Sokjes enzo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yaraa

Sokjes enzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 14:04

heej,
Ik heb een pony, waar ik wedstrijden mee ga starten,
maar dan moet ze er natuurlijk wel een beetje netjes uit zien!
dus nu is mijn vraag, hoe doen jullie de sokjes van jullie paarden/pony's?
laten jullie die gewoon groeien, knippen jullie ze of scheren jullie ze ofzo??
En de manen en oren en snorharen enzoo wat doen jullie daarmee? Haha!
ben ik wel benieuwd om te weten.. want al die haren groeien maar en groeien
maar Clown maar ik weet niet wat ik ermee aan moet Tong uitsteken

Djaleesa

Re: Sokjes enzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:30

Snorharen laat ik gewoon zo. Manen die trek of knip ik vanwege zn dunne manen. op wedstrijden geknot. Sokjes knip ik soms scheer ik alleen zn beentje`s. Oren gewoon knippen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:39

Ik doe bij mijn eigen paard helemaal niks, dat is net een beer Haha!
Maar bij het paard van mijn vriendin doe ik netjes de oren uitknippen, de manen trekken, het 3e oor knippen zodat het hoofdstel net netjes op de hals kan liggen, En de kroonranden doe ik daar netjes bij knippen, de benen doe ik ook knippen zodat er niks meer aan overtollig haar uitsteekt allemaal Clown En als laatste doe ik dan de staart netjes recht knippen. De snorharen laat ik zoals ze zijn, die ziet de jury toch niet Clown

Love_Mistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:11

Ik knip de oortjes eens in de zoveel tijd een keertje uit
De sokjes knip ik ook, maar alleen als ze echt heel lang zijn
De snorharen knip ik ook, maar dr blijft nog wel een stukje staan
Manen maak ik ook korter, en dan knotten voor de wedstrijd Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:13

ik knip de oortjes & de sokjes..!
maar dat is geheel je eigen keus toch? volgens mij mag de jury er niet over oordelen als je de sokjes van je paard/pony niet knipt..

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:22

ceasarlover schreef:
ik knip de oortjes & de sokjes..!
maar dat is geheel je eigen keus toch? volgens mij mag de jury er niet over oordelen als je de sokjes van je paard/pony niet knipt..

Tja toch heb ik al meerdere keren op mijn protocol als aanmerking gehad dat ik
de sokken moet scheren of opknippen. Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:48

Het is natuurlijk netter om gewoon helemaal te toiletteren;
Beentjes opscheren, derde oor/oren uitscheren, snorharen korter knippen, onder de kaak scheren.
En anders knippen Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:56

Ik knip zijn oren en zijn sokjes knip ik ook..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:13

Ik knijp de oren dicht en dan knip ik de haren weg die eruit steken. Daarnaast scheer ik de benen op (mijn paard heeft vrij veel behang en grof beenwerk voor een wpnner) en ook scheer ik de staart van boven op.
De manen vlecht ik in, deze zijn normaliter iets meer dan een handbreedte lang.

Overigens heb ik al twee keer commentaar op het protocol gehad omdat de jury vond dat de sokken bijgwerkt dienden te worden.
Bij de laatste keer had ik het net in die week daarvoor bijgewerkt Verward Nu scheer ik alles maar op.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:23

oef, niet de snorharen knippen! Die worden namelijk super veel gebruik door je paardje om bijvoorbeeld de grond af te tasten. Niet doen! Kheb ook gehoord dat het pijn zou doen als je ze zou knippen (niet in de haar zelf, maar in de wortel, ik weet dat haar een dood iets is Clown )

winnie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:40

loeckie schreef:
oef, niet de snorharen knippen! Die worden namelijk super veel gebruik door je paardje om bijvoorbeeld de grond af te tasten. Niet doen! Kheb ook gehoord dat het pijn zou doen als je ze zou knippen (niet in de haar zelf, maar in de wortel, ik weet dat haar een dood iets is Clown )

Ik heb dat ook gehoord!! dus zeker niet doen!!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:18

(ff tussen haakjes: hallo Winnie01, welkom op bokt!)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 07:38

Van Its knip ik z'n sokken, snij ik z'n manen. Knip z'n staat zo nu en dan. Oren uitknippen is onbegonnen werk, kan er niet eens naar wijzen. Opscheren geen zin in, 't is geen wedstrijdpony Knipoog

Als ik groom scheer ik de snorharen haha, met een scheermesje jaja. Gaat perfect. We doen ze opscheren, oren uitscheren, alles scheren Clown Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:10

Sokje = Vetlok.
Ik heb een Fries dus haar behang blijft sowieso zitten, tast/snorharen ook, zijn een 'tastzintuig' als het ware en dus belangrijk.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:53

Mijn shetlander heeft zo'n mooie grote bos met manen, dat ik daar never nooit een schaar in zou zetten. Wel 'snijd' ik 2 keer per jaar de dode puntjes van de manen af met zo'n soort kammetje waarmee de kapper ook je haar in laagjes 'knipt'. Ze groeien daardoor wel sneller. Mijn pony heeft voor zijn ras vrij veel behang, en daar zet ik ook geen schaar of dergelijke in. Wel spuit ik er een heel klein beetje antiklit in, en borstel ik ze uit met een heel fijn kammetje voor een kat. Ziet er hartstikke mooi uit!
Ik knip alleen het uitstekende haar bij zijn oor weg, want het haar in het oor moet je laten zitten, dat beschermt het oor tegen vocht, wind en vuil. De snorharen laat ik ook zitten. Ze zitten er niets voor niets toch?!
Verder knip ik zijn derde oor bij, en knip ik zijn staart recht af.
Ik rijd geen wedstrijden met hem, maar ik vind het toch belangrijk dat hij netjes getoiletteerd word. Vork

