help men paard word kaal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

help men paard word kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:53

hai

men paardje heeft een heel gevoelig huidje en word overal kaal. ze had eerst een deken om die te ruim was waardoor ze een wondje/kale plek op der schoft kreeg. toen kreeg ze een deken die de juiste maat heeft en nu heeft ze ergens anders op der schoft weer een kale plek. in der hals heeft ze een kale plek van de teugels. en achter op de rug waar het zadel stopt is het ook kaal. je ziet ook echt de deken en het sjabrak op haar lijf staan... haar vorige eigenaar die waarschuwde me hier ook al voor. een stalgenoot rade me levertraan zalf aan iemand anders nog tips?

groeten

frodo1993

Re: help men paard word kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:22

je kan ook tegen de dekenplekken een soort van borstbeschermer gebruiken. Die is zwart en gaat op de schoft en borst van het paard, zodat de deken niet schuurt. Volgens mij kan je ze wel bij elke paardenspeciaalzaak krijgen. Een kale plek van de teugels is toch wel gek. Misschien kan je van een stukje bont achtig stof een soort van hoesje om het stuk van de teugels naaien dat tegen de hals aan ligt. Is je schabrak lang genoeg van achteren? Zo niet, dan zou ik in ieder geval een ander schabrak aanschaffen. Wat voor voer geef je? Mijn pony kreeg eerst voer waarvan ik het merk niet weet, en nou krijgt hij Pavo, en hij ziet er echt vele beter uit. Succes!

PS: ik zou voor de zekerheid ook even kijken of het misschien geen luis is, je weet maar nooit in de winter. Die van mij is maandag weer gewassen omdat hij weer luis had Verdrietig )

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:26

Ik heb hier niks aan toe te voegen; Lili zei alles al;)
@ Lili; aah zielig paard! Ik hoop dat ie er snel vanaf komt; de luis hé;)

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:29

op deze foto zie je de plek achter bij t zadel..
t zijn echt schuurplekken geen luis... (over schimmels weet ik genoeg Tong uitsteken) een vriendin heeft neopreen hoesjes om de teugels, maar t blijft schuren tijdens t rijden.. ik gebruik alleen zachte sjabrakken en pads..
Afbeelding

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:07

Dat is inderdaad een flinke plek.
Weet je zeker dat er niets drukt of schuurt aan je zadel of schabrak?
Maar een bonthoesje, zou dat niet nog zachter zijn?
Ik hoop voor je dat het snel over gaat, want dit is natuurlijk ook niet fijn.
Is je paard trouwens geschoren, of ligt dat nou aan mijn ogen op dit late tijdstip? Clown
Leuk beestje trouwens, mag je trots op wezen Knipoog

myxlea schreef:
Ik heb hier niks aan toe te voegen; Lili zei alles al;)
@ Lili; aah zielig paard! Ik hoop dat ie er snel vanaf komt; de luis hé;)

Ja, de luis Verdrietig
Hij heeft zijn staart verkl**t door die stomme luizen.
Gelukkig waren we er op tijd bij, en hebben we ze in het sop gezet.
Ik hoop dta ze nu voorgoed heen zijn, want vorig jaar had hij ze ook al Boos!

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:08

Levertraan zalf helpt echt heel goed Knipoog

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:10

Vicktor5 schreef:
Levertraan zalf helpt echt heel goed Knipoog

Wat heeft dat voor werking dan?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 08:38

Mijn paard heeft precies diezelfde plekken achter het zadel en voor op de borst onder de deken (is niet geschoren). Zolang dat niet door de huid heen gaat maak ik me geen zorgen. Kreeg laatst wel de tip om glansspray op die plekken te spuiten dan krijg alles wat schuurt niet zo'n grip op de haren. Ik weet nog niet of het echt werkt maar het klinkt wel logisch.

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:07

levertraan zalf verzacht de huid en het paard aakt weer sneller haar aan. en het ruikt lekker.hahah

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:10

hoi zijn het geen drukplekken van het zadel?
misschien kun je een tijdje een ander zadel gebruiken!en kijken of het blijft of weggaat!
en idd even behandelen met levertraan!
groetjes pascale

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 11:10

men zadel is vorige week opgevuld omdat ze spieren aan de voorkant heeft gekregen en de druk te veel achterop (richting de plek) lag. maja dat is natuurlijk niet het enigste plekje... ze is dit jaar trouwens helemaal niet geschoren... morgen maar even zalf halen dan. bedankt voor de tips!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:13

Het komt doordat de geschoren haren gemakkelijjk afbreken, tot op de huid. Het enige wat je met de teugels kunt doen, is met je handen wijder gaan rijden. Verder idd levertraanzalf smeren. De plekken van de deken kunnen minder worden met een borstbeschermer.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:29

