Problemen met bijknippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flabbergast

Problemen met bijknippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 13:57

Het zit dus zo, ik zit met een merrie die absoluut panisch is voor álles wat in de buurt van haar snorharen, sokken en oren komt.
Dus zit ze met gigantische plukken uit de oren, allemaal snorharen en flinke sokken. En voor een paard wat straks vaak mee op wedstrijd moet vind ik dat niet zo geweldig eigenlijk.
Ze is wel geschoren, maar tot het hoofd, de sokken heb ik er snel afgeschoren met een volle verdoving en praam erop.. Hoofd kon ik absoluut niet bijkomen. Af en toe heb ik zelfs moeite haar neusriem om te krijgen omdat ze zó gevoelig reageert op haar snorharen.
Snel de sokken knippen als je net doet of je de hoeven uitkrabt werkt niet, dan zit ze aan het plafond. Het derde oor kan overigens wel gewoon rustig weggeknipt worden. Voorpluk met een hoop geduld. Ik heb het overigens nooit geforceerd, wilde ze het niet stopte ik gelijk.
Het gaat hier wel om een heel gevoelig paard wat waarschijnlijk voor ons niet goed behandeld is.

Nou is de vraag, wat zouden jullie hiermee doen? En weet iemand of ik hierop afgerekend wordt met dressuurwedstrijden qua verzorging? ( Heb de puntjes hard nodig, het is een absoluut geen dressuurpaard Vork )

flor123

Re: Problemen met bijknippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:33

Misschien moet je er meteen veearts of iemand die veel van paarden weet het er over hebben. Het lijkt mij niet goed voor haar

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 14:55

Clown Juist ja.
Dat er een beetje beharing zit is echt niet slecht voor haar gezondheid hoor.
Ik bedoelde eigenlijk meer of mensen hier ervaring mee hebben en het misschien opgelost hebben gekregen? Of het juist laten rusten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:09

Snorharen: lekker laten zitten, een paard heeft ze nodig om te voelen waar dingen zitten. Het beschermt ze! En minder punten krijg je er echt niet voor. Hetzelfde voor het uitknippen van de oren en de sokken... mijn paard heeft een 9 voor de verzorging gekregen, met baardharen, haren in de oren en sokken...... alle andere keren krijgt ie trouwens een 8, dus die dingen zijn echt niet nodig. Zorg gewoon voor een schoon paard, dat netjes gevlochten is.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:24

Ik heb er geen ervaring mee, maar al oefen je gewoon iedere dag even om haar oren aan te raken. Na een tijd moet ze daar dan toch aan wennen maar neem de tijd. En minder punten krijg je er volgens mij ook niet voor..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 13:25

Ja momenteel zit alles er ook nog gewoon aan, maar heb toch zoiets dat ik het er liever af wil hebben. Maar wat niet gaat gaat niet .

Aan haar oren zitten kan ik overigens gewoon wel hoor! Dat is geen probleem, ik mag overal aanzitten maar knippen etc wordt ze panisch van.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:44

Ik heb wel is gehoord dat het met een praam kan, als je die op doet dan maken ze zelf een stofje aan waar ze rustig van worden (ziet er alleen wel zielig uit Knipoog ) maar dat werkt niet bij alle paarden
Maar volgens mij krijg je er niet minder punten door (bij mij verschilt het namelijk niet of ik het wel of niet doe Tong uitsteken )

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:06

Veel oefenen en goed belonen als ze het goed doet en geduldig blijven steeds weer proberen. En als je het eenmaal een keer geknipt hebt moet je het bijhouden dus ik zou er goed overnadenken of je het echt wel met doen!