Paardenbak aanleggen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaak123

Paardenbak aanleggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:25

Ik wil graag in de tuin een bak aan gaan leggen, maar heb hier geen enkele ervaring mee!
Heeft iemand hier enig verstand van? Het gaat om een grasweiland dat door middel van greppels gedraineerd is. Ik wil graag d.m.v. drainagebuizen het weiland gaan draineren.

Kan iemand mij dus vertellen hoe het zit met drainagebuizen , worteldoeken en zandlagen/ondergronden????

Bvd!

cissy

Re: Paardenbak aanleggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:48

ik zou eerst maar eens de vergunning gaan regelen bij de gemeente, je mag niet zomaar een bak aanleggen nl. Anders heb je kans dat je je bak weer kunt afbreken en dat is zonde van het geld.

Rebecje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:25

Goed plan maken en eerst naar de gemeente gaan. later zou ik gewoon even googlen.

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:58

Ben ik ook van plan in onze eigen tuin. Wordt alleen een longeerbak zonder drainage (geen last van water hier) en dmv een rand bielzen op de grond. Hebben genoeg ruimte in de tuin waar we anders toch niets mee doen en we zitten in het buitengebied met geen direct aangrenzende buren...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:00

Als je in de tuin op woonbestemming een bak maakt is dat gewoon toegestaan, nl als je je tuin met stenen of asfalt bedekt heb je hier ook geen vergunning voor nodig,

anders is het als het een agrarische bestemming dus weiland is!
dan ga je de bodem veranderen!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:02

Wij hebben paar maanden terug ook een bak aangelegt in een stuk weiland achter het huis, maar hier ook geen vergunning voor aangevraagd hoor. (Onze buurt gebeurt alles zonder vergunning)

Wij hebben goede grond hier schijnt. Dus t land is afgegraven tot het wit zand, daarover heen nieuwe laag wit (strand)zand. En de bak blijft prima droog met al die regen de afgelope weken. Wel is hij (nu nog) vrij zwaar.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:12

sjaak123 schreef:
Ik wil graag in de tuin een bak aan gaan leggen, maar heb hier geen enkele ervaring mee!
Heeft iemand hier enig verstand van? Het gaat om een grasweiland dat door middel van greppels gedraineerd is. Ik wil graag d.m.v. drainagebuizen het weiland gaan draineren.

Kan iemand mij dus vertellen hoe het zit met drainagebuizen, worteldoeken en zandlagen/ondergronden????
Bvd!

Ik kan je wel het een en ander vertellen. Drainage is noodzakelijk als je op een grondsoort zit die niet of weinig water doorlaat (oa klei). Ik zou een PE 80 met kunststof omwikkeling kiezen.

Daana zou ik kiezen voor iets afgraven en dan draineren. Daarop een grove puinlaag (zonder nulfractie!) van 15 cm daarop kunststof bodemroosters, (van ons natuurlijk Haha! ) die afvullen met split en daarop je zand toplaag. Zie plaatje.
Afbeelding

Het voordeel is dat je zo een super waterafvoerende laag creert. De roosters verdelen de hoge puntbelasting van de paardenvoeten en voorkomen dat de bodem dichtgetrapt gaat worden. Tevens kan je in een bodem met de roosters gewoon je paarden longeren en losgooien zonder kans op schade aan je bodem.

Leg je een bodem aan met alleen zand, gaat het uiteindelijk dichtzitten. Bovendien is zo´n bodem vaak te mul. Houtsnippers is ook een tijdelijke oplossing, hout verpulverd en verrot en slaat ook dicht. Werken met doek kan ook nadelig zijn. Zonder sterke onderbouw en opbouw komt het na verloop van tijd omhoog. Bovendien is de waterdoorlatenheid van doeken niet altijd optimaal, Vaak is er druk voor nodig om water door telaten. Dat is niet handig in een bak.

