scheren, betekent paard geen conditie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

scheren, betekent paard geen conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 09:31

Hey,

Had laatst een discussie met een vriendin over het scheren van je paard. Als ik ga rijden met mijn paard rij ik intensief 3 kwartier of wat langer. Mijn paard is niet geschoren. Hij komt niet kletsnat de bak uit maar wel bezweet op zijn hals en buik(bij singel)
. Zelf ben ik van mening dat dit komt doordat mijn paard een goede conditie heeft en dus niet geschoren hoeft te worden. We trainen 2x per week op conditie aan de longeerlijn, echt 1 uur lekker doorlopen.
Die vriendin van me heeft een paard die net aan het herstellen is van een kreupel been, als ze rijd zweet haar paard als een otter, die is dus meteen geschoren. Hoe denken jullie erover, als je je paard laat scheren je paard eigenlijk geen conditie heeft? Want meer conditie, betekent ook minder zweten en buitenadem (tenzijn je natuurlijk over the top gaat!)
En ook de paarden die natuurlijk worden gehouden uit en beschouwing laten want die hebben hun vachtje gewoon nodig of de paarden die extreem in de vacht zitten!

polly2

Re: scheren, betekent paard geen conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:39

Zweten heeft met een aantal factoren te maken:

temperatuur
conditie
aanleg
gezondheid (een ziek paard kan "spontaan" zweten)

Als het heel warm is zweet een paard eerder, dan wanneer het koud is.
En het kan voor het paard ook heel warm zijn als hij een dikke vacht heeft, dus i de winter.

Als een paard minder conditie heeft zweet hij ook eerder.

En sommige paarden zweten eerder dan anderen, dat heeft niks met conditie te maken (is bij mensen ook zo: als ik bij 30 graden stil zit, zweet ik me de pleuris...mijn man heeft het dan "lekker")

Voorbeeld: wij hebben een paard dat een superconditie heeft. Zij loopt fluitend marathons uit, en is nog fris en fruitig als we over de finish komen. Paard wordt ook heel goed getraind hierop, met interval training etc.. Maar dit paard zweet al als je aan het losstappen bent....wij grappen wel eens dat ze al zweet als ze alleen maar de kar ziet en weet dat ze aan het werk moet.
Je kunt je wel voorstellen hoe het paard er uit ziet als we over de finish komen....toch is haar hartslag helemaal okay....en dat is ook de maatstaf: ademhaling en hartslag en lichaamtemperatuur...en niet de mate waarin een paard zweet.
Al zou ze nog erger zweten als ze niet de conditie had, die ze nu heeft....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:39

Niet mee eens (TS), scheren doe je als het paard de warmte niet voldoende kwijt kan of niet binnen redelijke tijd opdroogt van het zweten. Dat een paard met goede conditie over het algemeen minder zweet klopt wel, maar dat is niet het complete verhaal.

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:41

ik verzorg vier witte welshpony's en die worden elk jaar rond oktober geschoren,,wij doen dat omdat ze anders zo in het haar zitten dat ze niet schoon te krijgen zijn en omdat we er vierspan en tweespan mee rijden,,dan zweten ze zich kapot,,bij de pony's heeft het dus niiks te maken met hun conditie,,die is perfect,,staan ze bijv. een week stil en je haalt ze uit stal doen ze het net zo goed als dat ze elke dag rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:44

Ik sluit me aan bij het verhaal van Polly2. Zweten of niet zweten hangt van veel verschillende factoren af.

Scheren of niet-scheren kun je ook van veel verschillende dingen af laten hangen.

Het een hoeft niet met het ander in verband te staan.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:11

Ik zei al in mijn opening: paarden buitengesloten die extreem in de vacht zitten of de gehele dag buiten staan. Ik ben het er trouwens gewoon mee eens dat je je paard moet scheren als je zelf denkt dat het nodig is, uit sommige reacties van bokkers merk ik dat ze denken dat ik daar tegen ben maar dat is de mening van mijn vriendin Vork

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:15

Mijn paardje kan nóg zo'n goede conditie hebben, ze zweet wel heel snel. Ik heb er niet geschoren, maar houd haar wel uit de wintervacht. Werkt voor mij ook prima.
Maar ik ben het dus niet met je eens dat geschoren paarden geen conditie hebben! Kijk eens naar die toppaarden die geschoren worden? Dacht je dat die een baggerconditie hebben? Nee...hier heb ik dus duidelijk een andere mening over! Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:17

Madeleine, Ik denk dat je dan toch vrij veel zaken buiten schot laat.

Die van mij bijvoorbeeld heeft een echt goede conditie, maar zweet ook heel snel en veel. Ik heb hem nog nooit geschoren, maar hou er in de winter gewoon een beetje rekening mee. Langer uitstappen bijvoorbeeld, of rustiger rijden.

