waarom scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

babli

waarom scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:46

waarom scheren julie je paard? voor een speciale reden om gewoon omdat julie het mooier vinden.
als je paard 24/7 op de weide staat kun je je paard dan ook gewoon scheren als je een goede deken omdoet?

sjanien

Re: waarom scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:06

Normaal scheer ik mijn paarden niet! Alleen heb ik dit jaar de tinker wel geschoren omdat hij heel snel zweette en daardoor sloom werd. Maar heb zijn benen onderkant buik en hals niet geschoren. En hij staat overdag de hele dag buiten. Ik zou een paard die 24/7 buiten staat dan ook zo scheren en een goede deken op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:55

Ik scheer omdat zijn vacht te dik word in de winter waardoor hij heel erg jeuk krijgt en daardoor tot bloedens toe gaan schuren. Daarnaast moet hij ook geschoren naar de keuring dus anders moest hij ook geschoren worden. Hij staat 24/7 buiten dus dat kan prima. Mijn andere scheer ik niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:12

volgens mij scheren de meeste mensen hun paard omdat hij met rijden zo nat wordt dan hij bijna niet meer droog te krijgen is.
een geschoren paard zweet minder en is eerder droog.
een geschoren paard kan best 24/7 naar buiten maar dan moet je een goede, warme en waterdichte liefst ademende deken hebben.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:14

scheren is van bellang als je veel traint en de vacht te dik is
anders zweet het paard zich te pletter en het drogen duurt ook nog super lang vaak

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:18

Ik heb mijn paard geschoren omdat hij het echt te warm had tijdens het rijden. Daarnaast was het geen pretje om zo lang te moeten stappen om hem redelijk droog te krijgen.

Is dit jaar wel voor het eerst gedaan en het bevalt me super. Hij zit veel beter in zijn vel en is daardoor een stuk fijner gaan lopen. Daarnaast ziet hij er wel ontzettend gaaf en heel anders uit.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:19

iid ik heb mijn pony ook geschoren omdat hij een mega vacht krijgt en dan niet meer droog is te krijgen :S hij staal wel gewoon s'nachts op stal, maar met een goede deken kunnen ze prima buiten blijven Lachen.....maar ik zou alleen maar scheren als het ook echt nodig is, als je maar 1x per week rijdt, het paard geen mega vacht heeft of iets dergelijks zou ik het niet doen, want je verandert toch wat. Ze kunnen zich niet meer zelf warm houden en hun tempratuur regelen......dus als je je paard wil scheren wel eerst goed nadenken of het echt wel nodig is Lachen

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:27

als je je pony niet scheert en hij werkt wel hard gaatie natuurlijk zweten en daarvan kan ie verkouden worden..

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:26

Ik heb mijn pony dit jaar voor het eerst geschoren, omdat ze vorig jaar zo dik in dr wintervacht zat, ze had bijna een dag nodig om te droge
En ook omdat het een schimmel is, en als ze dan in de mest gaan liggen is het vrij moeilijk schoon houden (vooral als je wedstrijd hebt!)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:20

Mijn pony scheer ik niet, toch werkt hij hard en gaat na het uitstappen (10 min.) bezweet maar NIET warm gewoon de wei weer op. Nooit ziek, geen enkel punt.

Scheren zit meer tussen de oren van mensen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:27

Waarom?
Omdat mijn paard niet meer fatsoenlijk droog te krijgen was na het rijden.
En net als vorig jaar heb ik gemerkt dat ze beter in haar vel zat na het scheren, jaar voor het scheren heb ik meer dekens op mijn paard gehad omdat ze liet blijken dat ze het koud had dan vorig jaar toen ze geschoren was.
Nu is dat voor mij geen reden om te scheren (extra deken er bij op doen is ook geen moeite), maar absoluut wel een reden om het niet te laten.

Mijn paard staat hele dagen buiten, snachts op stal.
Dus geen ervaring met geschoren paarden 24/7 buiten, maar ik weet wel dat dat ook vaker gebeurt.
Gewoon zorgen voor goede waterdichte dekens.

Mijn paard is trouwens helemaal geschoren, maar je kan er ook voor kiezen om maar bepaalde delen weg te scheren en bijv oa benen en hoofd te laten staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:36

Iedereen klaagt dat je wel moet scheren omdat de paarden anders niet droog worden. Maar als je je paard buiten houdt hoeft je paard ook niet droog te zijn, ze worden nl gewoon níet ziek. Buiten drogen ze snel genoeg op, juist als ze langzaam opdrogen (op stal waar weinig luchtverplaatsing is) vatten ze kou.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:11

Arabesk schreef:
Iedereen klaagt dat je wel moet scheren omdat de paarden anders niet droog worden. Maar als je je paard buiten houdt hoeft je paard ook niet droog te zijn, ze worden nl gewoon níet ziek. Buiten drogen ze snel genoeg op, juist als ze langzaam opdrogen (op stal waar weinig luchtverplaatsing is) vatten ze kou.

Dat snap ik. Alleen sta ik niet op een stal waar daarvoor de mogelijkheid is.
Mijn paard staat overdag buiten en ik kom 's avonds om te rijden. Als ik dus klaar ben moet hij naar stal. Ik kan hem dus niet nat op stal zetten. Aangezien hij echt een mega vacht had en ik toch behoorlijk train met hem, is het voor hem fijner om geschoren te zijn.
Hij is trouwens ook helemaal geschoren, alleen onder het zadel niet.

LadyAnja82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:09

ik scheer de paarden en pony`s die veel in de sport lopen en veel moeten trainen.

en als ze dan dik haar hebben zijn ze snel bezweet en minder snel droog en worden ze slomer.

en voor een sportpony/paard ziet het er ook mooier en netter uit
dan een dik pak vacht

maar de paarden of pony`s die lekker dun in het vacht zitten scheer ik natuurlijk niet

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:05

Ik heb mijn paard geschoren omdat hij na een paar minuten draf al erg kortademig werd en hevig ging zweten. Dit terwijl hij een uitstekende conditie heeft. Omdat hij voor zijn eigen bestwil toch echt goed moet bewegen, was minder rijden ook geen optie. Korter ook niet, want hij begon al na 5 minuten draf...

Vooral de kortademigheid baarde mij zorgen. Hij kon duidelijke zijn warmte niet meer kwijt. Sinds hij geschoren is, is dat helemaal weg. Ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb! (al zou ik liever hebben dat het niet nodig was..)