo trekt Verdrietig
Zal een foto toevoegen, zodat je een beetje kunt zien wat ik bedoel!

Afbeelding

Mandyke

Re: Wat voor oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:41

Probeer eens om zonder teugelcontact te rijden voor een tijdje zodat ze niets meer heeft om op te hangen. Als ze vooraan geen steun meer vindt op het bit en de teugels zal ze uit zichzelf wel 'rechter' gaan lopen. Daarna kun je terug stukje bij beetje het teugelcontact opbouwen.

Waarvoor gebruik je die hulpteugels? (zijn het bijzetteugels?)

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:43

Dat zijn gewone elastieken, die zijn mij toen aangeraden. Iig bedankt, ik zal ss gaan uitproberen =)

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:40

Loopt ze altijd zoals op de foto? Als dat zo is zou ik maar een veearts er naar laten kijken. Verder zou ik dat elastiek maar eraf halen het heeft totaal geen nut.
Edit: Ik vind haar ook erg mager lijken, klopt dat?

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:43

idd, volgens mij heeft het niet veel nut Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:45

Heb je haar tanden eigenlijk al eens laten nazien door een echte paardentandarts? Daar komen ook veel bitproblemen van voort.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:21

Ja waarom op de eigen benen lopen als ze lekker op jou handen kan hangen. Hulpteugels eraf en haar die steun niet geven bij het rijden. Benen er goed bij houden (wel op de juiste plaats en niet zoals op de foto) en als zij wil gaan hangen geef je maar wat teugel. Met je benen zorg je ervoor dat ze goed actief blijft.

En ik zou inderdaad ook eens verder kijken naar waarom ze dit zo extreem doet? Kan best een medische oorzaak hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:24

laat de teugels maar los
Hij kan niet trekken als er niets te trekken valt.
Touw trekken gaat niet zonder tegenstander Lachen

En maak je paard maar eens aan het been.
Als jij je kuit aandrukt, moet hij daarop al naar voren gaan.

Als hij dat doet, kun je elke keer als hij wil gaan hangen kuit geven, dan komt hij wel omhoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:26

hoe komt het dat je paardje zo mager is? of vertekent dit op de foto?
misschien heeft het wel een medische oorzaak. Hoe loopt ze aan de longe (vrij)? En hoe zonder bit?

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 11:47

Ik heb haar nog niet zo lang. Ik weet ook niet precies waarom ze zo mager is, toen we haar kochten hadden ze gezegd dat ze in Juli een veulentje heeft gehad..Maar dat ze nu nog zó mager is...? Die elastieken zijn mij ook maar aangeraden, ik heb ook verschillende dingen geprobeerd. Ik weet niet precies wanneer, maar de DA komt kijken naar haar tanden, en kijkt haar even na..Wij zelf dachten namelijk ook dat het aan haar tanden ligt.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:50

Ik sluit me als eerste ana bij RunningKawa. Maar daarbij vul ik nog aan dat je je niet door iemand in een ruitershop moet laten informeren, ze kennen jou en je paard niet. Neem een instructeur !!

Verder zou ik die tanden na laten kijken. Als ze haken heeft kan ze heel erg hangerig worden van voor, en dat zou wellicht haar magere conditie ook verklaren !!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:51

runningkawa schreef:
laat de teugels maar los
Hij kan niet trekken als er niets te trekken valt.
Touw trekken gaat niet zonder tegenstander Lachen

En maak je paard maar eens aan het been.
Als jij je kuit aandrukt, moet hij daarop al naar voren gaan.

