Wanneer afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Wanneer afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 19:07

Heey!

Ik vroeg me af waneer je een paard nu afspuit. Van de zomer deden we dat telkens na de buitenritten, was dan ook een warme zomer. Maar moet je dit nu ook doen na hard trainen of juist niet. En moet je sommige plekjes soms overslaan? Heb nl. ooit gehoord een bezweet, warm paard niet af te spuiten met gewoon koud (grond)water, i.v.m. spierbevangenheid. Hoe zit dat dan precies?

Hoop dat iemand mij kan helpen!

Xx Fleming! Lachen

Deau

Re: Wanneer afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:36

Ik spons mijn paard altijd af op de plekken waar ze heeft gezweet.
Gewoon met lauwwater, in de winter gaat erdaarna een zweetdeken op Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:38

bij ons gaat in de winter gewoon de koude spuit erop. rustig aan beginnen bij de benen en langzaam omhoog. wanneer ze erg hebben gezweten wordt het hele lijf afgespoeld.
hierna met een lekkere zweetdeken op wat stappen en daarna uitwasemen op stal.
kreeg dit als tip van een vee-arts.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:55

Shoot me...
Ik heb juist altijd begrepen dat het onwijs goed is om een paard met koud water af te spuiten. Dat zorgt ervoor dat hij zijn warmte kwijt kan..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:21

*Bang* Knipoog
Ineens van heel warm naar heel koud is niet goed, maar rustig opbouwen, eerst de benen en dan de rest van het lichaam, liefst met iets lauw water.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:01

Sjoert schreef:
Shoot me...
Ik heb juist altijd begrepen dat het onwijs goed is om een paard met koud water af te spuiten. Dat zorgt ervoor dat hij zijn warmte kwijt kan..

Da's niet helemaal waar. Het is wel goed om een warm en bezweet paard met water af te spuiten, maar dit zou een beetje lauw water moeten zijn. De huid heeft een temperatuur van 38 - 41 graden. Als je hem koelt met water van circa 4 graden dan slaan de porieën in de huid dicht, waardoor je een averechts effect krijgt. De huid kan zijn warmte niet kwijt en organen kunnen niet afkoelen.
(Bovenstaande geldt bijv. ook bij verbranding, hittekramp, etc. Ik heb net mn herhaling van de EHBO er weer opzitten dus het zit me nog vers in het geheugen)