eigen wei of toch maar pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

eigen wei of toch maar pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:36

ik sta nu op een doe-het-zelf-stal, maar we hebben met alle eigenaars een regeling getroffen zodat niet iedereen 2 keer per dag moet komen. nu is het zo dat als ik nr mijn pony ga ik voor 6 paarden moet zorgen en dat neemt wel heel erg veel tijd in beslag.
daarom ben ik van plan om van stal te verhuizen.
de eerste mogelijkheid is om naar een andere pensionstal te gaan.
de paarden staan er overdag samen op de wei en gaan s'nachts weer naar binnen. alles wordt er voor je gedaan.
de 2e mogelijkheid is om mijn eigen wei aan te kopen. het zou de bedoeling zijn om er nog een ander paardje bij te zetten en met het geld dat ik dan ontvang, de kosten van het voer van mijn pony en het onderhoud van de wei te betalen. waar ik wel wat bang voor ben is dat er toch wel veel tijd kruipt in het onderhoud van de wei. ik ben student en heb niet altijd evenveel tijd voor mijn pony.
waar zouden jullie voor kiezen? en is het zo dat het onderhoud van een wei veel tijd kost?

Achterom

Re: eigen wei of toch maar pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:38

Ja, het onderhoud kost veel tijd.
Ik heb in beide situaties gezeten (behalve dan dat de wei niet van mij was, maar dat ik het huurde) en het voordeel wat ik nu heb is dat als ik naar mijn paard ga, ik ook echt voor hem ga, in plaats van voor allerlei klusjes Lachen

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:43

Als ik het zo hoor dan kan je beter voor een pensionstal gaan.. Vergis je niet, als je een eigen weiland heb moet je alles zelf doen! Dan kan je niet zeggen van ik ga niet.. Dus als ik jou was zou ik naar een pension gaan!!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:43

het onderhouden van je wei, stalling en je paard kost uiteraard veel tijd. Daar kies je dan ook voor als je het dier aanschaft.
De wei moet ontdaan worden van mest (ik sleep de wei), je omheining zal vast wel eens ergens sneuvelen, schoonhouden van de drinkbakken of het handmatig brengen van water naar je paard. Er dan noem ik alleen maar even op wat me zo te binnen schiet.

Ik heb mijn paard aan huis en ik wil niet meer anders. Dat voorop. En het kost een hoop tijd en dat heb ik er echt voor over.
Denk je ook geen kapitalen voor wanneer je land verhuurt aan derden. Afhankelijk van hoe je het een en ander wilt regelen is het wel zo dat het paard wat erbij gehouden wordt ook moet eten en drinken. En die kosten komen in de eerste plaats voor jouw rekening. Wanneer het dier alleen maar buiten kan staan, dalen daarin nog eens temeer de vergoeding die je kan vragen. En in de winter zal ook dat tweede paard bijgevoerd moeten gaan worden met hooi/kuil, etc.
Persoonlijk snap ik niet waarom je van stal wilt verhuizen. Nu moet jij 1 avond voor zes paarden zorgen, maar anderen zorgen ook voor jou paard op die andere avonden en dus hou jij dan weer tijd over. Wellicht is het mogelijk dat je van avond ruilt?

Persoonlijk zou mijn voorkeur niet uitgaan naar een stal waar alles voor je gedaan wordt. Dit laat zich namelijk ook terugzien in de vergoeding (vaak duurdere stallen) en tja, eerlijk gezegd, als je niks voor een paard wilt doen ipv alleen rijden, waarop heb je zo'n dier dan.