Ik ken het probleem, mijn paard had altijd 's winters kale schouders, een kaal vierkant op zijn rug/buik van het chabrak, kale hals van de teugels, ik heb van alles geprobeerd maar wat het beste werkt is je paard douchen na het rijden zodat het zweet weg is want daar komt het van, het zout van het zweet gaat irriteren op de huid en daardoor wordt het kaal. Hij heeft nu nog een klein beetje last (omdat ik hem niet dagelijks douche maar zo'n 2x per week) maar veel minder als anders. In de zomer heeft ie er nooit last van, denk dat het winterhaar toch wat kwetsbaarder is ofzo.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:32

Ik snap precies wat je bedoelt ik heb zelf ook een paard met een hele gevoelige huid!
En daarom geen borstbeschermer gebruiken daar heeft die van mij ook weer een plek van gekregen op de schoft
Wat bij mij erg heeft geholpen met dekens is de weatherbeeta en ik heb een anky deken en de hals heb ik ook van weatherbeeta.

Rij jij met Anky pads?daar is mij paard ook gevoelig voor dus daar wissel ik ook erg mee af.En ook gewoon met dekjes heel veel afwisselen!

Van de teugels heeft die van mij geen last van, wat ik wel heb gekocht is speciale sporen want daar kan ze ook niet tegen.

zelfs van het hoofdstel is ze gevoelig!

Ik smeer altijd met levertraan dat is om de haargroei weer opgang te krijgen en als het echt een wondje is doe ik er traumile op.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:18

Mijn ruin heeft ook plekken van de deken, en met de borstbeschermer werd het alleen maar meer en meer.
Ook bij zijn benen, waar de deken langs 'schuurt'is het kaal, kun je nagaan. Hij heeft echt een heel gevoelige huid. Ook de Anky dekjes schuren bij hem.
Dat van levertraanzalf wist ik niet, dat ga ik eens halen!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:27

Anneke schreef:
Mijn ruin heeft ook plekken van de deken, en met de borstbeschermer werd het alleen maar meer en meer.
Ook bij zijn benen, waar de deken langs 'schuurt'is het kaal, kun je nagaan. Hij heeft echt een heel gevoelige huid. Ook de Anky dekjes schuren bij hem.
Dat van levertraanzalf wist ik niet, dat ga ik eens halen!

Welke deken heb je er opliggen?Daar kan het ook aan liggen!

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:53

ik rij wel met anky pads maar niet altijd ik heb ook gewoon normale shabrakjes.. iedereen bedankt voor de tips...

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:39

luwaniej1 schreef:
ik rij wel met anky pads maar niet altijd ik heb ook gewoon normale shabrakjes.. iedereen bedankt voor de tips...

Dan komt het ook door de Anky pads heb ik zelf ook dus wissel bijna elke dag om met andere dekjes. Knipoog
en van anky pads kunnen ze ook plekjes op de schoft van kijgen heb ik wel eens gehoort.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:50

Mijn paardje heeft precies t zelfde, alleen zij is wel geschoren.. maar ook achter het zadel bij de teugels heel licht, en sommige plekken waar de deken ligt! Echt vreselijk... dat levertraanzalf waar haal je dat? En werkt dat echt?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:52

kissielover schreef:
Mijn paardje heeft precies t zelfde, alleen zij is wel geschoren.. maar ook achter het zadel bij de teugels heel licht, en sommige plekken waar de deken ligt! Echt vreselijk... dat levertraanzalf waar haal je dat? En werkt dat echt?

Levertraan kan je bij de meeste ruitersport winkels wel halen en volgens mij ook bij de welkoop.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:01

Oh okee dank je wel Haha! Dan ga ik het proberen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:21

Ja ik moet zeggen dat mijn paard met de anky en HH pads ook meer last heeft van irritatie plekjes!
Ik wissel dat ook altijd veel af en trek het dekje aan de voorkant heel erg omhoog en blijf gedurende de training opletten of het dekje niet alsnog strak gaat liggen!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:14

Mijn fjord heeft er ook snel last van Ja
Vooral mij de schouders, gelukkig niet echt op andere plekken.

Je zou ook met een bonte onderlegger kunnen rijden.
Een bonte onderlegger die de hele onderkant van het zadel bedekt.
verder is er denk ik weinig aan te doen..

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:18

let op met dekjes die van die dikke randen hebben. Het dekje kan wel zacht zijn, maar de randjes zijn vaak heel hard. Vooral de luxere dekjes hebben zo'n verdikte rand erom heen.