Dierenbescherming bellen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Dierenbescherming bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 11:40

Eerst wat achtergrondinfo:
Op mijn vorig verzorgadres worden de paarden niet zo heel erg goed verzorgd.
De eigenaar is 87 en is na zijn laatste beroerte niet meer erbovenop gekomen. Zijn zoon neemt nu de zorg van de paarden over.
Alleen heeft hij zo’n beetje “piiieeep” aan alles wat een paard nodig heeft om paard te zijn.

Er staan 4 welsh cobs. 2 ingereden merries (waarvan 1 herstellende van een hoornzuil), 1 niet ingereden merrie en een veulen van 7 maanden (dochter van de herstellende merrie). Het veulen is zes weken naar iemand anders gegaan om af te spenen, maar omdat ze daar geen plaats meer hadden moest het veulen terugkomen.
Ze staat nu los van de anderen in een stal.

Er is de beschikking over een kleine wei aan stal, en een grotere wei 5 minuten lopen. De moeder van het veulen staat alleen in de kleine wei, en die twee andere merries staan op de grotere wei.

Het uitmesten van de stallen laat veel te wensen over. Mager opgestrooid, en soms een week niet gemest (die zieke merrie loopt continue in de stal, en heeft geen rust, waardoor het echt een smeerboel wordt). Maar er is beterschap beloofd op dit gebied.
Qua voer komen ze gelukkig niks te kort, maar krijgen ze juist veel te veel. Water in de stal hebben ze niet, alleen als hij het ze aanbiedt (dat betekend in de zemelen en hooguit als ze naar de wei worden gebracht). De zieke merrie heeft wel water in de wei, de anderen niet.

Nu komt mijn echte dilemma:
Die zoon wordt in maart geopereerd aan zijn pols. Hij heeft er best wel pijn aan. Hij wil dus het veulen zeker tot die tijd binnen laten staan, en dan daarna nog om zelf te herstellen. Hij is bang dat hij het veulen niet kan houden als die naar de wei gaat.
Daarom wil hij het veulen niet op de wei zetten, maar wat doet hij: Hij LONGEERT het veulen iedere dag!!!!! Zodat het veulen zijn energie wel kwijt kan.

Ten eerste snap ik al niet waarom hij wel kan longeren met die pols, maar niet 20 meter naar de wei lopen. We hebben al hulp aangeboden bij het op wei zetten voor de eerste keer (met 3 meiden), maar hij is bang dat de merrie en het veulen elkaar nog herkennen. Maar dat is zowiezo van toepassing omdat ze maar kort gescheiden zijn geweest.

Met die man is niet te praten of discussiëren om het anders te doen, hij is supersuper eigenwijs.

Kan ik hiervoor de dierenbescherming bellen?
Of wat zouden jullie doen in deze situatie?

Anoniem

Re: Dierenbescherming bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:36

Oei moeilijke situatie.. Een veulen iedere dag longeren is in mijn ogen niet echt goed. Is het geen optie op het veulen naar een opfok te doen? Of zelf 24/7 buiten te zetten?
Ik zou in ieder geval niet de zorg over gaan nemen, je hebt je eigen paard en ik neem aan dat daar genoeg tijd in zal gaan zitten. De dierenbescherming bellen is een optie, ik vind het meestal wel een laatste redmiddel..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 12:41

Het punt is, dat hij de hulp afslaat. Hij wilt gewoon dat het veulen binnen blijft (en ik denk dat dat nog minstens 2-3 duurt). Een opfok doet ie niet, omdat het veulen voor de 87 jarige vader is teruggekomen. 24/7 buiten past niet in zijn straatje......
Je ziet, hij is gewoon niet te overtuigen, vandaar dat ik van dat laatste redmiddel gebruik zou willen maken, misschien alleen maar om hem wakker te schudden dat dit niet kan.
Ik weet ook niet of de DB er uberhaupt iets mee doet eigenlijk.... omdat ze water en eten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:47

ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met de DB. Maar je kan het allich proberen.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:29

Kun je dan ook geen omstanders (bijvoorbeeld familie) inschakelen om hem te overtuigen?
Is inderdaad heel lastig...
DB is denk ik het laatste wat je kunt doen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:35

Inderdaad een moeilijke situatie. Misschien kun je eerst die oude man van de situatie op de hoogte brengen, als hij om zijn paarden geeft, kan hij misschien zijn zoon nog overtuigen? Ik zou als er echt niks anders opzit toch de Dierenbescherming/Algemene Inspectie bellen. Want als de stal weinig wordt uitgemest, ze op stal geen water hebben en het veulen de stal uberhaupt amper uitkomt, lijkt me dat dat toch niet echt 'paardvriendelijk' is.

Bij ons in het dorp staan ook drie pony's die amper verzorgd worden (of werden?): ze staan in een klein weitje, kregen niks bijgevoerd (althans zo ziet het er dan uit, er zijn nergens sporen van eten of etensresten te bekennen) en de hoeveelheid water liet ook te wensen over. Verder hebben ze geen schuilstal, hebben ze de schors van de bomen rondom de wei opgegeten en staan in de modder. Nou is dat laatste natuurlijk het minst erg, want paarden zijn nou ook weer niet van suiker natuurlijk. Maar goed, iemand had bij die wei een a4-tje opgehangen met de tekst: 'deze paarden worden zeer slecht verzorgd. Indien er geen verbetering optreedt, schakelen wij de dierenbescherming in.'
De politie is later polshoogte komen nemen en naar aanleiding van een klacht is ook een man van de algemene inspectie naar de paarden komen kijken. De pony's krijgen nu in ieder geval wat hooi bijgevoerd, maar wat er verder met de eigenaren of zo is gebeurd is onbekend.
Maar goed, in dit geval heeft het iig wat opgeleverd. Dus als ik jou was zou ik wel de DB of algemene inspectie inschakelen als je van mening bent dat de situatie zo verder echt niet meer kan. Succes ermee!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 13:44

Die oude man is niet meer op die manier aanspreekbaar. De familie is al blij dat hij nog een uurtje per dag kan rondwandelen zonder dat er wat gebeurd.
De familie hebben we voor andere zaken ook al eens proberen in te schakelen, maar die praten gezellig met die zoon mee. Omdat zij er eigenlijk ook geen verstand van hebben.
De hele familie is eigenlijk super eigenwijs.....

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:48

De dierenbescherming zou hier niks aan doen zolang ze eten en drinken krijgen en af en toe naar buiten gaan worden ze nog niet zwaar verwaarloosd en dus niet genoeg slecht bewijs om naar de eigenaar te stappen..
De dierenbescherming doe heel erg weinig als het op dieren aankomt er moet eerst in een hele erge situatie terrecht komen voordat ze de handen uitsteken..

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:51

Zoek wat foldertjes en ander Internet-materiaal over hoe we het liever zouden zien en duw het in een gesloten envelop bij meneer door de brievenbus. Wie niet horen wil, moet maar lezen! Haha!

Kans bestaat dat alles ongelezen de prullenbak in gaat, maar niet geschoten is altijd mis.