Chatelaine schreef:Ik haat haar dus alles gaat der af.Normaal scheer ik de beentjes altijd op alleen dit jaar heb ik daar nog geen tijd voor gemaakt maar wel gewoon bijgehouden door te knippen.Manen knip ik omdat ze erg dun zijn en met trekken er niks over blijft...Snor/oor/kin/derde oor al die haren knippen we ook weg.
Ik weet niet of je het bedoelt zoals het op mij over komt maar ik vind dit een beetje raar klinken.
Jij haat haar dus bij je pony gaat alles eraf?
Veel van het haar wat paarden hebben is bescherming.
Het haar in de oren is echt heel belangrijk, als dat er niet zit en er komt vuil/nattigheid in het oor krijgt je paard gegarandeerd een oorontsteking.
Sokjes (en vetlok) zijn van oorsprong om de (gevoelige) kootholte te beschermen.
Als je paard veel buiten staat is het meestal ook niet aan te raden om het derde oor weg te knippen.
Zijn manen beschermen zijn hals (waar veel bloedvaten dicht achter de huid lopen en als het goed is weinig vet op zit zoals op zijn kont) waardoor je paar dhet niet koud krijgt.
Als je het stukje achter zijn oren wegknipt kan daar dus water bijkomen wat dan zowel bij de gevoelige oren komt als op de hals.
Zelfde verhaal met de staartwortel.
En wat knippen veel mensen de tastharen weg (zijn "baardharen" dus)
Tastharen zijn een heel belangrijk zintuig voor een paard, ze zitten er niet voor niks nog steeds.
Hij tast hier zijn omgeving mee af als het ware, hij kan als hij met zijn hoofd naar beneden is namelijk niet alles zien, net als wanneer hij met zijn neus in de voerbak zit. Het voorkomt dat hij zijn neus en mond (heel gevoelige plekken!) bezeert.
Mijn paardje staat 24/7 buiten en ik kom er dus niet aan, wel een stukje van de staart af zo nu en dan maar verder niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen netjes toiletteren, maar ik vind dat er af en toe overdreven veel weggehaald wordt.
Stukje van de tastharen halen als het echt een "baard" is kan weinig kwaad, maar helemaal weg scheren vind ik wel wat te veel van het goede.
Het haar wat uit de oren steekt als je ze dicht knijpt weg knippen kan ook prima,
vetlok een beetje bijwerken stukje van de staart etc.