Longeerpiste in tuin aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ansjela

Longeerpiste in tuin aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:44

Hoi, wij wonen vrijstaand en hebben een grote, omheinde tuin. Nu heb ik voor mijn gelders paardje wel weiland maar geen rij/longeer mogelijkheden. Ze wordt binnenkort 3 en omdat ik haar zelf mbv vader ga beleren, leek het mij een goed idee om gedeelte van tuin (15x15) om te toveren tot longeer ruimte, zodat ik haar kan gaan longeren en in deze kleine ruimte een beetje de basis bij kan brengen. In de wei kan ik niet rijden omdat deze anders verandert in een grote modderpoel! Willen nu zo'n 10-15cm zand in tuin aanbrengen met daar omheen bielzen. Hier omheen staat een haag en coniferen. Mijn vraag is dus: Is dit een goede manier en is het eigenlijk toegestaan om in je eigen tuin zoiets te realiseren? Of zouden we juist meer zand op moeten brengen (wordt misschien te zwaar voor jong paard)? We hebben trouwens weinig last van blijvende waterplassen;trekt goed weg...

LotjeSjors

Re: Longeerpiste in tuin aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:39

Over het wettelijke kan ik je niet echt helpen. Ik raad je dus aan om contact op te nemen met je gemeente.

Rebecje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:05

Inderdaad anar gemeente gaan, en duidelijk wezen at je wiot.. vage dingen doen ze wel es moeilijk over Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:14

Wat is het bestemmingsplan? Als het bestemmingsplan: wonen is, mag je geen longeerbak plaatsen (dat valt volgens mij onder agragrisch bestemmingsplan). Bovendien moeten je buren het er ook mee eens zijn. Ik zou gewoon een gedeelte in de wei zelf afzetten. Alleen zand werkt natuurlijk niet als ondergrond: je moet stuk afgraven, drainagebuizen erin, zand eroverheen. Drainagebuizen moet dus wel kunnen aflopen in een sloot oid én moeten regelmatig worden doorgespoten.

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:13

Denk ook dat je daarvoor eens met de gemeente enzo moet gaan praten ja..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:16

Moet bij mijn weten idd agrarisch bestemmingsgebied zijn, en het moet toegestaan zijn om daar te bouwen. Anders mag je geen omheining van bielzen. Met een draadomheining was het geen 'bouw' heb ik gelezen op Bokt.

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:14

Bedankt alvast voor de reacties! We moeten het wel in de tuin realiseren, omdat onze weide van een ander is en die wil er geen zand in.. Dus gewoon een simpele "zandbak" met bielzen ofzo op de grond er omheen. We hebben geen buren (op 1 na, maar tussen in staat haag van hoge coniferen) die er last van zouden kunnen hebben. Ik zou al zo blij zijn met iedere ruimte die ik kan gebruiken om wat serieuzer met haar bezig te gaan. En bij huis kun je ieder uurtje lekker goed aan je paard besteden, he?! Zou je dus echt voor bielzen/kantplanken een bouwvergunning moeten hebben? Dacht alleen voor een houten omheining die hoger is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:16

Als jij toch een ronde grote zandbak wilt om in te spelen moet je dat toch zelf weten Lachen Clown

Geen slapende honden wakker maken Bloos!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:19

Precies!
Ik zou er geen groot hek omheen maken, met een draadje alleen valt het niet zo op..
Mocht er al iemand beginen te klagen dan zeg je dat je de tuin opnieuw aan het aanleggen bent

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:07

runningkawa schreef:
Als jij toch een ronde grote zandbak wilt om in te spelen moet je dat toch zelf weten Lachen Clown

Geen slapende honden wakker maken Bloos!

that's the spirit Clown