Dagindeling: gaan werken + paarden rijden en verzorgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caroline27

Dagindeling: gaan werken + paarden rijden en verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:11

Dit jaar studeer ik af en moet ik gaan werken.
Heb dan 2 bachelors diploma's op zak (accountancy-fiscaliteit en strategisch KMO managment en retail). Ik zou graag bij één van de grotere boekhoudkantoren gaan werken, zoals Deloitte, Ernst & young,...

Heb nu 2 paarden die ik toch 4 à 5 keer in de week probeer te rijden, de ene week iets minder en de andere keer iets meer. Nu vraag ik me af of ik diezelfde frequentie ga kunnen blijven aanhouden indien ik ga werken. Ik hoop het echt maar mijn naaste omgeving heeft me al gewaarschuwd dat dat niet zal kunnen als ik ga werken. Huilen

Hoe zie jullie dagindeling eruit als jullie moeten gaan werken?
En dit van 's morgens tot 's avonds (mesten, verzorgen, rijden,...)

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Caroline.

simongek

Re: Dagindeling: gaan werken + paarden rijden en verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:45

Mijn paard staat nu op een pensionstal en daar ga ik s avonds na mijn werk meteen heen.

Dan boodschappen doen en eten maken en dus zitten mijn vriend en ik dan pas om 20.00 te eten.

Gelukkig heb ik ouders die ook gek zijn van mijn paard en die longeren hem dus regelmatig voor mij zodat
ik niet alle dagen heen hoef.

Per 1 april komt hij weer naar huis en dan ga ik thuis eerst eten maken en dan om een uur of 19.30 naar
mijn ouders om mijn paard te doen. Maar ook als hij thuis staat heb ik de mazzel dat mijn vader
hem 2x per week aan de longe doet.

Als mijn ouders niet zo veel zouden helpen zou ik het ook echt niet voor elkaar kunnen krijgen. Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:18

als je zelf je paarden moet mesten en voeren etc

sja, 's ochtends voor het werk ruw en krachtvoer geven
na het werk mesten rijden , voeren en naar huis eten koken voor zelf en vriend
daarna of weer rijden of niet
en 's avonds rond 9 of 10 uur nog een keer hooi voeren

of als ik niet hoef te voeren
werken, na het werk of de paarden rijdne en mesten
of eerst naar huis, koken , eten etc
en dan nog gaan rijden en mesten

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:24

ik ga smorgens vroeg richting werk (7 uur) werk tot 4 uur en afhankelijk van de file's ben ik dan 5/6 uur bij paard. Ga wel altijd gelijk door, als ik eerst naar huis ga heb ik al geen zin meer. Doe mijn ding bij het paard en ben 7/8 uur klaar en dan meestal heeft mijn vriend gekookt. Het is aanpoten en heb me erbij neergelegd dat ik 2 dagen per week niet ga (ze staat op volpension). Doordat ik 2 dagen niet ga, dinsdag en donderdag heb ik zelf iets meer rust anders trek ik het niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:30

Heb het ook jaren gedaan. 's ochtend om 7.30 uur naar mijn werk. Tussen 6 en 7 uur 's avonds op stal en rond 10 uur thuis, eten en naar bed. Was aan het eind van de week afgeknoedeld.Tis te doen maar wel zwaar.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:35

Toen ik 40 uur per week stage liep ging het als volgt:
Kwart over 8 's ochtends wegrijden, 9 uur beginnen met werken. Ongeveer om half 6 klaar met werken. Dan was ik rond 18.15 op stal. Paard opzadelen, poetsen, rijden etc. tot 20.15, en dan nog naar huis daar was ik dan om 20.45. Eten stond dan klaar (voordeel aan thuis wonen). Dus om 21.00-21.15 begon mijn avond. Bovendien sta ik op een pensionstal waar wordt gemest gevoerd en buitengezet. Een dagje liet ik hem staan (komt toch op de wei), en twee dagen longeerde ik 'm (ben je ook wat sneller klaar). Eerlijk gezegd ben ik blij dat mijn paard al 15 is, en ik na mijn hbo nog een master wil doen. Als ik straks ga werken is mijn paard 18 en wordt dan een minder tijdrovend recreatiepaard. Om jaren, werk, paard, huishouden en een sociaal leven te combineren is echt lastig.
Als alles dichter bij elkaar (werk, huis.paard) had natuurlijk in mijn geval wel veel gescheelt. En zoals hierboven met volpension en dan je paard 2 dagen laten staan scheelt ook veel.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:38