Misschien een warrig verhaal, want ik typ altijd en dan ga ik ondertussen nadenken hoe en wat. Maar ga er niet van uit dat het altijd rooskleuriger bij een ander is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:49

Dat een pensionstal duurder is hoeft niet altijd zo te zijn. Ik ben nu in ieder geval niet veel duurder uit.
Bij het onderhoud van een wei kom je ook voor allerlei kosten te staan waar je niet zo snel rekening mee houdt: onderhoud van de omheining, bestrijdingsmiddelen, graszaad, kalk, kunstmest.
Als ik de paarden aan huis zou kunnen hebben zou ik het er voor over hebben, dat zeker.
Mijn paard staat nu op een pensionstal 24/7 op een wei met schuilstal waar ze 2 keer per dag gevoerd worden. Zo duur is dat niet, valt wel mee Lachen

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:28

het is wel zo dat op de stal waar ik nu sta 2 eigenaren van de 6 bijna altijd komen en ik ben daar 1 van. het is dus niet echt eerlijk verdeeld. er is ook veel ruzie op stal net daarom. een paard moet nog steeds een plezier blijven, vind ik, en waar ik nu sta is het geen plezier.
ik verwacht absoluut geen kapitalen. ik zou de wei delen met een vriendin, dus dan maak ik het zoiezo al iets goedkoper. het is ook de bedoeling dat zij meehelpt met het mesten enzo en eten is zelf te betalen.
ik heb mijn paard niet om er enkel mee te rijden (ze is trouwens nog niet zadelmak). ik denk dat je me te snel veroordeelt hoor! ik wil echt tijd steken in mijn pony en niet in het mesten van stallen van andere paarden. nu kan ik haar vaak enkel dag gaan zeggen, terwijl ik toch 1 à 2 uur op stal ben. en dat vind ik niet echt normaal.
de pensionstal die ik nu op het oog heb is vrij duur, maar is tijdelijk. ik zou graag ergens anders gaan staan, maar daarvoor heb ik een auto nodig (ik ga binnenkort beginnen). waar ik nu sta is echt geen optie voor mij. de paarden kunnen er nooit op de wei (ze hebben enkel een modderige paddock) en ik moet veel tijd steken in paarden die niet van mij zijn.
als ik het zo lees, kies ik mss het best voor de pensionstalling.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:35

In jou geval een pensionstal.
Als je niet altijd tijd heb moet je hem zeker niet op een weiland of thuis neerzetten.
Mijn pony staat nu al 6 jaar thuis. Maar je moet er altijd voor hem zijn of het nou
keihard regent of stormt.. je moet altijd naar hem toe als je dat niet voor hem overhebt/ of
niet kunt met studie dan moet je hem op een pensiostal zetten.
Ik laat hem zeker wel thuis staan zo heb je ook veel meer contact met je pony maar ieder
zijn eigen keus....

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:38

Ik zou ook in jouw geval voor een pensionstal kiezen, een eigen wei gaat veel tijd in zitten: niet alleen uitmesten, voeren maar vooral ook het feit dat je alles zelf moet regelen: hoe kom je aan je water, hooi, opslag, mestafvoer? wat als jij een dagje niet kunt, laat je je wei mesten/slepen, verschuif je iedere dag het schriklint of niet?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:42

Als je zo weinig tijd hebt dat die keer dat je naar je pony gaat die 6 paardjes al te veel is dan zou ik vooral niet aan een eigen plekje beginnen. Wij zijn werkelijk altijd bezig. Ga lekker naar een pensionstal waar je pony dagelijks binnen/buiten komt en betaal een ander voor het werk. Dan kan je je kostbare tijd gebruiken voor qualitytime met je pony. Weiland is ook niet gekocht voor 1000 euro Knipoog.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:00

Je kunt inderdaad heel lang op een luxe pensionstal staan voor de prijs van een koop-weiland. Huren is waarschijnlijker voordeliger en je paard ergens het jaar rond dag en nacht op de wei (evt. met inloopstal) in pension zetten waarschijnlijk de goedkoopste/efficiëntste oplossing. Maar dat moet maar net kunnen waar jij woont...

