Sand clear?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aman_

Sand clear?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 17:46

Ik had geen idee waar ik het moest plaatsen, dus sorry als het fout staat!

Kent iemand dit en helpt het? En hoe moet je het gebruiken enzovoort?

Mijn paard is twee maanden geleden aan koliek geopeerd en mocht vandaag naar buiten en ging meteen zand zitten eten. In de kliniek zeiden ze ook al dat er behoorlijk veel zand in de darmen zat. Iemand had aan mij verteld dat we dan sand clear moesten kopen. Maar ik was dus benieuwd of dat ook echt helpt. Lachen

Groetjes, Amanda.

india

Re: Sand clear?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:49

volgens mij moet je eerst zorgen dat hij geen zand meer kan eten,
daarbij is zandclear best goed,
je kan ook gewoon lijnzaad in water koken en dat afgekoeld geven!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:32

Sand clear zet uit in de maag/darmen en is soort van plakkerig waardoor het zand meegevoerd wordt met de mest.
Op de verpakking staat de hoeveelheid die je moet geven.

India: gekookt lijnzaag haalt niet het achtergebleven zand uit de darmen/maag maar maakt de boel gladder waardoor nieuw opgenomen zand makkelijker afgevoerd wordt volgens mij maar neemt dus niet het al aanwezige zand mee!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:24

Ik weet niet hoe het werkt
Maar ik zal wel oppassen met gekookt lijnzaad.
Venita en Rachel hebben dat twee jaar geleden gehad voor het verharen...en die stikte er beide ongeveer in Verward Alles kwam er via de neus weer uit.
Kan ook aan die dieren liggen...ik weet het niet Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:28

Sandclear werkt prima voor paarden die gevoelig zijn voor zandkoliek of daarvan herstellen.

Op de verpakking staat precies hoe en in welke hoeveelheid je het moet toedienen.

Maar het allerbelangrijkste is om EERST de oorzaak van het zandeten weg te halen. Als je paard echt hapjes met grond naar binnen werkt, dan moet je 'm ergens neer zetten waar geen zand beschikbaar is.
Als het paard zand binnen krijgt omdat je bijv. op de grond voert, moet je zorgen dat er een mat onder ligt o.i.d. of dat je in een bak voert.

De oorzaak aanpakken is dus nog veel belangrijker dan het gevolg bestrijden. Voorkomen is beter dan genezen.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 19:41

Oké, bedankt voor de reacties. Lachen

We hadden haar heel even los gedaan, normaal staat ze ook in het weiland. Daar kan ze haast geen zand eten, misschien krijgt ze wat binnen met het gras eten. Maar ik snap eigenlijk niet hoe ze aan al dat zand komt toen ze in de kliniek stond. Misschien heeft ze toen toch zand gegeten, want ze kon via het weiland in de bak. Maar de eerste tijd komt ze nu op het gras te staan. Ik zal ook even naar de ruitersportzaak gaan en daar met de mensen over hebben.

@Marleen; Gekookt lijnzaad olie krijgt ze ook niet. Wij hebben op aanraden van de kliniek 'normaal' lijnzaad gekocht.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:44

Ik ken ook een pony die dat eet(te), we voerden ook zand-weg en dat werkte goed, maar het is wel snel op.
Hij bleef toch toen nog zand eten dus je moet idd zorgen dat ze niet in de paddock komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 09:34

@Aman_: Paarden kunnen ook heél langzaam zand in de buik opbouwen. Dat kan jaaaren duren voordat je er iets van merkt in de vorm van koliek.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:35

Toevallig een maand terug zo'n kuurtje gegeven en moet zeggen dat zijn mest paar dagen na eerste toedieningsdag ontzettend slijmerig was.
Paardlief viel steeds in en dacht: ga eens zo'n kuurtje doen.
Na kuur zag paardlief er veel beter uit.

Zou het echt aanraden om eens per jaar zo'n kuurtje te doen.
En uiteraard voorkomen dat je paard zand binnenkrijgt..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:17

Soms helpt een schepje zeewier aan het voer toevoegen tegen zand eten, ze doen dit vaak omdat ze bepaalde mineralen tekort komen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:52

Ik heb een shet die er erg gevoelig voor is. In de winter is de wei gewoon te kaal en ze vindt zand ook nog eens heel erg lekker. Op aanraden van de DA geef ik haar in de maanden dat de wei te kaal is om de twee maanden een zandweg kuurtje. Ik doe het op een boterham met appelstroop anders eet ze het niet Schijnheilig