Ik werk in rustige perioden 36 uur en momenteel 40 uur per week en rijd daarna gemiddeld zo'n 4 a 5 keer per week (zomers met goed weer meer, we hebben alleen buitenbak). Mijn paard staat zo'n 25 km van mijn woonplaats in pension. Het is dus geen ramp als ik een dag niet kan komen. Meestal houd ik de woensdag paardvrij om zelf nog wat rust te hebben. Want het is best zwaar. Maar aan de andere kant is het wel heerlijk om na een lange dag op kantoor nog even lekker met je paard bezig te zijn. Het is te doen, maar ik vermoed dat je vooral in het begin erg zult moeten wennen aan het werken zelf. Je denkt vaak dat doe ik wel even, maar werken kost energie en helemaal als je net begint. En als je in de accountancy gaat werken, helemaal bij zulke bedrijven, zul je niet heel veel tijd overhouden. Het hangt wat van je eigen persoon af en hoe graag je met je paard bezig bent. En het voordeel van een dergelijke werkplek en jouw opleiding is waarschijnlijk wel dat je een goede baan zult krijgen! Altijd handig als je paarden hebt!

Misschien is een helpende hand in de vorm van een verzorgster of bijrijder oid een oplossing. Je hebt er namelijk niets aan als je jezelf over de kop werkt (spreek uit ervaring)!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:39

ik werk 40 uur per week, heb zelden of nooit vakantie. heb er een studie bij, een vriend die niet echt in de buurt woont, autorijles (ja,, ja,, eindelijk ga ik hem dan eens halen) en dan is het wel eens heel erg druk..
gelukkig heb ik mijn paard op een kleinschalige (vol)pensionstalling staan. en ik weet dat ze daar regelmatig met wat andere dieren buiten in de paddock kan spelen. en dat er goed voor haar gezorgt word.

maar toen ik nog niet werkte, en gewoon naar school ging (HAV0/PABO) reed ik wel veel meer dan ik nu doe. (mijn HBO paardensport opleiding niet meegerekend want toen reed ik de hele dag)
komt ook omdat ik mn rijbewijs nog niet heb. dus moet eerst 7 km naar mn werk en weer terug, dan even snel een hapje eten, en dan naar mn paard 5 km van ons huis. niet altijd even fijn als het regent.
vooral als je ergens nieuw gaat beginnen met werken vreet dat best even een bult energie. en om er dan 2 paarden op na te houden en zoveel te rijden (en te mesten),, poeh! dat is best veel hoor!

ik heb nu dan ook besloten om mijn paard te laten dekken, dan kan ik er even een poos rustig mee aan doen. en als het veulen er is dan heb ik mijn studie weer afgerond, mn rijbewijs lekker een stukje rustiger!
40 uur werken is niet vergelijkbaar met een studie waarin je wel een uurtje hier een een paar uurtjes daar midden op de dag kunt pakken en een vrije middag hebben om naar je paard te gaan.
ik zie ook alweer zoooo uit naar de zomer. dan kan ik naar de paarden als het licht is! zonder die vervelende baklampen!
drukjes blijft het wel, maar het is voor mij ook vaak een stukje ontspanning...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:52

Misschien moet ik er nog aan toevoegen dat ik al 15 jaar ongeveer een half uur reistijd heb om te kunnen paardrijden, dus die 25 km lijken misschien wat veel, maar met de auto is het is ca.20 minuutjes. Ik ben het gewend en paarden zijn mijn passie, dan valt het je ook allemaal wat minder zwaar denk ik.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:54

Ik werk 36 uur per week en rijd mijn eigen paard ca 5-6x per week ongeveer een uur per keer. Ik heb haar thuis staan dus reistijd ben ik niet kwijt. het lukt echt wel om dat in te plannen met je werk en zo.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:09

Ik werk 37 uur in de week. ik sta 's ochtends om 6.15 uur op, hond uitlaten, om 7.15 uur met de bus. ik ben dan om 17.00 uur weer thuis. Dan ga ik eten maken, en daarna naar mijn paard. Meestal op de fiets, ong 20 min fietsen. Op stal ga ik mesten, mijn paard poetsen, rijden. Daarna voer klaar zetten. Dan ben ik rond 21.30 uur weer thuis en dan douchen en naar bed.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:11

Ik werk 40 uur op een notariskantoor en studeer deeltijd. Ik rijd mijn paard twee keer door de weeks en longeer ik haar een keer. In het weekend rijd ik haar beide dagen. Het is een beetje een gepuzzel af en toe maar als je eenmaal in het ritme zit lukt het best. Straks heb ik het wat drukker met een paard erbij wat gereden moet worden. Dan zal ik het een en ander moeten afwisselen.

