wat voor omheining rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GAM

wat voor omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:46

wij willenwaarschijnlijk een bak gaan aanleggen, maar we willen alvast beginnen met de omheining, aangezien het nu nog niet makkelijk is om drainage te leggen, brrr koud.

maar ik vroef me af wat voor omheining, ik zat zelf te denken aan lint of hout maar ik ben bang dat hout wel redelijk wat onderhoud gaat vragen, en dat lint iets duurzamer is.

wat denken jullie?

dirke

Re: wat voor omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:57

ik zet zelf trottoirbandjes om mijn bak heen

een houten hek is nogal prijzig, en heeft inderdaad onderhoud nodig

door er trottorbandjes omheen te zetten hou je vrij uitzicht (je zit niet tegen een hek aan te kijken)
ook heb je geen last van je voet stoten tegen het hek.

ik vind het ideaal Haha!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:59

ik heb lint Haha! netjes strak gespannen !
Werkt er goed, als ik erin rij zet ik de spanning eraf.
staan de paarden er gewoon in , dan zet ik er spanning op.
heel handig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:21

Wat je er om heen wilt hebben hangt af van wat je er mee wilt...

Paarden er in zetten of alleen rijden? En heb je bij het rijden het hek nodig? Lint kan prima werken. Je kunt ook kunststof omheining nemen als je geen zin in onderhoudt hebt...

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 20:20

@ dirke idd een heel goed idee, maar helaas niet geschikt voor mijn doeleinde.

@jackgirl dat is wel een hele goede, is dan gelijk een oplossing voor de winter omdat de paarden dan het hele weiland kapot maken

thanks voor jullie ideen

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:51

Ja ik heb ook gewoon schriklint. Werkt prima, staat netjes en ze eten er niet aan.
En let trouwens op: bij houten omheining heb je in sommige gemeentes een vergunning nodig!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:56

Wij hebben hout, en dat is echt een ramp. De paarden vreten de hele bak op Boos!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:59

Narya schreef:
Wij hebben hout, en dat is echt een ramp. De paarden vreten de hele bak op Boos!

Erg he? Daarom neem ik kunststof! Hoe je ook niet te verven...

m_n4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:01

dirke schreef:
ik zet zelf trottoirbandjes om mijn bak heen

een houten hek is nogal prijzig, en heeft inderdaad onderhoud nodig

door er trottorbandjes omheen te zetten hou je vrij uitzicht (je zit niet tegen een hek aan te kijken)
ook heb je geen last van je voet stoten tegen het hek.

ik vind het ideaal Haha!

Waar haal je die vandaan en wat kost dat ongeveer? lijkt me inderdaad ook super handig om te voorkomen dat de bak en het land door elkaar gaan.....

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:04

Wij hebben hout.. Dikke vierkanten palen schuin.. en daartussen 2 planken met een stroomdraadje erop..
onder hebben we nog een plankje, zodat het zand binnenboord blijft Lachen
Door het stroomdraadje blijven de paarden van het hout af Lachen

Edit ; Op deze foto zie je het goed Lachen http://www.mijnalbum.nl/Foto=TQ4KTUAD

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:07

wij zijn ook bezig om een bak aan te gaan leggen, maar voor een houten omheining heb je ook een bouwvergunning nodig en voor een heining met schriklint (gaan we nu doen) niet. Sommige gemeentes kunnen heel moeilijk doen als je een houten heining zonder vergunning zet, bij ons in de buurt heeft iemand het ook af kunnen breken.
Dirke die trottoirbandjes hoe breed zijn die en blijven ze goed liggen, hoe lang heb je het al?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:15

Wij zijn op het moment de rijbak aan het voorzien van houten omheining.
We hebben gekozen voor gecreosoteerd hout. We hebben ons laten vertellen dat paarden dat erg smerig vinden.
En anders gaat er een extra draadje om heen. Palen staan schuin, dus je been stoten is niet mogelijk.

Zo veel onderhoud heeft het niet nodig hoor. Vertel mij maar eens wat?
Het is alleen vrij prijzig in aanschaf.

We hebben hetzelfde als Stalhaast, alleen dan zonder het stroomdraadje en zonder de het plankje om het zand binnenboord te houden. Dat is bij ons niet nodig. Mocht paardlief gaan eten aan de planken zetten wij er ook een draadje boven.

Lachen

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:08

Nog even over die banden, het lijkt mij dat je dan niet je paard los kan gooien in zo'n omheinde bak, toch...??? of wel ???

