Van paddock naar weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

Van paddock naar weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:05

Ik heb een paardje gekocht van 2 jaar oud.
Nu staat hij nog bij die mensen maar over 3,5 week komt hij hierheen.
Waar hij nu staat staat hij in een paddock, hoe erg is die overgang van paddock naar wei?
hij komt namelijk 24/7 op de wei meteen te staan..

Ik weet dat er nu weinig in het gras zit, maar er zit toch wel iets in.. en aangezien hij alleen in de paddock staat vroeg ik me af of dat kwaad kan.

Nu zal hij er wat aan gaan knabbelen, maar niet echt veel aangezien het gras ook erg kort is.

Ze zijn in de wei de hele dag voorzien van kuilgras, dus ik denk dat het niet zo'n probleem moet zijn! wanneer het gras voedingsrijker wordt gaat hij er denk ik pas langzaamaan echt aan eten, of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt!!

NatasjaM

Re: Van paddock naar weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:18

Misschien is het een idee om een deel van de wei (tijdelijk) af te zetten totdat je weet hoe hij zich gaat gedragen op de wei? Heb ik met mijn paard eerst ook gedaan en inmiddels staat ze al 14 jaar 24/7 in de wei zonder daar ooit nadelige gevolgen van te hebben gehad. Gewoon rustig opbouwen lijkt me het verstandigst.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:19

Oh ja, hoe groot is de wei eigenlijk?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:27

Groooooooooooooot hahaha.. maar een stukje afzetten dat gaat denk ik niet, dan zou hij alleen moeten staan en het is nog een jong ding van 2 die tussen zijn vriendjes moet lopen.

Maar ik denk dat het niet veel kwaad kan toch?
Er staat echt weinig te knabbelen, de voorkeur zal waarscheinlijk toch uitgaan naar het kuilgras inplaaats dat voedingsarme gras wat maar 1 cm uitsteekt?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:39

Het zal waarschijnlijk inderdaad wel meevallen. Ligt ook een beetje aan het karakter van je paard. Bij die van mij probeerde ik eerst altijd om een beetje hooi (of bieten, of wortelen, etc.) per keer te geven en dus zorgde ik ervoor dat ze er voor de rest niet bij kon (dacht ik). Alles heb ik geprobeerd; van stroomdraad tot dicht timmeren, maar niets hielp. Toen heb ik alle afzettingen weggehaald en oh wonder, dat werkte nog het beste. Sindsdien heeft ze altijd 'zelfbediening' gehad met hooi en bieten en wortels en dat gaat prima. Ze eet niet meer dan ze nodig heeft, alleen verknoeit ze meer dan wanneer ik het geef. Jammer dan, scheelt een hoop gedoe zo. Mij en mijn paard bevalt het prima op deze manier Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:23

ineens een overgang van hooi naar gras kan problemen geven als diarree, tot zelfs koliek. ik heb zelf een paard dat hier gevoelig voor is, en ik ben er dan ook erg voorzichtig mee. hou het even in de gaten, en zorg dat ie zeker de eerste week/ twee weken ook hooi krijgt, zodat de overgang minder 'scherp' is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:02

Je zou in het begin zo'n graasmuilkorf om kunnen doen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:06

Zelf ben ik geen voorstander van het ineens volop laten beweiden van paarden. Thuis heb ik kleinschalig opfok met een uitloop van de paddock naar de wei. We beginnen altijd vanuit 1 dag paddock met 2u weidegang en voeren dat langzaam op. Daarbij komen paarden nooit in te vet of lang gras. Echter, een vriendin van mij haar paarden gaan vanuit het stalseizoen (dus 24/7 binnen) altijd zo de wei op en dat is altijd goed gegaan. Wie zal het zeggen?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:38

Misschien dat het ook gewoon aan het paard zelf ligt hoe gevoelig hij is voor overgangen?
tuurlijk is het niet goed, omdat ze zo'n groot darmstelsel hebben wat snel van slag kan gaan..

Maar ik heb het met de vorrige eigenaar erover gehad en hij is wel wat gewend! dus ik maak me niet te veel zorgen meer, maar we zullen het natuurlijk wel even goed in de gaten houden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:00

verstandig. mijn veulen en merrie kunnen het ook prima hebben, al ben ik er wel voorzichtig mee. mijn ruin moet echt me twee uurtjes steeds een stapje verder, anders krijgt hij koliek. hij kan er slecht tegen.