Hoe weet je of je paard het warm genoeg heeft ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Hoe weet je of je paard het warm genoeg heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:36

Ik vraag me af hoe je dit kan controleren ?

Mijn pony staat nu onder 500g + 300g.Hij is geschoren , staat in een goede afgesloten buitenbox die uit de wind staat.Onder zijn dekens is het heel lekker warm , maar de punten van zijn oren zijn wel een beetje koud.Ik heb me ooit laten vertellen dat een paard met koude oren het koud heeft , maar is dit ook waar ?

Hij staat niet te bibberen ofzo , steekt zijn hoofd altijd vrolijk naar buiten of staat te knabbelen , en onder zijn deken is het lekker warm.Maar soms zijn zijn oren dan wat koud.

Hoe kan je dit dus controleren ? Lachen
Groetjes !

VeerenAshley

Re: Hoe weet je of je paard het warm genoeg heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:12

Volgens mij maakt het niets uit dat hij koude oren heeft: wij mensen kunnen ons 's winters toch ook warm aankleden en geen last hebben van de kou, maar wel van die charmante rode oren en neus hebben...

En volgens mij ben je in de war met het voelen van koorts bij paarden: als hun oren heel warm zijn, kunnen ze koorts hebben.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:16

jouw paard staat onder 800!!!!! gram, ervanuitgaande dat een standaard deken 300 gram is is dat dus bijna 3x zo dik. Zelfs voor een geschoren paard vind ik dat aan de ruime kant. Voel eens onder de deken... is dat koud en staan zijn haartjes overeind?
Ian is voor de 2e keer geschoren en staat nu onder 400 gram en een fleecedeken en is prima. Hij staat ook in een buitenbox

KLEYN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:25

800 gram is inderdaad erg veel hoor.
Normaal volstaat 200-300 gram wel.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:30

mijn paard (staat in de wei met een schuilstal) is niet geschoren en heeft 300 gram op nu. Dat de oren koud zijn is helemaal niet erg, dat zegt niet over hoe warm of koud een paard het heeft. Je moet voelen aan de onderkant van de oren, daar waar ze aan het hoofd vastzitten zegmaar. Als het daar koud is, hebben ze het meestal niet warm. Maar het is normaal dat de bovenkant koud is. En zeker als je paard onder de deken warm is, hoef je je echt geen zorgen te maken hoor!
Ik vind 800 gram ook echt heel erg veel. Mijn paard staat nu met die sneeuw in de wei onder 300 gram, terwijl hij een best dunne vacht heeft!! En hij heeft het niet koud. Paarden houden zich warm door lekker hooi te eten, dus een extra plak hooi is nooit verkeerd!

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:54

inderdaad door te eten houdt een paard zichzelf ook warm Knipoog

en als een paard met zijn haar omhoog staat, dan weet je zeker dat hij het koud heeft

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:42

Nou koud zal hij het in ieder geval niet hebben onder een 800 grams dekens.

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:47

Je moet bij het paard aan de onderkant van zijn oren voelen, niet bij de punten van z'n oren. Maar als die warm is onder het deken heeft die het misschien wel te warm.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:55

dirke schreef:
en als een paard met zijn haar omhoog staat, dan weet je zeker dat hij het koud heeft

Hoeft niet: hij kan net zo goed zijn haren op zetten om te voorkomen dat hij het koud krijgt, dan is er echt niets aan de hand.

Love_Mistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:09

Ik denk dat als je paard onder 800 gram staat dat die het niet koud zal hebben, mijne is ook geschoren en staat onder 400gr en zij is ook warm onder haar deken
Maar je moet idd niet aan het puntje voele, maar aan de onderkant Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:10

Het is heel simpel, een paard heeft het zelden koud.. en als hij het koud heeft merk je dat wel hoor!!!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:14

Je kunt onder de deken voel in z'n flanken of in ieder geval aan zijn lijf. Je voelt dan snel genoeg ofdat ie het koud of veel te warm heeft. Ik denk dat je precies genoeg dekens hebt opgedaan zodat ie het lekker heeft.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:26

Ik vind 800gram wel een beetje overdreven voor een paard die op stal staat, ik heb er op dit moment 3 op het weiland staan(lekker in sneeuw) met 300grams regendekens op. Zelfs mijn oudje van 28jaar heeft het niet koud. Als ze het koud hebben zie je dat zo, staartje tegen de kont, en soms staan ze dan ook te rillen. Ik vraag me af hoe jij dat doet als je gaat borstellen en rijden, volgens mij is dat het zelfde als jij in je nakie op de bank gaat zitten met de verwarming uit. Het is niet rot bedoeld hoor, maar vergelijk het eens met je zelf.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:40

wendyashley schreef:
Ik vind 800gram wel een beetje overdreven voor een paard die op stal staat, ik heb er op dit moment 3 op het weiland staan(lekker in sneeuw) met 300grams regendekens op. Zelfs mijn oudje van 28jaar heeft het niet koud. Als ze het koud hebben zie je dat zo, staartje tegen de kont, en soms staan ze dan ook te rillen. Ik vraag me af hoe jij dat doet als je gaat borstellen en rijden, volgens mij is dat het zelfde als jij in je nakie op de bank gaat zitten met de verwarming uit. Het is niet rot bedoeld hoor, maar vergelijk het eens met je zelf.

