Goede manier van paarden houden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Goede manier van paarden houden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:24

Ik lees aardig wat discussies over de manier van paarden houden. Ik ben persoonlijk erg fan van het hele jaar door weidegang. Helaas woon ik in de Randstad en is dit op heel weinig stallen een mogelijkheid. Ik doe mn best mijn paard een zo aangenaam leven te bezorgen.
Ben dus erg benieuwd wat jullie van mijn manier van paardenhouden vinden.

Mijn paard staat in de winter op stal.
Hij er dan s ochtends een uurtje uit. De ene dag wordt hij in de molen gezet en de andere dag staat hij in de paddock met een vriendje. Als ik 's avonds kom zet ik hem meteen n 1/2 uur tot een uur in molen of in de paddock, terwijl ik z'n stal doe. Daarna ga ik rijden.
In het weekend ben ik meestal de hele dag met m bezig. Als ik puur alleen tijd heb om te rijden, vraag ik aan een stalgenoot om mijn paard later op de dag even eruit te halen.

In de zomer/voorjaar (ongeveer van mei t/m november) staat hij van 8.30 tot +/- 18:00 in de wei. En s avonds kom ik dan om te rijden.

Geef aub eerlijk je mening. Ik ben benieuwd.

groetje!

barbar

Re: Goede manier van paarden houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:36

ik woon ook in de randstad en weet hoe moeilijk het is om een stal te vinden waar je paard zo veel mogenlijk buiten komt, die stallen zijn er wel maar meestal daar ook een wachtlijst van hier tot ginder voor.
mijn paard staat gelukkig op een boerderij waar ze in de zomer dag en nacht op de wei staan, en in de winter 8 uur per dag naar buiten gaan.
ik vind dit de iedeale mannier om paarden te houden, ik vind dus dat jou paard er wat weinig uit komt maar ik snap dat je je best doet.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:57

ja hoor, dit is een goede manier van paarden houden. Ja

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:15

Ik zou hem langer op de wei willen hebben, maar als dat niet mogelijk is houd het natuurlijk op.

Mijn paard staat in de winter van 8.00 tot 17.00 op de wei en in de lente, zomer en herfst 24/7 op de wei.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:10

Ik vind dat het een goede manier is, je probeert echt zoveel mogelijk hem buiten te zetten
's zomers zou die van mij alleen wel wat langer buiten mogen staan

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:14

Mijn paard staat in een uitloopstal, dat is een grote luxe.
In de zomer kan ze ivm haar eczeem niet 24/7 de wei op.
De grond bij onze stal is er overigens ook niet geschikt voor.
De uitloopstal is dus een stal met flinke paddock.
Daar staat ze met een maatje, ik had het voor haar niet beter kunnen treffen, zo vind ik zelf.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:00

Ik snap dat het heel lastig is om de ideale plek voor je paard te vinden in het westen, en je doet natuurlijk alles om hem veel uit zijn stal te krijgen, maar ik zou dit voor mijn pony echt te weinig vinden en op zoek gaan naar iets anders (maar ik snap dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, en ik woon niet in de Randstad). Erg lastig!

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:18

Ik zou het voor mijn paard ook zeker te weinig vinden. Zij staat dag en nacht buiten en heeft een schuilstal, maar misschien is het inderdaad in de Randstad lastiger om zo'n plek te vinden. En misschien kunnen sommige paarden er wat beter tegen, die van mij zou gek worden op stal.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:21

ik woon ook in de randstad en heb een plek net buiten utrecht waar ze het hele jaar door buiten lopen, ook ín utrecht heb ik altijd op zo'n plek gestaan waar ze 's nachts een uurtje of 8 op stal stonden en de rest het hele jaar door buiten(in de zomer 24-7)

randstad of geen randstad, geen excuus vind ik, als je goed zoekt, vind je het wel. alleen zul je er soms wat luxe voor moeten laten schieten...bv een binnenbak of solarium

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:19

Volgens mij heeft jouw paard het best goed. Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:24

Er is geen 'goede manier' voor paarden houden in mijn ogen, iedereen doet wat hij of zij het beste vind voor haar paard.

Mijn goede manier is toch ook echt in de winter op de wei, een paard hoort niet op stal.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:30

Vind dit een prima manier hoor, niets mis mee! Zou alleen eerst gaan rijden en daarna een half uur in de molen zetten wordt hij goed uitgestapt en heb jij de tijd de stal te doen of i.d.
Mijn paard komt er minder uit, staat ook op een pensionstal en daar moeten we ook zuinig zijn op de weides die we hebben, Zomers komt ze wel elke dag in de wei.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 06:21

jou paard heeft het goed .
ieder paard mocht willen dat het zoveel aandacht en frisse lucht kreeg.
ik zou me er niet druk over maken .
die van ons mocht willen dat ze het zo had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 06:41

die van mij staan swinters zo'n 20/7 op stal, de rest mogen ze loslopen of rijd ik met 1 van de 2, zomers staan ze 24/7 buiten, mijn shet staat ook 24/7 buiten zonder schuilstalletje het hele jaar door

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 06:43

Thuis staat mijn paard op een pension stal zomers 24/7 buiten op het land, swinters van 9 tot 5 buiten (in paddock). Ze staat nu bij een vriendin waar ze ook swinters altijd buiten in een paddock staat.

