het onderhouden van je wei, stalling en je paard kost uiteraard veel tijd. Daar kies je dan ook voor als je het dier aanschaft.
De wei moet ontdaan worden van mest (ik sleep de wei), je omheining zal vast wel eens ergens sneuvelen, schoonhouden van de drinkbakken of het handmatig brengen van water naar je paard. Er dan noem ik alleen maar even op wat me zo te binnen schiet.
Ik heb mijn paard aan huis en ik wil niet meer anders. Dat voorop. En het kost een hoop tijd en dat heb ik er echt voor over.
Denk je ook geen kapitalen voor wanneer je land verhuurt aan derden. Afhankelijk van hoe je het een en ander wilt regelen is het wel zo dat het paard wat erbij gehouden wordt ook moet eten en drinken. En die kosten komen in de eerste plaats voor jouw rekening. Wanneer het dier alleen maar buiten kan staan, dalen daarin nog eens temeer de vergoeding die je kan vragen. En in de winter zal ook dat tweede paard bijgevoerd moeten gaan worden met hooi/kuil, etc.
Persoonlijk snap ik niet waarom je van stal wilt verhuizen. Nu moet jij 1 avond voor zes paarden zorgen, maar anderen zorgen ook voor jou paard op die andere avonden en dus hou jij dan weer tijd over. Wellicht is het mogelijk dat je van avond ruilt?
Persoonlijk zou mijn voorkeur niet uitgaan naar een stal waar alles voor je gedaan wordt. Dit laat zich namelijk ook terugzien in de vergoeding (vaak duurdere stallen) en tja, eerlijk gezegd, als je niks voor een paard wilt doen ipv alleen rijden, waarop heb je zo'n dier dan.
Misschien een warrig verhaal, want ik typ altijd en dan ga ik ondertussen nadenken hoe en wat. Maar ga er niet van uit dat het altijd rooskleuriger bij een ander is.