Nieuw zand in paddock te duur ---> Oplossing??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Nieuw zand in paddock te duur ---> Oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 17:23

Hey allemaal,

Bij onze pensionstal is een paddock die er verschrikkelijk aan toe is. Het is een en al modder en we willen en graag wat aan doen. Zelf denk ik dat er ongeveer 1 meter of minder uitgegraven moet worden en vervolgens zand erbij. Dit is best een duur geintje aangezien het om 64 vierkante meter gaat. Heeft iemand hier een idee waar ik de paddock mee kan vullen en wat goedkoper is als zand? We rekenen erop dat het rond de 1000 euro gaat kosten wat zand betreft, hier willen we maar al te graag onder zitten!!

Alle ideeen zijn welkom! Pling

HippoLogic

Re: Nieuw zand in paddock te duur ---> Oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:29

Ik denk dat vooral in dit geval goedkoop = duurkoop geldt. Voor hoelang moet de paddock goed blijven?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 17:33

Elke dag staan er paarden in van 8 tot 5. Het gaat mij erom of er nog andere oplossingen zijn dan zand, misschien houtsnippers? Het terrein bij ons ligt erg laag en loopt daarom snel vol met water.
Ik hoop dat iemand een creatieve oplossing heeft. Bloos

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:41

Houtsnippers is rommel, tenminste dat spul van de gemeente. Zelf al zou je die speciale houtsnippers hebben voor de bak moet je er altijd rekening mee houden dat het hout is en dat gaat op den duur (of het nu vroeg is of laat) altijd rotten in combinatie met water. Bovendien zijn die houtsnippers voor de bak ook nog behoorlijk prijzig.
Persoonlijk zou ik voor zand gaan, bak eerst een stuk uit laten graven, desnoods nog even omzetten en aanvullen met wit zand. Vraag anders eens een loonbedrijf om te komen kijken en een berekening te maken. Je kan ook aangeven dat je er een X-bedrag voor wilt uitgeven en dan moeten zij maar kijken wat ze daarvoor het beste kunnen veranderen aan een beter rijdbare bak. Succes in ieder geval!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:42

edit

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:11

als er zand, niet te diep, onder de modder zit, dan kun je om laten keren, niet zo duur op zo'n kleine oppervlakte. Veel drainage erin laten leggen, slootje eromheen waarop de buizen af kunnen wateren en eventueel nog iets ophogen met een paar vrachten zand.
Ander alternatief na het omzetten en draineren is het aanbrengen bodemdoek met daarboven kunststof bodemroosters (dat gaan wij doen), met daarin/op nog een heel klein laagje zand. Op die manier blijft de "modder" gescheiden van het zand en kunnen ze niet wegzakken.
Als er veel paarden lopen, zal er toch op den duur viezigheid ontstaan door de hoeveelheid paardenpoep die er in het zand terechtkomt... Om de zoveel jaar zul je waarschijnlijk moeten blijven verbeteren.
Afgraven tot een meter diepte lijkt me erg veel...

er zit meestal zo'n 15 kuud zand in een vrachtwagen, wij betaalden 150 euro per vracht... Best prijzig!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 08:43

Ik heb een idee!!!

We laten 1/2 meter afgraven. Daarover wordt beton gestort, afloopt richting de put die voor de paddock ligt. Daarover heen komt een klein dun laagje zand, daarop komen allemaal rubberen matten te liggen. Is het mogelijk het beton zelf te storten?

Groetjes

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:47

Beton kost ongeveer 100 euro per m3, zand iets van 10 euro per m3.
Ik denk dat je met die beton ook aardig duur uit bent, 10 cm beton is dan even duur als een meter zand. En daar komen de rubber matten dan nog bij.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 09:20

Maar is het mogelijk om het beton gewoon te storten op de grond die je hebt afgegraven? Of is er dan kans op verzakking?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:01

mmm, je kunt in principe wel zelf stoten
maar ik dnek wel dat je er wapening in moet doen
dus afgraven, betonewapening, en dan storten
en zorg dat je ook echt genoeg cement hebt om het in 1 keer goed te doen
en als je afloop wil om vocht af te voeren , dan zul je dit goed moeten meten en berekenen zodat dat ook goed is

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:14

Betonijzer 8mm zal er in moeten, dat komt volgens mij op ongeveer 4-5 euro per m2.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:22

ik zou geen zand leggen tussen het beton en de matten, dan kan het water minder goed weglopen door de matten en over het beton... houdt er rekening mee dat je niet overal zomaar bton mag storten en je ook een stevige ondergrond nodig hebt...