(Bijna) helemaal mee eens! Een paard is een dier en geen mens die het meteen koud krijgt zodra het weer wat minder wordt!
Overigens is het ook helemaal niet erg als ze eens staan te rillen, zolang ze dit maar geen uren achter elkaar doen. En hetzelfde geldt voor het drukken van de staart tegen de kont: is bedoeld om de 'tere' delen daar warm te houden en te beschermen (daarom snap ik mensen die staarten opscheren ook niet, maar dat terzijde); kan dus net zo goed preventief zijn: het paard heeft het nog niet koud.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:44

Mijn paard staat overdag buiten en `s avonds in een buitenbox, als het vriest heb ik er 2 dekens op, 400 gram en 220 gram.
Als de vorst weer over is gaat die van 220 er weer af.

Jou paard heeft het echt niet koud!
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 08-02-07 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:50

Paarden kunnen prima tegen de (vries)kou; regen in combinatie met wind vinden ze vervelender. Mijn pony loopt 24/7 in de wei met loopstal samen met andere paarden waarvan er één 28 jaar is, en zonder uitzondering liggen ze 's nachts buiten te slapen, ook als het 10 graden vriest, zoals vorig jaar: je kunt de ligplekken zien op de bevroren grond. Mijn pony heeft geen dek op, en het oude paard een 300 grams regendeken; ze maken het allebei prima.
Dus nogmaals, wees niet bang: jouw paard heeft het niet koud, en als hij dat wel heeft, is hij ziek!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:54

Ik denk idd niet dat jou paard het koud heeft als het onder zijn dekentje warm is en hij uit de wind staat zal het wel meevallen.
Vraagje voor de TS onder hoeveel gram zet je je paard als die buiten loopt?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:57

Ik heb mijn ongeschoren paard onder een 200 grams deken op de wei staan, ook vandaag in de sneeuw.
En koud heeft ze het niet, je kunt het voelen onder het deken, als het daar loeiheet onder is is het niet goed en als het ijskoud is ook niet...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:27

Ik heb mijn geschoren paard de hele dag buiten staan onder een 300 gram deken. Ook nu. En hij heeft het echt niet koud hoor!

LaBoYuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:44

mijn oudje van 22 jaar staat nu onder een 450 grams winterdeken van de week vond ik dat nog te warm maar nu vind ik dat wel lekker voor hem/

zweet je paard niet onder die 800 grams dikke dekens??
het is een wonder dan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:56

LaBoYuri schreef:
mijn oudje van 22 jaar staat nu onder een 450 grams winterdeken van de week vond ik dat nog te warm maar nu vind ik dat wel lekker voor hem/

het is een wonder dan.

Als hij de hele dag op stal staat zal hij weinig zweten ben ik bang.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:08

Bij ons op stal hebben we drie paarden staan die alledrie geschoren zijn en allemaal onder 700 grams staan.
Geen probleem. Niet te koud en niet te warm.

Als ik mijn paard met dit weer minder op doe, gaat hij in de morgen met zijn kont naar de deur staan en wil hij niet mee naar buiten.
Nu vind hij het wel lekker om mee naar buiten te gaan (en niet omdat hij het misschien te warm zou hebben Tong uitsteken ), maar staat dan nog na een uur of drie te trappelen om weer naar binnen te mogen.

Sommige paarden houden nou eenmaal niet van de kou, maar moeten wel geschoren worden omdat ze anders ziek worden van de haren die te lang nat blijven (na training). Deze paarden hebben dus wel een wat zwaardere deken nodig dan een 200 of 300 grams.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:02

xxappiexx schreef:
LaBoYuri schreef:

het is een wonder dan.

Als hij de hele dag op stal staat zal hij weinig zweten ben ik bang.

Een paard kan ook behoorlijk zweten als hij de warmte niet kwijt kan hoor, ook op stal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:04

Lianne1 schreef:
Je moet bij het paard aan de onderkant van zijn oren voelen, niet bij de punten van z'n oren. Maar als die warm is onder het deken heeft die het misschien wel te warm.

Idd.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:10

Ik denk dat het overigens ook per paard verschillend is, mijn vriendin haar paard heeft een super dun huidje en zelfs in de winter een hele dunne vacht( nooit scheren dus, op zich wel lekker) maar die heeft het dus wel heel snel koud. In de winter heeft hij altijd een wolle deken+ winterdek op en met buitenrijden altijd een rijdeken, in de binnenbak kan hij na een tijdje wel af maar buiten echt niet, dan staat hij na een paar dagen te snotteren en hoesten. Mijn vriendin vind het best wel vervelend om constant rekening te houden met de temperatuur van haar paard. Zijn er nog meer mensen met een paard met een super dun huidje plus vacht?