Hoe met een weiland beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Hoe met een weiland beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 14:20

Tot mijn (en Jumper en Lexie's Haha! ) grote plezier heb ik een stuk grond kunnen pachten vlak bij ons huis. Maar dit is ons eerste weiland (althans, dat moet het nog worden...) Tong uitsteken , dus graag wat tips over wat te doen.
Het is een stuk van anderhalve hectare wat landbouwgrond is geweest. Er staat nu nog zo'n groen spul op dat ze volgens mij voor bemesting gebruiken (staat hier overal in de winter).
Wat kunnen we nu het beste doen om daar een fatsoenlijk weiland van te maken? En in welke volgorde? En andere tips voor weideonderhoud zijn ook welkom! Cool

Wiesje

Re: Hoe met een weiland beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:57

Even vlug uit mijn blote bolletje, er zullen vast wel aanpassingen op komen.
Wat wij hebben gedaan:
- hetgeen er nu opstaat goed onderwerken, dus het land goed laten omploegen,
- vervolgens hebben wij er champost op laten uitrijden (iig dat spul wat uit de champignoncellen komt en niet meer als teeltaarde gebruikt wordt, pff, dat heet toch champost?)
- vervolgens uiteraard die champost goed onder laten werken,
- grond egaal maken (dus ongeveer recht, maar dat was ie eigenlijk toch al) (mocht dat bij jullie niet het geval zijn, dan zou ik dat eerder laten doen, voordat je de huidige beplanting onderwerkt)
- en vervolgens inzaaien met weilandgras.
- omheining plaatsen.

Wil je automatisch drinkwater in de grond en eventueel aansluitpunten voor een beregening, dan moet je die uiteraard aanbrengen voordat je inzaait. Op ongveer 50 cm diep, dan heb je ook nooit geen omkijken met vorst/eventueel omploegen in de toekomst.
Verder is het mij eigenlijk niet echt bekent of je op alle grondsoorten deze bewerkingen gewoon mag uitvoeren. Geloof van wel, mits je geen grondlagen gaat omkeren.

Verder onderhoud.
Wij slepen de wei iedere paar dagen zodat de mestplekken goed uit elkaar gehaald worden. ZO voorkom je in kleine mate dat je van die hoge pollen krijgt (die mijn paard dus niet eet, gelukkig die van mijn zus dan weer wel Haha! ) en dat je geen kale plekken krijgt omdat het gras onder de mestplek stikt.

Verder hooien wij zelf, dus moeten we in het stuk waar de paarden niet komen het grote onkruid weghalen. JE moet zelf goed opletten dat er geen gevaarlijk onkruid groeit/gaat groeien.

En in de zomer periode wellicht beregenen. Gelukkig kunnen wij een haspel lenen van onze buurvrouw haar vriend dus is dat bij ons nooit geen probleem.

MOgelijk kun je hier al wat mee. JE kunt ook een plaatselijke loonwerker vragen waar je zoal rekening mee moet houden wat als het een behoorlijk perceel is, zou ik het grote grondwerk door een loonwerker laten uitvoeren. Dat kost behorlijk wat, maar dat is het ook voor een aantal jaren klaar!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:01

dat groene is mostertzaad denk ik wat je bedoeld. ik heb eerst dat laten onderploegen, maandje erna gras laten zaaien (had geen haast) Mijn buurman is boer dus dat is wel handig. ik heb erna alle paaltjes in grond gezet en draad gespannen.

Ik haalde elke week de mest eruit en kwam regelmatig kunstmets op. In zomer werd vaker bijgemaaid omdat er anders onkruid bijstond. Als onkruid te hoog werd werd met gif gespoten (distels)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:16

och ja, natuurlijk. Bemesting .ook niet onbelangrijk. ons weiland wordt tweemaal per jaar bemest met rundveemest door een plaatselijke boer.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:29

Oke, dan was ik zelf toch niet zo heel dom Haha!. Ik had ook al bedacht dat het zetten van de omheining het best het laatste kan gebeuren... Wat voor graszaad hebben jullie? Ik heb gehoord dat daar ook nogal verschil in zit. En dat ik goed moet uitkijken voor Jacobskruiskruid e.d. wist ik ook al (doe ik nu ook omdat we altijd een heel weiland opkopen met hooi en daar kijk ik ook regelmatig even of de boer het wel goed in de gaten houd...). Wij hebben zelf geen tractor, maar mijn buurmannen aan beide kanten wel, dus daar is misschien ook wel iets te regelen. Mest kan ik ook gewoon met de kruiwagen weghalen, het is bij ons praktisch achter het huis dus makkelijk bereikbaar. Mest uit laten rijden heb ik ook al naar geinformeerd, dat doet de loonwerker dus. Is tweemaal per jaar niet ontzettend veel? En hoelang mogen de paarden er niet op als er gemest (kunst of natuurlijke) is?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:32

O ja, en wie weet wat het winnen van eigen hooi kost in vergelijking met gekocht hooi? Want anderhalve hectare is voor mijn 2 sportpaarden veel te veel om op te eten dus we willen er ook hooi van winnen, maar ik heb geen idee wat maaien (kan evt. mijn buurman) of persen kost.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:32

Mest gewoon met een sleep door de wei trekken (de wei slepen dus) is vaak erg handig. Als je zelf geen tractor hebt, misschien mag je eens per week die van de buurman een half uurtje zelf besturen? in ruil voor een bosje bloemen voor zijn vrouw? (noem maar wat hoor Lachen )

Hooien. Ook ik heb 1,5 hectare gras, voor 4 paarden en daar hooi ik zelf nog een stukje van.
heb even de rekening van afgelopen jaar opgezocht.
Het persen van kleine balen kostte 47 eurocent inclusief btw.
Ik had 205 balen. weet namelijk niet of er een marge aanzit dat het bv boven de 100 pakken goedkoper wordt.
Toen we het land gemaaid hebben voor de kleine pakjes heb ik de man die bij ons bemest ook gevraagd om te schudden en te duinen, dus daar kan ik niks van zeggen. Ik weet wel dat als de loonwerker hier extra voor moet komen, dat je totaal op ongeveer 2,00 per pak uitkomt.
Ik koop kleine pakjes in tegen 2,25, dus voor mij is het niet direct interessant om zelf te hooien, mits ik veel zelf doe. Sinds kort heb ik zelf een schudder en duiner (antiek, maar het werkt) en dat gaat aanzienlijk in de kosten schelen.

In het najaar heb ik nog eens grote balen laten maken (sealen). Dit kostte ongeveer 30 euro per pak. Toen heb ik de loonwerker wel alles laten doen (dus maaien, schudden 3x, duinen en persen en sealen).

Maar bedenk je dus goed dat je er met alleen maaien en persen niet bent. Het hooi moet dagelijks geschud worden (droogt het beter) en net voordat het geperst wordt, moet het op ruggen gelegd worden (duinen).
Ik vind tweemaal per jaar bemesten niet veel. In februari en eind augustus een keer.
Na het injecteren kunnen de dieren eigenlijk direct het land weer op. Als ze gaan rollen is dat alleen niet zo heel leuk. Met kunstmest moet je wachten tot de korrels in de grond verdwenen zijn (dus het moet gaan regenen of je moet beregenen) voordat de dieren er weer op mogen.