Vraagje onderhouden weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Vraagje onderhouden weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:29

Hallo,

Ik heb gister een voorstel gekregen van de boer waar mijn paardjes staan dat we een extra stuk mochten.. (het stuk wat wij hadden was sowieso te klein dus was opzoek naar iets..) nu heb ik op dat voorstel ja gezegd (na overleg met mn ouders want hij wilde er vrij veel voor hebben). Alleen dat ging ik hem dus net vertellen zegt die beste man doodleuk "je mag het huren, maar je moet het dan zelf onderhoduen want ik doe er niks aan hé". Dus ik een beetje verbaasd, maar heb niks gezegd.

Nu vroeg ik me af.. de wei ziet er opzich nog redelijk uit, ondanks dat de paarden er de winter op hebben gestaan. Je ziet hier en daar wel wat sporen & dr zitten 3 kleine modderpoeltjes in... Wat moet ik nu aan deze weide doen? hoe kan ik dat het beste doen?

Ik heb zelf in mijn bezit geen traktor ofzo... als er bemest moet worden enz of opnieuw ingezaait... hoe moet ik dit dan doen? laten doen(iemand ongeveer een prijsinschatting? en evt een aanbeveling vanuit weelde Tong uitsteken )? en beter.. waar kan ik het best de paarden in die tijd laten? zodat het gras wel aangroeit want dr staat nu vrijwel niks meer.

Ik ga sowieso hier in de buurt ook wat rondvragen bij mensen die ik ken, maar ik ken nog niet veel mensen hier, vandaar ook even mijn vraag op bokt. dus.. wie helpt? Lachen

Bitterbal

Re: Vraagje onderhouden weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:04

Is er niemand die mij even kan helpen? Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:12

Land moet rust hebben zo af en toe. Je kunt het dus het beste in een aantal stukken verdelen en na een aantal weken de dieren verweiden zodat het andere stuk weer bij kan groeien. In de winter hou je 1 stuk aan zodat de rest netjes blijft.

Tegen het voorjaar zul je kalk moeten strooien, de meeste bodems zijn namelijk te zuur. Handig is het om dan eerst de ongebruikte stukken te doen en als dat goed ingetrokken is de paarden op zo'n stuk te zetten. Zo kun jij weer verder met het onderhoud aan het winterstuk. Kalk strooien en opnieuw inzaaien. Let er ook even op waarmee je inzaait. Het meeste gras is koeiengras, ook dat waar onze paarden oplopen. Heel vreemd eigelijk, want de behoeftes liggen ver uit elkaar.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:13

Ik zou nu een klein stukje weide afzetten waar je de paarden inzet. De rest van het gras kan dan in de lente vanzelf weer omhoog komen. Eventueel kun je er wat kunstmest opstrooien. Dit kun je gewoon met de hand doen als je weiland niet als te groot is. Dan hebben je paarden voor de zomer weer voldoende gras.
Ik weet trouwens niet hoe groot het stuk land is wat je huurt maar als het even kan zou ik er zowieso een aantal stukken van proberen te maken.

groetjes en succes.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:56

Ik heb vandaag het stuk land in een aantal stukken verdeeld.. ben dus ook van plan ze nu eerst op 1 stuk te houden..

Fjordnina: Kun je mij uitleggen hoe ik erachter kom waarmee ik moet inzaaien dan? en kalk? waar kan ik dat het beste kopen.. ik bedoel wat is de goedkoopste oplossing?

Veronique: ik ga het sowieso met de hand doen... ik gok dat t nog geen hectare is... dus kan het opzich met de hand wel doen, zeker als ik de stukjes wei die ik nu heb allemaal apart ga doen Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:44

Kalk moet nu al gebruikt worden voor zover ik weet.
Het duurt maanden voordat dat zijn werking doet namelijk..

Onderhoud weiland is onwijs veel werk....

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 09:46

Ik denk dat juist daarom die beste meneer ook heeft gezegd dat hij er niks aan wil doen sjoert.. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:54

met hand kunstmest gooien moet je me euitkijekn,a ls je teveel doet kan het gras verbranden. kan die man dat niet tegen een vergoeding toch doen, of dat je een andere boer lief aankijkt en voor kleine vergoeding wilt helpen?
Je hebt al in stukjes verdeeld, dat is goed, kan beste afwisselen van weide, en mest eruit halen. gras inzaaien heb ik nog nooit hoeven doen, kalk en npk wel. Bij ons heb je een groothandel daarin, zal bij jullie in buurt ook wel ergens een groothandel of iets zijn
is wel erg veel werk allemaal

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 10:07

Sja dan maken we een extra dagje vrij heh.. Lachen
Ik moet es opzoek gaan naar zoiets... zou alleen nog niet weten waar, maar kan het vast wel ergens vinden..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:53

je had al pm...

