Even vlug uit mijn blote bolletje, er zullen vast wel aanpassingen op komen.
Wat wij hebben gedaan:
- hetgeen er nu opstaat goed onderwerken, dus het land goed laten omploegen,
- vervolgens hebben wij er champost op laten uitrijden (iig dat spul wat uit de champignoncellen komt en niet meer als teeltaarde gebruikt wordt, pff, dat heet toch champost?)
- vervolgens uiteraard die champost goed onder laten werken,
- grond egaal maken (dus ongeveer recht, maar dat was ie eigenlijk toch al) (mocht dat bij jullie niet het geval zijn, dan zou ik dat eerder laten doen, voordat je de huidige beplanting onderwerkt)
- en vervolgens inzaaien met weilandgras.
- omheining plaatsen.
Wil je automatisch drinkwater in de grond en eventueel aansluitpunten voor een beregening, dan moet je die uiteraard aanbrengen voordat je inzaait. Op ongveer 50 cm diep, dan heb je ook nooit geen omkijken met vorst/eventueel omploegen in de toekomst.
Verder is het mij eigenlijk niet echt bekent of je op alle grondsoorten deze bewerkingen gewoon mag uitvoeren. Geloof van wel, mits je geen grondlagen gaat omkeren.
Verder onderhoud.
Wij slepen de wei iedere paar dagen zodat de mestplekken goed uit elkaar gehaald worden. ZO voorkom je in kleine mate dat je van die hoge pollen krijgt (die mijn paard dus niet eet, gelukkig die van mijn zus dan weer wel
) en dat je geen kale plekken krijgt omdat het gras onder de mestplek stikt.
Verder hooien wij zelf, dus moeten we in het stuk waar de paarden niet komen het grote onkruid weghalen. JE moet zelf goed opletten dat er geen gevaarlijk onkruid groeit/gaat groeien.
En in de zomer periode wellicht beregenen. Gelukkig kunnen wij een haspel lenen van onze buurvrouw haar vriend dus is dat bij ons nooit geen probleem.
MOgelijk kun je hier al wat mee. JE kunt ook een plaatselijke loonwerker vragen waar je zoal rekening mee moet houden wat als het een behoorlijk perceel is, zou ik het grote grondwerk door een loonwerker laten uitvoeren. Dat kost behorlijk wat, maar dat is het ook voor een aantal jaren klaar!