De paarden hier hebben het ideaal. De jonge paarden en de paarden die op het moment niet gereden worden lopen vrij door de bergen, worden swinters bijgevoert. De paarden die we in training hebben staan dichter bij huis in grote weilanden in grote groepen, alleen de paarden die zich nog niet laten vangen staan in een kleine paddock Clown. Dit vind ik ideaal, maar zou in Nederland gewoon niet kunnen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:15

Bedankt voor al jullie reacties. Zo te zien zijn de meningen verdeeld Lachen Het komt er, volgens mij, een beetje op neer dat mijn paard het best goed heeft, maar aan de andere kant kan het altijd beter.
Ik heb mijn paard net 2 maanden en wil in een vertrouwde omgeving (ik rij al jaren paarden op deze stal) een basis leggen. Maar wel met het plan in mn hoofd om een plek te vinden waar hij meer naar buiten kan. Ik zou hier idd wat luxe voor op moeten geven. Maar dit is meer luxe voor mezelf waar het paard weinig aan heeft (zoals binnenbak en kantine enz.)
Weet iemand misschien een goede stal in de omgeving van Den Haag / Delft??

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:14

Misschien kun je eens bij particulieren/boeren gaan vragen? Misschien heb je dan kans dat je paard langer buiten kan. Ik heb geen idee of dat goed mogelijk is in de Randstad, maar het valt te proberen. Heb je wel vaak nog minder luxe, maar inderdaad, dat is vaak luxe voor de mens waar het paard echt niets aan heeft.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:17

Ik vind dat een paard in de winter ook weidegang nodig heeft, of in een paddock moet staan. Dat is een goede manier van paarden houden in mijn ogen.
Ik denk dat jou paard het goed heeft wat betreft de aandacht die je hem geeft, je doet er alles aan om hem zo vaak mogelijk toch nog zijn stal uit te krijgen. Maar wat betreft het aantal uren dat hij buiten staat: dat kan zoveel beter. Alleen snap ik dat het moeilijk is om een stal te vinden in de Randstad met weidegang in de winter. Dan moet je er maar het beste van maken!
Ik denk dat je je paard op een redelijk goede manier houdt, gezien de mogelijkheden die je hebt..

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:15

Ik woon zelf dichtbij Amsterdam (hoofddorp) en hier in de omgeving heb ik nog geeneen stal gezien waar ze ook swinters langer dan een uurtje naar buiten kunnen. Ik ben ook bereid daar heel wat luxe voor op te geven, maar ik kan het niet vinden. ik zou het liefst mijn paard in de winter de hele dag naar buiten willen hebben met andere paarden, en in de zomer liefst 24/7 op de wei, maar hier zit geen stal die dat doet (of ik heb het nog niet gevonden). ik ben dus ook dringend nog steeds op zoek naar een stal waar mijn paard wel zoveel mogelijk naar buiten kan doen, aangezien ze het nu moet doen met 2 a 3 uur in de paddock. Het is dus gewoon moeilijk om een echt 'paardvriendelijke' plek te vinden in deze omgeving. Ik denk dat je, net als mij, met de goede ideeën bezig bent en je best doet. nu moeten we alleen nog een plekje vinden waar dit ook uitgevoerd kan worden Knipoog
Dus hierbij meteen een oproep: als iemand zo'n stal weet in de omgeving van Hoofddorp, hoor ik dat graag! Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:25

@nexthorse: vaak zijn het niet de grote pensionstallen die opvallen of adverteren die dit soort dingen bieden.
je kan het beste een rondje hoofddorp doen en bij wat boeren etc aanbellen, grote kans dat je daar een stuk beter slaagt. dit zijn over het algemeen adresjes die je toevallig tegen moet komen of viavia .succes!

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:18

Ik heb een prachtstalling gevonden!

Paarden hebben uitloop, mogen van zodra het weer het toelaat 24/7 op de wei, iedereen heeft zijn eigen wei bij ons, en dan kan je nog onderling beslissen om je paarden samen te zetten zodat de wei kan groeien Knipoog

In de winter is het helaas iets minder, paarden mogen minder op de wei, maar hebben natuurlijk hun uitloop nog Knipoog
We hebben wel 2 paddocks waar de paarden afwisselend in mag, en een buitenpiste waar je paard helaas niet los op mag.

Ik zou het liefste van al mijn paarden 24/7/365 buiten houden, maar dat vind je bijna niet Knipoog

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:15

Ik vind het wel een goede manier hoor Knipoog

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:37

hoi nexthorse op de vogelezangseweg bij vogelezang is een stal waar je een grote loopstal hebt met een grote padock, hier staan ze in de winter, in de zomer staan ze in de wei.
ik weet niet meer hoe die stal heet maar de eigenaar heet men. van de peet.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:05

ik vind ook dat paarden er zoveel mogelijk uit moeten ook in de winter. zelf ben ik voor 24/7 weidegang ook in de winter. je probeert je paard zoveel mogelijk aandacht te geven en hem zoveel mogelijk buiten te zetten, dus hij wordt zeker niet slecht verzorgt.
maar ik begrijp dat het moeilijk is om zo'n plek te vinden. ik ben zelf ook al 3,5 maanden op zoek. nu lijkt er eindelijk toch een oplossing te komen.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:15

dankjulliewel voor de tips!