Zou ik echter in de winter veel in de binnenbak willen rijden of binnen wedstrijden willen rijden dan zou ik hem wellicht wel laten scheren.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:55

NOGMAALS ik ben niet van mening dat je paard geen conditie heeft als je hem scheert!!! Koe

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:59

Ik ben het er ook niet mee eens, ik merkte dat mijn pony veel last van haar vacht had tijdens het werken ondanks dat ze een deken ophad.
Daarom heb ik haar geschoren en ik kan het goed merken, ze is weer dezelfde vrolijke pony als tevoren!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:04

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:21

Ik rijd mijn paard zo'n 4 à 5 keer per week vrij intensief (meestal 4 keer dressuur en 1 keer buitenrit) Dus je zou wel kunnen stellen dat ze inmiddels een behoorlijke conditie heeft. Maar zweten doet ze als een otter. Volgend jaar gaat er waarschijnlijk ook echt wel een scheerapparaat over in de winter want opdrogen gaat niet zo makkelijk !

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:26

Nee, ben ik het niet mee eens. Dat ligt ook voor een deel aan de dikke vacht naar mijn idee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:53

Het ene paard functioneert beter met een dikke vacht als het andere paard. Bij het ene paard is lang in en uitstappen voldoende, bij het andere paard niet.

Mijn paard is geschoren, heeft een uitstekende conditie. Voor het scheren werd hij echter kortademig en begon hevig te zweten na een paar minuten draf.

Bij het ene paard gaat het wel zonder scheren, bij het andere paard niet. Je kunt daarbij eigenlijk niet echt veel vergelijken denk ik...

Natuurlijk is het niet zo dat ieder geschoren paard een mindere conditie heeft. Net als dat het niet zo is dat een niet geschoren paard dat niet zweet wel een goede conditie heeft...

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:51

Zoals aangegeven heeft het met meer factoren te maken. Ik heb is een haflinger gehad die ´s zomers alleen al na 10 minuren stappen kleddernat was en schuimde ( terwijl het dan 18 garden was ofzo) en ´s winters met der dikke wintervacht zweette ze bijna niet.
Misschien dat als je vriendin de reacties leest ze van mening verandert.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:05

Ik scheer mijn pony omdat die z'n zweet niet goed kwijt kan als die zulke dikke haren heeft. Ook is het makkelijker schoon te houden (schimmel) maar het heeft bij ons niks met de conditie te maken.
We hebben ook een paard op stal, die helemaal niet dik in dr wintervacht zit, en die zweet na 5 minuten rijden al. Ligt idd aan de genoemde factoren Knipoog

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:12

Ik vind dit een soort vergelijking van gras is groen, dus alles wat groen is is gras. Niet dus. Het klopt dat een paard dat in mindere conditie is sneller zweet, maar niet alle zwetende paarden hebben een mindere conditie.
Op zich kan ik prima begrijpen dat ze hem geschoren heeft, hoewel ik twijfel aan het tijdstip. Als ik b.v. naar mijn eigen paard kijk dan is die al een tijdje enorm aan het verharen en krijgt ie juist een dunnere vacht. Dus je scheert volgens mij nu de voorbereiding van het paard op de zomer af.
Maar aan de andere kant, als ze hem na het rijden niet meer goed droog krijgt binnen een fatsoenlijke tijd is het begrijpelijk dat ze hem geschoren heeft. Een nat paard op stal zetten is tenslotte ook niet alles.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:28

Een paard in wintervacht heeft bij flinke inspanning ca. 20-25% van zijn energie nodig om warmte kwijt te raken. Als hij geschoren is wordt hij de warmte makkelijker kwijt en heeft dus meer energie die hij voor de gevraagde inspanning kan gebruiken. Dus in mijn ogen kan hogere/topsport niet zonder te scheren, gemiddeld werk met genoeg (verschilt per paard) pauzes tussendoor om af te koelen kan ook zonder te scheren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:33

het heeft met conditie te maken, maar verschil is er ook in de paarden zelf. mijn merrie kan prima zweten, mijn ruin haast niet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:12

Als ik met ong. 15 a 20 graden mijn merrie een half uur longeer en haar daarna nog flink laat vrij springen is er alleen op haar borst en onder haar manen wat zweet te vinden. De sportpony van mijn vriendin zweet al na 4 rondjes draven onder dezelfde temperatuur. Het verschilt dus flink per paard en heeft zweten dus niet zoveel met de conditie te maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:24

het verschilt ook nog in de manier waarop bewogen wordt. tijdens een buitenrit aan een los teugeltje kan ik veel galopperen zonder dat mijn paard zweet, terwijl hij na een kwartiertje dressuren in de bak toch echt wel begint te zweten...