Als je een weiland koopt moet je inderdaad rekenen op veel bijkomende kosten aan omheining(onderhoud), landonderhoud (bemesting/maaien/kalk strooien e.d.) en het eventuele materiaal om je land mee te kunnen onderhouden... (een trekker lenen of hebben is toch wel erg prettig) Met 1 ander paard in weidegang kun je zeker je jaarlijkse kosten niet terugverdienen. Het is natuurlijk altijd wel een tegemoetkoming erin.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:01

Ik sta nu op een (gehuurde) wei, maar weet nu al dat ik nooit of te nimmer meer naar een pensionstalling ga.

Mijn paard is nu teminste 100% gezond (was steeds ziek van de stress en het stof) en ze beweegt naar eigen zin. Ik spaar een hoop kosten uit en zelfs der hoeven blijven langer goed.

Het vraagt idd wel aandacht en werk, maar het is gewoon zoveel leuker.... Je hebt massa's privacy, je beslist alles zelf en je doet wat je wilt. Op veel stallingen mag of heb je dit niet eens...

En qua kosten... Wij hebben elk jaar enkel kosten voor de bemesting van de wei. De rest doen we zelf.

Maar het is echt wel leuk hoor, je knapt je wei wat op terwijl je paard achter je kont loopt Knipoog

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:27

Je hoeft natuurlijk niet op een pensionstal te gaan staan.
Er zijn genoeg kleinschalige stallen (met weidegang) waar goed voor je paardje wordt gezorgd en niet het massale van een pensionstal hebben.
Ik weet toevallig een adresje bij jou in de buurt...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:32

ik heb nu een stuk wei wat ik zelf huur, alleen voor mijn 2 knolletjes...
het is idd een hoop werk(denk aan mest, omheining, gras zaaien etc, water vullen, voeren), maar een pensionstal is voor mij geen optie, aangezien paarden daar 9/10 nooit 24-7 buiten mag houden.
ik heb ook op een plek gestaan waar we het onderling regelde, maar dat brácht me toch een gezeur met zich niet mee.... pff dat helemaal niet meer.

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:45

Wij hebben zelf de paarden bij ons achterom staan, op onze eigen wei.
Dit is natuurlijk ideaal en kan ik ook best aanraden. Het onderhoud aan de wei is op zich 'de moeite niet', probleem is alleen dat ik soms geen zin heb Knipoog

Paard kan verder de gehele dag op de wei staan en in de zomer brengt ie er 24/7 door.
Doordat wij de weide achterom hebben liggen, zijn wij voorzien van licht in de stallen en een grote 'schijnwerper' die in het donker het erf verlicht. Verder is er een kraan aanwezig waardoor de drinkbakken eenvoudig voorzien zijn van water.

Heb je echter een weide in the middle of nowhere, dan heb je géén licht en geen water. Erg leuk in de winter als je alleen savonds naar je paard kunt gaan. Zie je je al in het donker bikkelen? Of (bij gebrek aan stromend water) in de zomer dagelijks water te slepen? Uiteindelijk een hell of a job (in mijn ogen) en ik zou er zelf niet voor kiezen. Nagelbijten / Gniffelen

Heb je echter wel de beschikking over licht en water, dan kan ik het je alleen maar aanraden! Ja

Doordat wij zelf gaan verhuizen en de paarden op een (all-in) pensionstalling komen te staan, is het best een luxe als je bepaalde dingen niet zelf hoeft te doen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:28

Ik zou voor het eigen weiland gaan, dan ben je baas in eigen 'buik'. Geen last van gezeur en geroddel en kan je zelf bepalen hoe je alles indeelt en aanpakt.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:08