Als hij dat doet, kun je elke keer als hij wil gaan hangen kuit geven, dan komt hij wel omhoog

Dit is volgens mij het enige juiste antwoord op je vraag: een paard kan geen druk nemen als jij hem de kans daar niet voor geeft. Dus los van voren en zorg dat je je paard voorwaarts krijgt. En het elastiek eraf, daarvan leren ze alleen maar hangen zoals je nu rijdt!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:32

Vandaag weer naar Jolita geweest. Ik dacht dat het na twee weken wel weer tijd was om even in de bak te gaan rijden.. (Niet dat ze twee weken stil stond, ze loopt 2x in de week mee met de lessen..) Alles ging goed, zelfs het rijden. Ik heb haar niet één keer aan de teugels zien/voelen trekken, heb zelfs na een jaar of 2 weer gegaloppeerd.. Dus ik denk dat 't wel goed komt Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:41

heb je haar wel eens ontwormt met een heel goede ontwormer? Equest oid? Ik zou als ik jou was de veearts vragen om een bloedonderzoek te doen. je paard is dusdanig mager dat ik mij er zorgen om zou maken als ik jou was.

Als een paard niet in goede conditie verkeerd kan hij zichzelf ook minder makkelijk dragen van achter en zal hij zich sneller op de voorhand storten waardoor jij het idee hebt dat hij hangt.

Voor de rest ga ik me met RK

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:45

Maar deze foto is van toen we haar een/twee week-en- hadden. Ze is nu niet zo super mager..gaat al beter..Maar toch super bedankt voor de reacties Bloos

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:47

Gael schreef:
Vandaag weer naar Jolita geweest. Ik dacht dat het na twee weken wel weer tijd was om even in de bak te gaan rijden.. (Niet dat ze twee weken stil stond, ze loopt 2x in de week mee met de lessen..) Alles ging goed, zelfs het rijden. Ik heb haar niet één keer aan de teugels zien/voelen trekken, heb zelfs na een jaar of 2 weer gegaloppeerd.. Dus ik denk dat 't wel goed komt Haha!

Na een jaar of 2 weer gegallopeerd, en je zegt eerder dat je haar nog niet zo lang hebt?
Ik zou even iemand haar medisch laten nakijken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:51

Gael schreef:
Maar deze foto is van toen we haar een/twee week-en- hadden. Ze is nu niet zo super mager..gaat al beter..Maar toch super bedankt voor de reacties Bloos

maar zoals ik je nu hoor begrijp ik dat ze nog steeds niet erg bespierd is. en nog steeds mager is. Heb je haar wel eens zo'n wormenkur gegeven die ook werkt tegen bloedwormen?

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 19:20

@sronnie: Ik bedoel ook met mijn vorrige pony. Ik heb sowiezo al ruim 2jaar niet gegaloppeerd Bloos. @oosterhoff: Ik zal eens gaan vragen aan de eigenaar van de stalling waar ze staat. Ik weet 't zelf niet meer zo goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:22

Meestal doet de pensioneigenaar dat niet, maar moet je dat zelf doen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:24

Ik hoop niet dat het een flinke wormbesmetting is. Ik denkdat een medische check up niet zo verkeerd zou zijn voor je pony.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 19:26

@runningkawa: Ja heb je gelijk in. Maar ikzelf weet het niet zo goed meer..Ik snap niet waarom ze zó mager blijft. En natuurlijk moet er dan een DA bij komen kijken, maar daarom wou ik dus aan de pensioneigenaar vragen wanneer de DA komt.. Want die komt namelijk altijd meteen voor (bijna) alle paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:05

HAR --> RT-P.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:29

hm, elastiek eraf en laat de teugels maar eens helemaal lang. op dat elastiek kan die alleen maar hangen. zorg dat ze aan het been is, zodra ze gaat hangen geef je een beetje druk met de kuit.

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:18

mooi dat het nu goed met haar gaat! idd elastiek er zeker af! waarom zou ze haar eigen hoofd ondersteunen als jij het voor hem doet!? en de tandarts er ZEKER bijhalen, ik heb dit ook met mijn paard meegemaakt, hij is heel erg mager geweest dat ik hem kreeg en hij ziet er nu super uit! zou dit dus zeker even gaan doen. Veel succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:29

Je koopt een pony terwijl je zelf niet meer durfde galopperen?
Je weet niet wanneer je pony ontwormd is?
Je kan zelf de DA niet laten komen?
Heb je ook wel les?

Sorry maar als ik de foto zie en alles lees... Ik heb er geen goed gevoel bij