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:13

nee , lijkt me niet .... stappen ze zo over heen Tong uitsteken

wij hebben onze paalen ook iets scheef gezet en toen lint eraan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:20

Esperanza schreef:
Narya schreef:

Erg he? Daarom neem ik kunststof! Hoe je ook niet te verven...

Ik ben blij dat we niet de enige zijn met dat probleem. Hoeveel teer je er ook opgooit, de bak moet elk jaar wel opnieuw gebouwd worden omdat de paarden 'm compleet slopen Boos!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:16

wij hebben een houten omheining, maar je moet je paard er niet los in laten staan, ze eten er gewoon aan ondanks dat het is behandeld met carbeoleum.

Probeer de palen wel schuin in de grond te zetten, zodat je niet klem kan komen te zitten met je been tussen hek en paard. Ongeveer 15 graden is voldoende.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:23

Wij hebben rubber band van ongeveer 10 - 15 cm breed. Dit hoeft geen onderhoud (alleen eens per jaar/2jaar aanspannen als je dat nodig vind). We hebben er 2 onder elkaar. Dit werkt erg goed.

Wij hebben de palen gewoon rechtop staan omdat dat makkelijker ingraven was. Je moet gewoon niet te dicht bij de bakrand komen en dan is er nix aan de hand.

Ik heb even een plaatje van internet geplukt:

Afbeelding

http://www.beo-band.nl

edit: plaatje erbij

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:25

Ja dat band is super!! En als je per-sé hout wilt... gewoon even dun schrikdaadje erboven spannen. Doen ze het 1 x, daarna nooit meer en kun je rijden, loggooien in 1. Ook kun je dan via het draad de bak evt. in 2-en delen als paarden bijv. niet bij elkaar kunnen. Stroomdraad is overal goed voor!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:52

Bak met linten omheining zou ik zelf nooit voor kiezen. Het eerste jaar oogt het mooi maar daarna niet meer. Daarbij vind ik het fijn dat jonge paarden stil gezet kunnen worden tegen een vaste bakrand. Lint helpt daarbij niet echt. Wij hebben al bijna 4 jaar een houten omheining om de bak zitten. Ben er zelf erg tevreden over. Er is maar 1x een pensionpaard doorheen gevlogen waarbij de bakrand meer schade had opgelopen dan het paard. Persoonlijk vind ik hout ook nog eens netter ogen.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:31

@rubywhite daar heb je idd gelijk in het oogt netter, maar ik denk als je dat zelf consequent in de gaten houd dat het wel goed moet komen.

maar ik twijfel wel hard nu

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:34

@chirooheleen dat is trouwens ook een hele mooie oplossing ik denk zelfs dat dat beter blijft zitten/hangen als lint?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:44

Dat rubber zou ik je echt afraden, dat wordt zo ontzettend lelijk en hangerig Bloos Als ik dan toch mocht kiezen tussen rubber of linten werd het linten Bloos

Even voor het idee, die jolige vent op mijn paard is mijn man Haha! die moet je even weg denken hahaha.

Afbeelding

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:01

Ik vind het rubber band best goed gaan bij ons thuis. Het gaat inderdaad wat hangen doordat het rubber wat uitrekt, maar je moet het zo af en toe aanspannen en dan is er niks aan de hand.

Ik weet niet hoe goed lint blijft zitten, maar ik denk dat dat niet veel uit maakt.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:17

wij gaan het dit jaar ook aanpakken.
Ik heb wel besloten voor een houten omheining, palen met planken, en boven elke plank een schrikdraadje(koord).
Nu hebben ze het ook, en dat gaat goed, bijten er niet aan dankzij draadje. Ik kan erin rijden, en met dit natte-grond weer staan ze ook hele dagen in de bak, blijft er tenminste een beetje over van het land Knipoog

kunststof is misschien handig, en er zijn ook ontzettend mooie varianten van, maar dat is ook veel duurder dan hout (heb ik namelijk achteraan gezeten, omdat het me ook zo handig leek, doekje erover als er teveel alg op komt, en het is schoon Tong uitsteken)

een plank onderlangs om zand binnen te houden is goede tip! daar ga ik zeker even naar kijken of het mogelijk is Haha!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:27

Bij ons in de bak hebben we houten omheining, vrij hoof 150 denk ik en dan met isolators dat gewone draad ervoor 'gespannen' omdat het ook als losgooibak wordt gebruikt.