Sterre1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:22

Ik werk al 6 jaar op een accountantskantoor en ben ook nog bezig met de opleiding tot registeraccountant. Sinds twee jaar heb ik m'n eigen paard, die op een pensionstal ongeveer 20 km van huis staat. Ik moet eerlijk zeggen, het is een zware combinatie, zeker in de drukkere tijden. Ik ga door de week drie dagen (avonden) naar stal en de twee dagen in het weekend.

Werken voor in de accountancy is leuk, maar realiseer je goed, dat wanneer je de controlepraktijk in wil, ieder kantoor zal verlangen dat je vervolgonderwijs gaat volgen. Deze opleiding vergt veel tijd. Zeker het laatste deel (2 jaar). Daarnaast heb je ook te maken met zogenaamde piekperiodes, waarin veel overgewerkt moet worden. Dan is het echt een kwestie van discipline en soms een dagje minder naar het paard.

Wat ook nog meespeelt is dat je wanneer je in de accountancy werkt, het daadwerkelijke werk vaak plaatsvindt bij de klant. Dit is niet altijd in de buurt. Ik heb klanten waarbij ik op de terugweg naar huis, praktisch langs stal kom, maar ook klanten waarbij ik na werktijd wel 45 minuten moet rijden voordat ik bij stal ben

Het is mogelijk dit allemaal te combineren, maar een passie voor paarden, het vak en studie zijn wel een absolute voorwaarde.

Succes met het maken van een keuze!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:39

Ik werk als promovendus veertig uur per week. Ik moet zeggen dat ik nu meer tijd heb voor m'n knol dan toen ik studeerde, dan moest je naast de lessen nog allerlei huiswerk maken, leren en werkstukken maken. Nu werk ik van negen tot vijf en daarna ben ik vrij. Ik heb mijn baas ook ingewreven dat ik bij voorkeur NIET overwerk, omdat ik nog andere verplichtingen heb.

Het laat avondeten klinkt heel herkenbaar. Mijn reistijd naar het werk is 10 min. met de auto en naar mijn paard 8 min. Het ligt niet op de route helaas, maar een klein stukje omrijden. Soms ga ik direct uit het werk erheen, soms ga ik eerst eten en dan er naartoe. Soms ga ik ook 's ochtends vóór het werk er naar toe als ik 's avonds wat anders te doen heb. Wij hebben redelijk flexibele werktijden, als je maar tussen 7 en 19 h acht uur werkt. Je mag ook vier dagen 8,5 uur werken en dan vrijdag's twee uur eerder weg. Een hele enkele keer rijd ik ook voor werktijd, maar dan ben ik pas om half tien op t werk en zit ik daar dus tot 18h

Mijn paarden staan 24.7 buiten en er groeit nog wel wat gras, dus als het hooi op is dat ik ze gevoerd heb, kunnen ze zich nog vermaken met knabbelen aan gras. Ik voer maar 1x op een dag. Mesten doe ik 1x per week, want ze staan toch in een weiland. Nu is het zo nat dat k even niet uitmest want ik blijf steken met de kruiwagen.

Het is wel zwaar en druk, maar aan de andere kant hoef je niet meer naar de sportschool en kom je elke dag nog een aantal uren buiten en krijg je zelf ook genoeg lichaamsbeweging Haha!. Als je tv kijken afschaft hou je tijd zát over voor de paarden.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:57

Ik ben dagelijks ook van 7.45 tot 18.15 van huis ivm mijn werk. Soms eet ik eerst wat als ik thuis kom, andere keren ga ik eerst naar mijn paard. Mijn paard staat op een (vol)pensionstal zo'n 10 km van mijn huis vandaan. Ik rijd haar meestal zo'n 5x per week. Ik ga overigens wel iedere dag naar haar toe.