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 11:19

ThnQ voor alle info:D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:22

oren kan ik bij 1 niet bijknippen, word ze panisch, Knip wel pluk onder hoofdstel weg, 3e oor. sokjes knip ik en ook staart knip ik. 1 heeft lange manen, de ander getrokken.
toen Nikita eens verdoofd was om iets weg te snijden heb ik die kans wel aangegrepen om de oren te knippen. Maar is inmiddels alweer bijgegroeid

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:45

ik zie mensen over ''het derde oor'' praten...Maar wat is het derde oor?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:47

dat is het stukje tussen de oren waar het hoofdstel zit, dat stukje manen knip je dna weg.
ik knip trouwens allen het derde oor, de staart en alleen dat lange plukken uit de oren.
ik vind het niet nodig alles netjes bij te hebbe geknipt. (maar ik rij geen dressuur alleen springen dus dan krijg je ook geen cijfer voor de verzorging)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:51

Ik haat haar dus alles gaat der af.Normaal scheer ik de beentjes altijd op alleen dit jaar heb ik daar nog geen tijd voor gemaakt maar wel gewoon bijgehouden door te knippen.Manen knip ik omdat ze erg dun zijn en met trekken er niks over blijft...Snor/oor/kin/derde oor al die haren knippen we ook weg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:57

Manen worden getrokken, beentjes worden opgeschoren evenals het hoofd. Oren scheren we niet uit vanwege bescherming van de haren, wel knippen we het overtollige haar weg. 3de oor wordt geknipt.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:12

Sokken,oortjes en ''het 3e oor'' knip ik altijd, en de manen trekken Ja

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:37

loeckie schreef:
ik zie mensen over ''het derde oor'' praten...Maar wat is het derde oor?

Stukje manen net achter zijn oren, waar het kopstuk op hangt zeg maar.

Haren bij de kroonrand scheer ik weg, net als de vetlokken en alle andere lange been haren Vork Baard haren scheer ik weg en de snor haren kort ik een paar cm in. De manen snij ik op ong iets langer dan hand breedte. De staart knip ik na het wassen recht af. Oren knip ik alleen de langste haren er uit. 3de oor knipte ik ook altijd maar denk dat ik het nu laat groeien want het bovenste knotje is altijd zo dun Clown De hoeven borstel ik altijd netjes schoon met water. En afhankelijk van hoe der witte sokjes er uit zien was ik ze wel of niet.

In de zomer spuit ik er altijd helemaal af (geen shampoo)

edi: staart pluis ik ook altijd uit.
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 12-02-07 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:42

sokken laat ik zitten, lijkt me niet slim om de sokken van een fries te gaan knippen Knipoog baardharen knip ik weg, en de oren knip ik ook uit, manen doe ik of in een hengstenvlecht of in een netje, de hoeven maak ik ook altijd even schoon en meestal spuit ik haar ook af, dan krijgt ze een regendeken en gaat het land weer in (als ik die morgen vroeg moet, vlechten doe ik dan ook de dag ervoor) in de winter spuit ik haar niet af, maar poets haar gewoon goed. en haar staart vlecht ik in, en pluis ik uit.
(dit zijn wel allleen onderlinge wedstrijden)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:55

Chatelaine schreef:
Ik haat haar dus alles gaat der af.Normaal scheer ik de beentjes altijd op alleen dit jaar heb ik daar nog geen tijd voor gemaakt maar wel gewoon bijgehouden door te knippen.Manen knip ik omdat ze erg dun zijn en met trekken er niks over blijft...Snor/oor/kin/derde oor al die haren knippen we ook weg.

Ik weet niet of je het bedoelt zoals het op mij over komt maar ik vind dit een beetje raar klinken.
Jij haat haar dus bij je pony gaat alles eraf?
Veel van het haar wat paarden hebben is bescherming.
Het haar in de oren is echt heel belangrijk, als dat er niet zit en er komt vuil/nattigheid in het oor krijgt je paard gegarandeerd een oorontsteking.
Sokjes (en vetlok) zijn van oorsprong om de (gevoelige) kootholte te beschermen.
Als je paard veel buiten staat is het meestal ook niet aan te raden om het derde oor weg te knippen.
Zijn manen beschermen zijn hals (waar veel bloedvaten dicht achter de huid lopen en als het goed is weinig vet op zit zoals op zijn kont) waardoor je paar dhet niet koud krijgt.
Als je het stukje achter zijn oren wegknipt kan daar dus water bijkomen wat dan zowel bij de gevoelige oren komt als op de hals.
Zelfde verhaal met de staartwortel.

En wat knippen veel mensen de tastharen weg (zijn "baardharen" dus)
Tastharen zijn een heel belangrijk zintuig voor een paard, ze zitten er niet voor niks nog steeds.
Hij tast hier zijn omgeving mee af als het ware, hij kan als hij met zijn hoofd naar beneden is namelijk niet alles zien, net als wanneer hij met zijn neus in de voerbak zit. Het voorkomt dat hij zijn neus en mond (heel gevoelige plekken!) bezeert.

Mijn paardje staat 24/7 buiten en ik kom er dus niet aan, wel een stukje van de staart af zo nu en dan maar verder niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen netjes toiletteren, maar ik vind dat er af en toe overdreven veel weggehaald wordt.
Stukje van de tastharen halen als het echt een "baard" is kan weinig kwaad, maar helemaal weg scheren vind ik wel wat te veel van het goede.
Het haar wat uit de oren steekt als je ze dicht knijpt weg knippen kan ook prima,
vetlok een beetje bijwerken stukje van de staart etc.