matten in de paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimftNinja

matten in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 21:36

Aangezien wij binnenkort gaan verbouwen zijn wij een aantal opties aan het overwegen.
We gaan een hele goed bak aanleggen, maar we willen de paarden overdag wel buiten hebben staan. Omdat een van de dames nogal graaft, willen we een aparte paddock naast de bak aanleggen.
Nu zitten wij na te denken over stalmatten. Dus eerst beton storten en dan matten die vocht doorlaten. Op die manier is het makkelijk mest te ruimen en kunnen ze toch lekker liggen.
Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft of ons hier in zou kunnen adviseren?
alvast bedankt!

joyce B

Re: matten in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:04

er zijn inderdaad mensen die paddocks met (waterdoorlatende) rubber matten hebben aangelegd. Als je erfverharding aan mag brengen, dan moet je zorgen dat het op afschot (dus scheef zodat het afwatert) ligt, zodat het water van onder de matten naar beneden weg loopt.

Spacecowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:25

Er zijn ook matten die een soort eierdopjes zijn zonder bodem. Deze laten water door en er kan ook gras in groeien en toch bieden ze een stevige bodem. Je klikt ze in elkaar vast waardoor ze niet verschuiven. Dit zou misschien ideaal zijn voor een paddock, niet voor te rijden aangezien dit harde matten zijn. De gaten zijn niet groot genoeg voor paardenhoeven. Ik weet alleen de naam niet meer of de site maar je kan eens google-en. O, en er hoeft helemaal geen beton onder dus geen vaste bodem/bouwvergunning of zo...

Spacecowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:33

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:15

dat zijn kunststof bodemroosters. Wij hebben ons er ook op georiënteerd.
Er zijn verschillende merken te koop. In Nederland onder andere:
ecoraster, equiground en de HIT-bodemroosters. Er zijn nog meer merken en ze worden ook verkocht onder de naam kunststof grastegels/grasroosters.

In veel gevallen wordt wel degelijk een verstefigende onderbouw geadviseerd, in combinatie met drainage of op afschot liggen.

Spacecowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:07

Ik heb ze zelf ook van een ander soort maar het is het maar een voorbeeld. Drainage is altijd goed maar een betonplaat eronder hoeft toch niet dacht ik (ligt er bij mij ook niet onder maar ja, ik heb ook maar 2 probeertegels). Heb je ze zelf? Ervaring?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:56

oeps, verstevigende ondergrond Schijnheilig

Meestal wordt als onderlaag drainage, met daarboven een laag puin van een bepaalde korrelgrootte die scheef ligt zodat het water zowel er in kan trekken als weg kan stromen. dan wegendoek en dan de roosters, gevuld met grit, zand, aarde en graszaad etc. Maar net wat voor bodem gewenst is...

Idee betonplaat was in combinatie met waterdoorlatende rubber (stal?)matten...

Spacecowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:24

Da's duidelijke taal. Tja, is mij ooit wel eens verteld geloof ik maar dat is al lang geleden en ik had nog niet verder gekeken. Ben zelf wel tevreden over die tegels maarja, het zijn er ook maar 2 voor de schuur. Is toch allemaal nog veel werk om het netjes te doen. Maar dan heb je volgens mij ook wel wat...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:20

Als je gaat voor die drainage stalmatten, waar je het eerst over had, die heb ik in de stal liggen. Mijn merrie ligt er graag op en ze zijn goed schoon te houden. Alleen is de aanschafprijs aardig duur. 1 Mat kostte bij mij 43 euro incl. btw. Ik weet dus niet hoe groot je het gedeelte met matten wilt maken?

kimftNinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:25

we zitten een beetje te kijken. We willen dus doorlatten de matten inderdaad die plas doorlaten en dan dooronder iets van beton storten ofso??
Inderdaad iets waar ze ook lekker op kunnen liggen. Hoe gaat is 1 zo een mat ongeveer. Wij willen een paddock van ongeveer 11 bij 10 ofso.

Spacecowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:39

In de stal heb ik Granuflex stalmatten, deze zijn 1m x 1m. En inderdaad niet goedkoop, ik heb ook ong. 43 euro betaald. Voor 10x11 zit je dan op 110 matten a 43 euro = 4730 euro als ik goed gerekend heb. En dan moet je nog beton storten (of tegels leggen) en een rand tegen het verschuiven etc. Is toch een duur geintje voor een paddock.
Zand heeft ook het voordeel dat ze lekker kunnen rollen. Tja en als de putten te diep worden kan je altijd even met een schop erlangs.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:04

De matten zijn 1 x 1 meter en ongeveer 4 cm dik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:09

dan zijn kunststof bodemroosters toch een stuk goedkoper dan die rubber matten... Tussen de 11 en 16 euro per m2.
Als je de diksten neemt, kun je ze eventueel ook gewoon op een stevige laag zand leggen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:19

Voor die matten moet je eens in Duiytsland op ebay kijken, daar zijn ze een stuk goedkoper nl.
Wil je dat je paard ook nog lekker zacht ligt dan kun je een HIT-matras nemen. Laat geen vocht door, maar is wel zacht.