Als je eenmaal in het ritme zit wordt het ook gewoon gewenning. Natuurlijk kan het soms allemaal wat veel zijn maar dan bedenk ik me maar dat ik hier natuurlijk zelf voor gekozen heb Knipoog Mijn paard is nu eenmaal mijn grote hobby, ik weet waar ik het voor allemaal voor doe. 2 paarden verzorgen en rijden lijkt mij persoonlijk wel erg veel i.c.m. een fulltime baan. (huishouden & vent) Ik denk persoonlijk niet dat ik dat zou trekken....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:09

Mijn man en ik hebben allebei een fulltime baan, en deze week ons tweede paardje erbij gekocht. Soms is het even teveel, maar omdat we er samen voor zorgen komt het altijd weer goed.

Mees voert 's morgens vroeg alle dieren. Paarden krijgen onbeperkt hooi, want overdag zijn we er niet. Uit ons werk, wie het eerste thuiskomt mest meestal de stal/wei/paddock uit en voert weer alle dieren. Ons ene paard rijden we ongeveer 3/4 keer per week op, zondags staat ze altijd lekker voor de wagen. Rijden moet dan 's avonds ja, of als je een keer op tijd uit je werk bent. De ander is nog jong, dus dat kost toch minder tijd. Maar in m'n eentje zou ik dit niet zien zitten. Als ik nu doodmoe ben een keer, doet m'n man alles. En andersom ook.

Wij eten ook vaak erg laat, omdat we dan van te voren alles nog willen doen.
Soms is het te druk, maar als je beseft wat je hebt is het ook weer genieten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:49

Mijn dag indeling op werkdagen is als volgt:

05.30u opstaan
06.00u paarden voeren
07.00u richting werk
08.00-16.30u werken (tijdens mijn werk voert mijn man smiddags en zet de paarden buiten)
+/- 17.30u thuis, paarden boxen uitmesten, opstrooien, voer klaarzetten binnen zetten.
19.00u eten
vanaf 19.30u longeren en/of rijden
23.00u laaste voerronde (hooi)
23.30u op bed

Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik momenteel niet intensief rij maar langzaam opbouw. Daarbij heb ik mijn paarden aan huis (7 stuks) en 1 paard in training die ik 1x pwk longeer. Het rijden pak ik momenteel op, daarbij rijd er nog een meisje op een ander paard van mij die ik tijdens het rijden begeleid en ook met haar mee op les ga.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:53

die van mij staan daarom op een allin pensionstal 3 stuks, ze worden uitgemest en komen er elke ochtend uit, dus ik hoef s avonds alleen te rijden en 1 avond ga ik niet dat is dan meteen hun rustdag

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:01

Wij hebben drie paarden op pension. Tegenwoordig mest mijn man uit Tong uitsteken
Mijn dag indeling;

7.15 uur opstaan
7.50 uur deur uit naar mijn werk
16.15 uur thuis, ik maak het eten en cross door het huis verzorg de papegaai en de kat, hubbie verzorgt de kippen, vogels, koi's en de honden
17.15 uur eten
18.40 uur naar stal. Vroeger toe ik één paard had meste ik eerst uit en ging daarna rijden. Tegenwoordig hebben we drie paarden en mest hubbie uit. Ondertussen ga ik rijden.
20.30 uur koffie drinken op stal
21.00 uur naar huis
21.10 uur thuis, spelen met honden, kat en papagaai, bokken
ergens tussen 23.00 en 0.00 uur naar bed

Is best te doen dus, het is een keuze die je maakt Clown

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:58

Uhhmm..

Ik werk ruim 40 uur p.w in Arnhem bij de Rechtbank, daarnaast heb ik 2 paardjes die bij mn ouders staan op 15 min rijden van mn huissie.

Ik werk dus van 07.00 t/m 17.30/18.00 uur incl reistijd!

Dan eet ik een happie thuis en rijd ik vaak om 19.00 uur naar m ouders om de paarden te verzorgen en te rijden, dan ben ik meestal rond 21.30 uur weer klaar en ga ik naar huis om naar effe op de bank te hangen vervolgens onder de douche te springen om m'n bedje in te duiken.
(Lekker saai haha van maandag tot en met vrijdag)

In het weekend heb ik gelukkig meer tijd voor mn horsies dan ga ik om 12.00 uur naar ze toe meestal tot 17.00 uur of 20.00 uur dat is verschillend!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:50

Ik heb maar 1 paard (al 15 jaar) en merk dat ik toch veel minder tijd voor haar heb dan vroeger.

Toen ik mijn paard kocht woonde ik nog thuis en had ik net een baan. Dan was ik om 17.15 thuis, om 18.00 klaar met eten en daarna alle tijd voor m'n paardje tot ca. 22.00.