Een eigen wei, ik vind het heerlijk! Op een pensionstalling word alles voor je gedaan ( heb ik niks op tegen hoor) maar zo ben je ook op een andere manier met paarden bezig, in de zomer is het echt geen verkeerd werk. maar in de winter met koud water in de weer zijn, ijs breken met warm water lopen sjouwen dan vind ik het ook wel eens minder. Maar ik vind het vooral fijn, omdat ik nogal op mezelf ben en niet snel nieuwe vrienden maak dat ik niet meer in een pensionstalling sta met vaste kliekjes waar ik meestal buiten val.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:13

je moet er natuurlijk wel tijd voor hebben/willen maken elke dag Knipoog. Een eigen stukje land is leuk maar je moet wel alles zelf doen en eens in de zoveel tijd 6 paardjes doen vond TS teveel dus weet niet of een eigen landje dan wel zo veel tijd bespaart ten opzichte van pension.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:30

Een eigen weiland vind ik heerlijk. Dat van mij ligt aan de bossen en ik hoef er weinig aan te doen. Ik pacht de hectare en mag van Staatsbosbeheer niet bemesten, slepen e.d. maar er is zoveel ruimte en gras dat dat ook niet hoeft. Als je veel paarden op een relatief klein stuk weide zet moet je de mest wel verwijderen dus dat geeft veel werk. De norm is dacht ik hooguit 2 paarden per hectare.

Ik zit zomers wel met het drinkwater, als het genoeg regent is er genoeg water in de sloten maar zoals afgelopen zomer was het een ramp. Dan heb ik hulp nodig, zeker nu ik geen auto meer heb. Voorheen nam ik jerrycans mee.

Ik wil nooit meer in een volpensionstal staan. Je hoeft er niets te doen behalve je paard poetsen en rijden. De klusjes eromheen zijn juist leuk, vind ik dan toch Lachen

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:53

Ik vind het fijner bij een pensionstal.
Mocht je eens niet kunnen, kunnen stalgenoten het voor je overnemen en andersom. En het is een stuk gezelliger!

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:22

Ik heb beide Clown

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 19:05

het zou kunnen dat ik een ander plekje heb gevonden. bij iemand anders op de wei gaan staan en ik denk dat dat het beste zou zijn voor mij. nu maar hopen dat het door gaat.
waarom ik zo graag wil weggaan, waar ik nu sta, is niet enkel omdat ik moet mesten enzo, want dat vind ik niet zo erg. de sfeer is hier gewoon niet goed en het feit dat de verzorging van 6 paarden door 2 mensen gedaan word.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:21

ik heb altijd een weiland gehad (is van opa en oma) bevalt me perfect. huur nu bij iemand anders stallen met tukje wei bevalt me ook perfect. heb 1 keer op een pensionstal gestaan beviel me niet zo goed(was hengtenopfok) ga nu eind van de maand weer terug naar mn eigen weiland en kan niet wachten heerlijk. doe mn paarden zelf sochtends en savonds. alleen als ik in eht weekeind weg ben(om de week) doet iemand anders het voor me. maar zou echt niet zonder kunnen soms verlang ik wel naar een binnebak. mar die komt binnekort in de buurt dus heb ik dan alles.

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:47

denk dat een pensionstal dan het beste is aangezien je ook niet zoveel tijd hebt

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:48

Eigen wei kost echt super veel tijd.
Als ik bekijk wat wij allemaal wel niet moeten doen vooral in de zomermaanden.

Aan de zijkanten het gras omver maaien met zo'n apparaat anders groeit het tegen het stroom aan.
Om de 2 weken gaan onze paarden op een nieuw stuk.
Dan maaien we de hele wei kort en halen alle drollen uit elkaar.
Krijgt de wei 6 weken rust. Maaien voordat de paarden erop komen weer alles.
Zaaien in het voorjaar, hooi uit het land halen in de zomer en in de herst de wei winterklaar maken.

Je kan wel niks aan je weiland doen maar dan krijg je een wei waar veel onkruid of groeit.
Wij hebben ieder jaar weer super veel gras, zelf tijdens de droogt vorig jaar.
En hebben helemaal zeer weinig onkruid terwijl wij op veengrond zitten.
Ga maar naar een pensionstalling, scheelt echt veel tijd.