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:23

Ach, zoveel werk heb je ook weer niet aan een weide. Zoals al eerder gezegd moet je nu kalk strooien en over een maandje ongeveer kunstmest. Allebei kan je met de hand uitstrooien, dat doe ik ook! En dan maar wachten tot het gaat groeien Haha! !

Succes!

doeg, Simone

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:35

ik vind toch vrij veel werk hoor, moet mest eruit halen of slepen, kijken voor giftige planten, maaien als te lang word, kalk en kunstmest en evt bijzaaien. Veel mensen vergissen zich eraan hoor, Denken gewoon omheining en dat je voor rest niks hoeft te doen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:53

Met de hand strooien? zou toch even een loonwerker vragen, ze hebben op mijn wei van 1 hectare 2 ton (2000 kg) kalk gestrooid. Zie ik niet met de hand gebeuren eerlijk gezegd.
Ik heb er 150 euro voor betaald en ze komen binnenkort gratis koeienmest injecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:18

Voor weideonderhoud : viewtopic.php?p=18232380#p18232380

Of je kalk moet gebruiken hangt van de bodem af. Wij hebben het bijvoorbeeld niet nodig, enkel wat kunstmest voor een lekkere grasgroei.

In jouw geval zou ik dus een loonwerker contacteren en om raad vragen Ja Die kan je met alle materieel en tips helpen die voor jouw situatie het meest relevant is.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 23:24

Hmm jaa, opzich is een loonwerker misschien wel iets, maar met een traktor enz onze wei op is niet echt te doen.. om maar iets te noemen.. Ik denk dat ik maar es ga beginnen met kalk strooien en later nog wat kunstmest... of eerst nog even wat extra informatie inwinnen bij de zaadhandel hier in het dorp Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:29

Maar kalk strooien is dus niet per definitie nodig Knipoog Dat hangt van je bodem af, en daarvoor moet je eigenlijk een bodemonderzoek laten doen. Ik kan me voorstellen dat jij dat niet wilt doen, maar ga nou niet zomaar kalk strooien omdat 'men' dat op internet zegt Clown terwijl dat wellicht helemaal niet nodig is voor je bodem. Want zo gooi je alleen maar geld weg Knipoog Je kan niet zomaar wat gaan strooien en hopen dat het goedkomt...

Voor kunstmest ook, daar moet je de weerberichten voor afwachten, want als je namelijk kunstmest strooit en de zon gaat dan 3 dagen enorm hard schijnen. Dan verbrandt je gras compleet. Dus dat moet je voor een regenbui doen Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 09:04

Hier gaat er geen kalk op het land.
Vorig jaar is de wei ingezaaid en gemest. Toen stond het gras veel te hoog voor 2 pony's, en hebben we het halverwege moeten maaien. Dit jaar wordt het waarschijnlijk niet gemest, het gras is nog heel goed. Maar dit komt vooral omdat het de hele winter rust heeft gehad. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:47

idd, voor kunstmest is beste als je erop gooit voor dat een buitje komt en paar dagen erna lekker het zonnetje. niet contstant regen, is ook niet goed, en met te veel zon verbrand het gras. Gebeur dook snel als je met hand doet en teveel op 1 plek laat "vallen"

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:02

pas op met kunstmest in paardeweitjes, mijn paard is er eens bevangen door geweest, je jaagt het gras namelijk te veel op vooral als het heel kort is ( en het gras al stress heeft, maakt meer fructaan aan)) en bovendien dood kunstmest het biologische leven in je grasmat. Voor paarden is het het best als je een land heb waar je niets aan doet qua bemesting. Kalk strooien is voor de zuurgraad op peil te houden van de grond en de landbouwkalk die je kunt kopen doet er 2 maanden over om op genomen te worden.
Helaas door te kleine stukjes wei, waardoor het gras zo "op" is, wordt er vaak bemest met kunstmest om de grasproductie hoog te houden.

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:06

Voor al die dingen kun je inderdaad naar een loonbedrijf gaan. Die weten waarschijnlijk ook wel wat meer over kalk, kunstmest enz.
Bij ons maaiden ze ook altijd in het voorjaar en daar hadden we dan voor de winter weer hooi van.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:08

Regelmatig maaien en de paarden van stuk verwisselen dit is eigelijk de basis wat echt moet.
Het maaien is voor poepstuk te vermijden.
Je kan er voor kiezen om de mest uit het land te halen maar op om het te verspreiden over het land.