Nog meer vragen? Tong uitsteken

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:15

ja, ik heb ook een vraag esperanza,

ik heb een heel goed waterdoorlatende bodem, zit op zandgrond aan zee!

maar vraag me af of die kunstof bodemroosters dan ook wat uithalen, mijn bak is nl altijd mul zelfs nu in de winter,
en mijn paarden lopen hier in los in de winter

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:03

india schreef:
ja, ik heb ook een vraag esperanza,

ik heb een heel goed waterdoorlatende bodem, zit op zandgrond aan zee!

maar vraag me af of die kunstof bodemroosters dan ook wat uithalen, mijn bak is nl altijd mul zelfs nu in de winter,
en mijn paarden lopen hier in los in de winter

Ohw, mazzelaar!

Ja, de roosters halen zeker wel wat uit. Je zult alleen nooit zo´n dikke onderbouw nodig hebben, omdat je geen of minder last hebt van water. Wel raden wij ook zo´n laag aan als je er met een zware tractor over wilt om je bak te slepen iod.

Maar wat voor een bodem/onderlaag heb je nu? Als het alleen maar zand is, dan heb je een zware mulle onderlaag = duinlandschap Haha! Door toch een kleine onderbouw te maken krijg je ook een stabiele laag waarop je je toplaag zand legt. Dan is het niet meer zo zwaar en mul.

Maar dat is een van de grote voordelen van ons systeem, je kunt alles doen in je bak, rijden, losgooien, longeren of gewoon gebruiken als paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:05

TAO --> VSW.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:46

Esperanza, wat kosten die bodemroosters bij elkaar als ik daarmee een 20x40 bak wil 'ondersteunen'?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:56

De roosters kosten €10,75 per m2 voor een oppervlakte van 800m2. Deze prijs is excl. BTW. De prijs van de overige materialen zoals zand en split ed hangen sterk af van de regio waarin je woont.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:01

ZO! Das n aardig dure bodem op die manier!

Wat ook goed werkt, is idd drainage buizen, daar overheen grof grind (dus zonder hele kleine steentjes, die verstoppen je buis). Daar overheen wortel doek en daaroverheen een grofkorreling zand, wat goed water doorlaat... Is een stuk goedkoper...

Zeker als de bak in je achtertuin ligt neem ik aan dat jij de enige bent die m gaat gebruiken, en dan is het echt zonde om er een bodem van minimaal 8600 euro in te gooien (want dat is wat dat rooster je kost). ex BTW. Met btw (19%) word het 10234 euro...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:29

Tja, het hangt echt af van de eisen die je aan een bak stelt. Want de beschrijving van een bak die jij geeft, zijn de ingredienten voor een hele zware bak! Worteldoek komt vroeg of laat altijd omhoog. En dat grove zand..... de duinen zijn er niets bij. Haha! Daar moet je maar zin in hebben.

Beetje banjeren met je fjord gaat wel in zo´n bak, maar als je echt knap wilt trainen.... Voor mensen die een paar paarden hebben of die ook lesgeven in hun bak of een pensionnetje hebben is het echt niet zo gek hoor. Altijd in een natte of mulle bak is ook niets. Dan kan je beter in 1x wat geld uitgeven ipv drie keer zo´n halve oplossing. Das namelijk nog veel duurder. En dan heb je het nog niet eens gehad over de ergernis die je er van hebt.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:36

[quote]
Als je in de tuin op woonbestemming een bak maakt is dat gewoon toegestaan, nl als je je tuin met stenen of asfalt bedekt heb je hier ook geen vergunning voor nodig,

anders is het als het een agrarische bestemming dus weiland is!
dan ga je de bodem veranderen!

Dit is dus niet waar. Als je een woonbestemming hebt mag je dus geen bak aanleggen. Als het bestemmingsplan agrarisch is is het juist makkelijker want dan heb je geen vergunning nodig. Landelijk zijn ze hard bezig met het aanpakken van de paardenbakken. Voordat je een bak aanlegt, zou ik eerst maar heel zeker zijn of het wel mag. Tis echt zonde als je hem later weer weg moet halen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:39

Ik ben ook echt van mening dat je beter wat meer geld kunt investeren zodat je iets goeds hebt, dan alleen maar ergernis omdat de bodem niet goed is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:28

Esperanza; ik heb ook een vraag. Je plaatje is overigens erg duidelijk. Wij willen een bak waarin we kunnen springen, longeren, dressuur, paarden in gooien als de wei te nat is.
En waarin we onder alle weersomstandigheden kunnen rijden. Ook heb ik geen zin om elke avond de bak te moeten slepen. En de bak mag niet te zwaar zijn.

