poosje 's nachts op stal gehad, hoe nu weer wennen aan buite

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

poosje 's nachts op stal gehad, hoe nu weer wennen aan buite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 13:18

sinds het land zo extreem nat was heb ik de pony elke nacht binnen gehaald.
ze lijkt het wel leuk te vinden.
maar nu het weer droger is wil ik haar graag toch gewoon dag en nacht buiten laten.
hoe 'vertel' ik dat mn pony zonder dat ze zich verlaten voelt?
gewoon op het land voeren, en dan begrijpt ze het wel?

BasiNami

Re: poosje 's nachts op stal gehad, hoe nu weer wennen aan buite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:21

Het lijkt mij niet zo handig om je pony nu ineens weer buiten te laten.. Zijn wintervacht past zich namelijk aan, dus door binnen te staan zal hij minder dik in zijn vacht zijn.. Dan is de overgang van stal naar buiten (vooral nu het ineens een stuk kouder is geworden) wel wat groot!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:29

hallo mijn pony loopt ook dag en ancht buiten. Ik heb ze deze week ook 3 nachtjesd op stal gehad en overdag lekker naar buiten. Maar je kan ze gewoon weer buiten doen hoor geen probleem. Als ze al een lekkere dikke wintervacht hebben of een lekker dekentje. Als je haar gewoon komt voeren s morgens en s avonds is er niks aan hand. Ze gaan zich echt neit verlaten voelen. Mijn paarden komen s morgens ook wel eens niet dan komen ze niet en ga ik ze echt niet ophalen/. Als ze zich eenzaam voelen dan komen ze echt wel. Dus tjah

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:30

Maar de s tal staat altijd open en als ze het koud hebben komen ze wel even op stal staan

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 13:36

bedankt voor de reacties Lachen
pony heeft nog gewoon wintervacht, stal is heel erg open, en de komende weken zouden te temperaturen vrij warm zijn.
pony heeft het dan op stal snel te warm, terwijl het weiland nu niet meer nat is, dus vandaar dat buiten me beter lijkt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:53

ja mijn paarden lopen ook lekker buiten als het echt hard gaat vriezen of als het gaat ijzelen of hagelen of stormen zet ik ze pas een nachtje op stal. Maar liever laat ik ze buiten. Als ze het echt koud krijgen gaan ze vanzelf wel naar hun stal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:03

Gewoon weer buiten zetten, daar went ze snel genoeg aan, tenzij je haar wéken op stal hebt gehad. Heeft ze schuilgelegenheid? Want dan zou ik me er al helemaal niet druk om maken. En het is toch een Fjord? Dat zijn geen doetjes...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 17:37

waah, ik twijfel me een ongeluk Cool

ze heeft geen schuilstal op het landje, het is een landje dichtbij huis waar ze in de winter op mocht lopen.
maar op stal, dat was eigenlijk alleen een noodoplosing omdat het land zo nat was.
gewoon een stalletje getimmerd, waar ze droog kon staan.
de stal is zo open als wat, dus niet echt veel warmer dan buiten.
nu is het weer droog.
maar ze heeft wel vacht verloren geloof ik, en vind het wel gezellig op stal volgens mij.
of zou het gewoon zijn dat ze weet dat ze er eten krijgt..
ze liep anders altijd en altijd buiten, en dat ging gewoon goed..

*denkt zich suf, wat zou ik nou doen..*

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:23

Dat je paard het 'gezellig' vind op stal: mijn paard vindt het ook heel gezellig, omdat hij er eten krijgt Haha! Ik zet hem 's ochtends op de wei en hij staat meteen weer bij het hek te zeuren om eten... geef ik ze eten op de wei, dan is alles goed.
Ik zou je paard weer lekker naar buiten doen zodra het weer wat warmer wordt (rond de 10 graden ongeveer).
Het is dat die van mij wegens een blessure 2 maanden bijna continue op stal heeft gestaan, anders zou hij ook alleen 's nachts binnen staan, als het kouder is dan 5 graden, en daarna zou ik hem weer gewoon 24/7 buiten zetten Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:57

Ik zou hem echt meteen weer buiten zetten; je zult zien hoe gauw hij er weer aan gewend is om buiten te staan, zeker als je hem daar weer voert. En paard/pony is geen dier dat gemaakt is om in een cel van 3 bij 3 te staan; beweging is zo belangrijk. Moet je je indenken hoe jij je zou voelen in een hok van 2 bij 2 (even aangepast aan menselijke maten Knipoog ) terwijl je eigenlijk gewend bent om altijd lekker vrij buiten te lopen. (OK, het is duidelijk dat ik een voorstander ben van paarden in de wei, 24/7...)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:58

bedankt voor de reacties Lachen

ik heb haar hooi gebracht, dat ze eigenlijk de laatste tijd op stal kreeg, ze dook in het hooi en keek niet meer op of om.
dus volgens mij zit het wel goed Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:21

ja vast. Ik heb mijn pony en jaarling nu wel op stal gezet want het sneeuwt en hagelt