Eerst wat achtergrondinfo:
Op mijn vorig verzorgadres worden de paarden niet zo heel erg goed verzorgd.
De eigenaar is 87 en is na zijn laatste beroerte niet meer erbovenop gekomen. Zijn zoon neemt nu de zorg van de paarden over.
Alleen heeft hij zo’n beetje “piiieeep” aan alles wat een paard nodig heeft om paard te zijn.
Er staan 4 welsh cobs. 2 ingereden merries (waarvan 1 herstellende van een hoornzuil), 1 niet ingereden merrie en een veulen van 7 maanden (dochter van de herstellende merrie). Het veulen is zes weken naar iemand anders gegaan om af te spenen, maar omdat ze daar geen plaats meer hadden moest het veulen terugkomen.
Ze staat nu los van de anderen in een stal.
Er is de beschikking over een kleine wei aan stal, en een grotere wei 5 minuten lopen. De moeder van het veulen staat alleen in de kleine wei, en die twee andere merries staan op de grotere wei.
Het uitmesten van de stallen laat veel te wensen over. Mager opgestrooid, en soms een week niet gemest (die zieke merrie loopt continue in de stal, en heeft geen rust, waardoor het echt een smeerboel wordt). Maar er is beterschap beloofd op dit gebied.
Qua voer komen ze gelukkig niks te kort, maar krijgen ze juist veel te veel. Water in de stal hebben ze niet, alleen als hij het ze aanbiedt (dat betekend in de zemelen en hooguit als ze naar de wei worden gebracht). De zieke merrie heeft wel water in de wei, de anderen niet.
Nu komt mijn echte dilemma:
Die zoon wordt in maart geopereerd aan zijn pols. Hij heeft er best wel pijn aan. Hij wil dus het veulen zeker tot die tijd binnen laten staan, en dan daarna nog om zelf te herstellen. Hij is bang dat hij het veulen niet kan houden als die naar de wei gaat.
Daarom wil hij het veulen niet op de wei zetten, maar wat doet hij: Hij LONGEERT het veulen iedere dag!!!!! Zodat het veulen zijn energie wel kwijt kan.
Ten eerste snap ik al niet waarom hij wel kan longeren met die pols, maar niet 20 meter naar de wei lopen. We hebben al hulp aangeboden bij het op wei zetten voor de eerste keer (met 3 meiden), maar hij is bang dat de merrie en het veulen elkaar nog herkennen. Maar dat is zowiezo van toepassing omdat ze maar kort gescheiden zijn geweest.
Met die man is niet te praten of discussiëren om het anders te doen, hij is supersuper eigenwijs.
Kan ik hiervoor de dierenbescherming bellen?
Of wat zouden jullie doen in deze situatie?