Het stuk wat wij willen gebruiken had eerst een dennenbos, dat is omgehakt (of de bomen zijn eigenlijk vanzelf kapot gegaan) en daarna heeft het een paar jaar braak gelegen. Er is vanzelf gras op gekomen.
Er rond omheen ligt akker of tuin van de buren. Moeten we dan nog iets speciaals met de bodem doen? En wat is een goede toplaag? Ik weet niet of je weleens in Waspik bent geweest maar daar hebben ze een soort vilt liggen. Dat vond ik erg fijn. Bodem daar is altijd perfect om te rijden.

Ook heb ik nog een vraag over mest. Is het waar dat als je je pard buiten doet omdat de wei te nat is. En ze mesten een beetje op die bodem. Dat de mest dan in de drainage zakt en deze verstopt raakt?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:38

Scum schreef:
Esperanza; ik heb ook een vraag. Je plaatje is overigens erg duidelijk. Wij willen een bak waarin we kunnen springen, longeren, dressuur, paarden in gooien als de wei te nat is.
En waarin we onder alle weersomstandigheden kunnen rijden. Ook heb ik geen zin om elke avond de bak te moeten slepen. En de bak mag niet te zwaar zijn.

Het stuk wat wij willen gebruiken had eerst een dennenbos, dat is omgehakt (of de bomen zijn eigenlijk vanzelf kapot gegaan) en daarna heeft het een paar jaar braak gelegen. Er is vanzelf gras op gekomen.
Er rond omheen ligt akker of tuin van de buren. Moeten we dan nog iets speciaals met de bodem doen? En wat is een goede toplaag? Ik weet niet of je weleens in Waspik bent geweest maar daar hebben ze een soort vilt liggen. Dat vond ik erg fijn. Bodem daar is altijd perfect om te rijden.

Ook heb ik nog een vraag over mest. Is het waar dat als je je pard buiten doet omdat de wei te nat is. En ze mesten een beetje op die bodem. Dat de mest dan in de drainage zakt en deze verstopt raakt?

Door de roosters in de bak te gebruiken kan al het bovenstaande. Ook losgooien en longeren. Door de roosters kan namelijk je opbouw niet vernield worden. En die opbouw zordt er voor dat je onder alle omstandigheden kan blijven rijden.

Bak op oude bosgrond? Hmmm, wat zit er dan nog in de bodem? Wortels en troep? Vast veel humus. Daar groeit van alles op, maar voor je bak denk ik dat je wel wat moet gaan afgraven. En dan afhankelijk van de grondsoort moet je weer gan opbouwen. Is het klei of zand? Je moet voor ogen houden dat je water ergens heen moet kunnen. Door humus of klei gaat water niet zo makkelijk. Door zandgrond zakt water makkelijk weg. Daar hoef je geen drains te gebruiken. Op klei liever wel.

En elke dag je bodem slepen hoeft ook niet per se (hoe schrijf je dat Gestoord ) Dat hangt heel erg van je toplaag af. (En van eventuele hoefslagrijders natuurlijk) De toplaag moet niet te dik zijn (± 10-12 cm). Door de toplaag van zand kun je heel goed zo´n geotextiel mengsel gooien. Dat rijdt heel fijn en blijft mooi. Een nadeel is dat het lastig is met de mest die je uit de bak haalt. Daar kleeft dan van dat geotextiel aan (dat is dat viltachtige doek wat je bedoeld) en dan kan de mest dus niet meer op de mesthoop. Ook kan eventuele afvoer een probleem zijn, je kunt het niet ergens op het land dumpen, dat kan met alleen zand weer wel.

Wat je krijgt met mest in de bak (en ook met houtsnippers als toevoeging aan je zand), is dat het uiteindelijk je bodem doet dichtslaan. Maar het gaat niet direct in je drainage zitten, maar er ontstaat een soort filmlaag van humus in je bodem (vaak op 12-15 cm diepte) en daar gaat geen water meer door. Dat zie je vaak bij bakken, de plassen staan er op, maar de drainage er onder loopt niet. En dat kun je dus ook niet verhelpen door de drains door te spuiten, gewoonweg omdat het probleem hoger zit. Onze opbouw is er op gemaakt om dat probleem niet te krijgen, maar mest is echt de doodsteek van iedere bak.

