2 vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flower54

2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 19:31

Ik heb 2 vragen:

1.Wat zijn de 1e verschijnselen van een merrie als ze gaat bevallen? (loopt ze bv. onrustig rond in de stal ofzo..).

2.Mijn pony heeft een blanke hoef (van de onderkant) en een donkere..waarom zijn er kleurverschillen in de hoef van een paard?

Marigold

Re: 2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:33

1: kegelen (dus soort drupjes melk aan de uier), en van te voren kan je ook zien dat het veulen is ingedaald.
als er slijm uit de vulva komt, dan komt het veulen wel binnenkort, maar ja, als je er bij blijft staan kan ze het zo een paar dagen ophouden, om te bevallen als je even een kopje koffie bent wezen drinken ofzo Knipoog

2 dat is denk ik gewoon een kwestie van pigment.

nb: misschien kan je vraag 1 beter bij kraamstal neerzetten, daar komen allemaal mensen die daar verstand van hebben.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:34

1.Wat zijn de 1e verschijnselen van een merrie als ze gaat bevallen? (loopt ze bv. onrustig rond in de stal ofzo..).
Ze zal beginnen te kegelen= aan haar uiers beginnen druppeltjes melk te komen dan weet je dat het heel dicht bij is. Warschijnlijk zal ze nog net iets lastiger zijn naar andere paarden maar dat hengt echt van merrie tot merrie af.

2.Mijn pony heeft een blanke hoef (van de onderkant) en een donkere..waarom zijn er kleurverschillen in de hoef van een paard?
Dat weet ik zelf ook niet echt ik denk dat het gewoon wat te maken heeft met de kleur van de benen, en dus verder op de hoef afgaat. Maar heel zeker weet ik dit ook niet.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:05

Als je paard begint te kegelen wil het niet meteen zeggen dat het veulen komt (bij mijn tante heeft het paard 12 dagen gekegeld Tong uitsteken ) Maar ze worden we onrustiger

De hoef van je pony die wit is, heeft je pony daar ook een wit been? (of een stukje?) en bij de donkere niet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:30

een witte of zwarte hoef is een kwestie van pigment. bij witte onderbenen (roze huid) zijn de hoeven bijna altijd wit (gelig eigenlijk). bij een been met een donkere huid zal de hoef zo goed als altijd zwart zijn.
antwoord op de eerste vraag is al gegeven.... Knipoog

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:14

Kegelen deed mijn pony ook, maar die was alleen maar schijnzwanger. No Cheer
Verder allemaal geen verstand van, maar moest het even kwijt Tong uitsteken

paradise1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:29

hoi flower
het is heel moeilijk om tezien wanneer een merry gaat bevallen iedere merry is anders de 1 onrustig de ander juist heel stil en laat geen enkel teken zien heel goed op letten dus.

Love_Mistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:19

Ze doen het meestal ook onverwachts, als jij er bij gaat zitten doen ze het niet. ben je bijv. ff naar de wc, dan kan het zomaar zijn dat ze is begonnen!

flower54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 19:53

Oke bedankt, en nee ze heeft niet verschillende kleuren benen maar 4 witte onderbenen.