Dat veranderde al toen ik ging samenwonen, toen kon ik niet meer 6 dagen in de week gaan rijden 's avonds, want dan zag ik m'n vriend vrijwel nooit. Toen werd het 3 avonden in de week en de hele zaterdag.

Nu heb ik inmiddels 2 (kleine) kinderen en moet ik me met rijden beperken tot 2-3x in de week maximaal. Ik moet namelijk altijd iemand hebben die op de kinderen past als ik naar m'n paardje wil. Buiten dat werk ik ook nog gewoon 32 uur in de week, hebben we nog een hond en 2 katten en moet ik (in m'n eentje, want manlief is bijna nooit thuis) het huishouden doen en koken. Momenteel ziet mijn dagindeling er als volgt uit:

7.00 uit bed, aankleden en kinderen aankleden en eten geven
8.00 naar m'n werk
8.30-17.00 werken.
17.15 paard voeren en verzorgen
18.00 kinderen ophalen bij m'n ouders
18.30 koken en eten
19.30 kinderen naar bed
19.30-22.30 huishouden etc.

Op maandag en vrijdagavond is mijn man weg, dinsdagavond is 'mijn' avond, zaterdag overdag is 'mijn' dag, de zondag is voor het gezin.

Alles bij elkaar een behoorlijk druk schema.

In de winter wordt mijn paard vrijwel niet gereden omdat ze 24/7 buiten staat en dus een enorm dikke wintervacht krijgt. Als ik dan ga rijden kost het uren voordat ze droog is, dus dat doe ik dan alleen op zaterdag omdat ik dan de meeste tijd heb. In de zomer is het langer licht dus dan kan ik makkelijker 's avonds rijden (heb geen verlichting in de wei namelijk) en kost het niet zoveel tijd voor ze weer droog is.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:55

Tsjah,

Ik werk 36uur, en daarnaast een opleiding, en ik ben iedere dag bij m'n paard.

Ik ben van 's ochtends half 8 tot s'avonds half 10 in touw.
ben alleen een uur thuis om snel te koken en te eten.

Alleen de maandag is wat rustiger omdat ik dan een halve dag werk.

Ik woon samen maar zie m'n vriend door de weeks nauwelijks, tijdens etenstijd is hij er vaak niet of komt later.

maar hij is druk met sporten en met zijn boot.

In het weekend besteden we wat meer tijd aan elkaar en zo gaat het al een hele tijd goed.

het is wel ontzettend druk en soms vraag ik m'n zusje of ze m'n paard een dagje doet zodat ik kan thuisblijven, maar ik doe dat zo min mogelijk

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:36

ik loop stage 36 uur. vanuit een mbo opleiding en doe erbij nog 1 avond in de week een doorstroom HBO.

daarnaast heb ik een shetlander aan de ene kant van het dorp staan en daar ga ik altijd gelijk na mijn stage heen, ben gemiddeld per dag 1,5 2 uur met hem bezig. daarnaast heb ik aan het eind van mijn straat mijn paard staan. daar ben ik ook gemiddeld 1,5 a 3 uur mee bezig. ik ga naar beide 7 dagen in de week en ze worden beide gevoerd en buiten gezet moet alleen zelf mesten. meestal deel ik het zo in de ene dag de shet veel aandacht mijn paard iets minder en de volgende dag omgedraaid. dit gaat tot nu toe nog steeds goed af en toe is het alleen wel ff rennen en vliegen. maar het went van zelf.. voordeel voor mij is wel dat ik nog gewoon thuis woon.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:45

Ik werk 36 uur en volg daarnaast een deeltijdopleiding.
Mijn paard staat op een pensionstal en ik rij haar 4x in de week. Ze wordt ook nog 2 dagen door iemand anders gereden.

Ik ga na mijn werk snel eten en daarna meteen door naar de manege (behalve dus de dagen dat ik naar school moet 's avonds) het komt dan inderdaad wel eens voor dat ik om half 10 nog ga rijden. Dat is wel erg laat, maar goed. En in het weekend ben ik natuurlijk wat meer bij haar.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen vriend heb en nog thuiswoon....

caroline27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:26

Hey,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Hoop echt dat ik het ga kunnen combineren, we gaan er het beste van maken. Want paarden is voor mij echt een passie. Haha!

Eens het zover is en ik ga werken, zal ik nog iets laten weten hoe het allemaal verloopt.
Het zal zwaar zijn in het begin maar ik ga mijn best doen om het te doen slagen!

Vele groetjes,

Caroline.