Dus mest moet je altijd zoveel mogelijk opruimen, maar dat zul je, bij welk type bak je ook hebt, altijd moeten doen. Als je alleen voor zand kiest als toplaag, kun je dit wat makkelijker vervangen als er veel mest doorheen zit. Maar dat hangt er vanaf, hoe groot je bak is, hoeveel paarden je er in losgooit en hoe vaak je de mest kunt opruimen. Omze paarden mesten altijd op dezelfde plaats en lopen daar niet veel doorheen. Het is dus aan het eind van de dag makklijk op te ruimen. Zand waar mest is ingezakt schep ik ook mee weg en dat gaat op de mesthoop. En 1 keer per jaar laat ik 1 kuub bijkomen om weer aan te vullen. Maar ja, ik wil mijn paarden gewoon het hele jaar buiten kunnen hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:43

@ TS,

Je kunt ook even informeren bij plaatselijke loonbedrijven of zij ervaring hebben met het aanleggen van een bak en vragen of je namen en adressen van klanten mag hebben, om zo de bak en hun ervaringen persoonlijk te kunnen horen en zien.

Loonbedrijven leggen vaak ook drainages aan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:46

Esperanza: Ik heb een zandbak zonder drainage of wat dan ook.

De boel staat nu helemaal blank op zich trekt het water weer erg snel weg maar de boel is denk gewoon te vastgelopen, zou alleen los trekken dan al voldoende zijn? Mocht er bijgevuld moeten worden is er dan nog een bepaalde zand soort die daar het meest geschikt voor is?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:00

Bedankt Esperanza. Het is zand. Het is ook geen oorspronkelijk bos, maar de oude bewoners hebben daar elk jaar hun kerstboom geplant die vervolgens flink hoog waren geworden.
Dan zou er volgens jou geen drainage onder hoeven?

We rijden nu in de wei ernaast (of course zonder drainage Haha!), maar die is compleet stukgereden en als het een paar dagen regent dan is het te slecht om op te rijden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:20

tienus63 schreef:
@ TS,

Je kunt ook even informeren bij plaatselijke loonbedrijven of zij ervaring hebben met het aanleggen van een bak en vragen of je namen en adressen van klanten mag hebben, om zo de bak en hun ervaringen persoonlijk te kunnen horen en zien.

Loonbedrijven leggen vaak ook drainages aan.

Denk er wel aan dat loonbedrijven wel verstand hebben van de grontsoorten bij jou in de buurt, maar vaak te weinig weten van het aanleggen van een goede bak. Ik heb regelmatig een welles nietes spelletje met zo´n bedrijf. Dan krijg je een relatief goedkope bak, met (te) veel zand, houtsnipper oid.
Das niet erg, als je dat van te voren maar weet!

En ga bij bakken kijken die langer liggen als een jaar of 5. Een bak van net een jaar oud is niet zo veel zeggend.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:24

Houdt er trouwens rekening mee dat als je een vergunning moet aanvragen dat het minimaal een jaar duurt voordat je hem hebt!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:30

karoliena schreef:
Esperanza: Ik heb een zandbak zonder drainage of wat dan ook.

De boel staat nu helemaal blank op zich trekt het water weer erg snel weg maar de boel is denk gewoon te vastgelopen, zou alleen los trekken dan al voldoende zijn? Mocht er bijgevuld moeten worden is er dan nog een bepaalde zand soort die daar het meest geschikt voor is?

Hmmm, lastig, wat zit er onder al dat zand? Alleen maar zand of ook klei? Ik zou even een schep in je zand zetten en even graven tot op 15-20 cm, om te kijken of er zo´n niet doorlatende filmlaag in je zand zit. Anders moet je die er uit halen (dan ben je er af) of omtrekken dieper dan die laag. (maar dan zit die humus nog wel in je zand en gaat het wel weer die laag vormen)

Voor zand aanvullen gebruiken wij 180-230 zand. 180-230 is de korrelgrootte van het zand.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:32

dit is een interresant topic!