Weide zonder stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Weide zonder stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 17:55

Hay,

Ik had het met een vriendin over, en zij vond het dus zielig als ik een pony zonder schuilstal in de wei zet (Niet dat ik dat van plan ben, maar omdat er nog geen stal staat daar) .
Maar ze zei: Het is al zielig voor een shetlander of ijslander enz. dus dan al helemaal zielig voor een gewone pony. (haflinger ×)

Wat vinden jullie daarvan, ik vindt het eerlyk gezegt nergens op slaan, ze hebben een vacht, bijv. helemaal een shetlander?!

(ik ben het niet van plan hoor, maar ik denk, even vragen wat jullie vinden Knipoog )

Love_Mistral

Re: Weide zonder stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:59

Als je pony idd een dikke wintervacht heeft is het opzich niet zielig, hij is er op "gebouwd" Maar schuilstal is wel lekkerder, bijv als het een keer klote weer is ofso, dat die kan schuilen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:01

Persoonlijk vind ik het wel een must
Tegen de kou zijn ze wel bestand, maar langdurige regen of echt de snijdende wind vind ik het toch wel belangrijk dat ze een plekje hebben waar ze droog kunnen staan.
Gewoon lekker open zetten zodat ze kunnen kiezen.

Bij een paard wat snachts op stal staat vind ik het geen must.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:03

Bij ons staan de helft ongeveer 24/7 buiten, rest 'snachts binnen.
Bij de loopstal staan die pony's liever buiten dan binnen. DAtzie je echt aan ze.

Zolang ze een lekker dikke vacht hebben of een warm denkentje op vind ik het niet zielig.
Met van die vieze regenbuien is een dakje boven het hoofd wel errug handig Ja
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 07-02-07 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:04

runningkawa schreef:
Persoonlijk vind ik het wel een must
Tegen de kou zijn ze wel bestand, maar langdurige regen of echt de snijdende wind vind ik het toch wel belangrijk dat ze een plekje hebben waar ze droog kunnen staan.
Gewoon lekker open zetten zodat ze kunnen kiezen.

Bij een paard wat snachts op stal staat vind ik het geen must.

Helemaal mee eens. Bomen kunnen ook een voordeel zijn; Maar bij een bliksem helemaal niet. Dus een schuilstal is het beste natuurlijk.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:59

Maar we hebben ook een zomer, de zon is heet en een paard heeft 'recht' op een schuilplaats.
Al zijn het bomen, in ieder geval om schaduw te kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:02

Ja idd, in de zomer vind ik een schaduwplekje ook een must Ja

En helaas op de plek waar ik woon moeten ze ook beschutting hebben tegen de dazen.
Dus een schuilhok met 4 kanten dicht, alleen een deur opening

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:03

Bij mij op de wei staat helemaal niks. Geen stal, geen bomen niks open vlakte. Mijn pony's (shetlanders) Hebben er geen nadeel van ondervonden. Ze krijgen nauurlijk voldoende ruwvoer en brokken, hebben een gevoerde regendeken op en lopen ook nog wedstrijden.
Ow ja van de zomer toen het zo heet was heb ik alleen een afdekzeil over een stukje van de wei gespannen, maar daar gingen ze niet onder staan.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:45

Wij hebben een open stal en die paarden gaan als het te heet wordt altijd daar staan waar ze de brandende zon niet hoeven voelen.
Of in de stal en als die aan de andere kant staat gaan ze achter de stal staan.
Ik leg al het loodje daar op het heetst van de dag, geen zuchtje wind en zoek ik ook die plekken op.
Kijk maar eens rond in weilanden, staat er een stal dan staan ze altijd wel in de buurt er van.
Is er een boom of bomenrij dan zie je ze daar ook beschutting zoeken.
Degene die er niet staat is dan ook die lagere in rang en veroordeeld tot een zonnesteek Knipoog

Weet je zeker dat het dekzeil warmte tegen hield, dat het 'niet eng' was enz.
Want 2 schuine piketpalen in de grond met een schot er tegen aan kan al een oplossing zijn

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:51

Liever een weide zonder stal dan een stal zonder weide. Ik zou me in de winter niet z' on zorgen maken over het gemis van een stal, mits je pony al wel een wintervacht heeft uiteraard. Maar in de zomer is het wel prettig als er ergens schaduw voor ze te vinden is.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:23

Ik vind dat je wel een stal nodig hebt waar je pony kan schuilen en droog kan staan zonder natte voeten. Bomen helpen wel wat, maar dan zakt ie alsnog weg in de blubber.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:36

ik vind dat er wel altijd ene shcuilmogelijkheid moet zijn op ene weiland als de dieren daar dag en nacht staan
je hebt tegenwoordig trouwens ook een stal in tentvorm

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:22

juno1 schreef:
Wij hebben een open stal en die paarden gaan als het te heet wordt altijd daar staan waar ze de brandende zon niet hoeven voelen.
Of in de stal en als die aan de andere kant staat gaan ze achter de stal staan.
Ik leg al het loodje daar op het heetst van de dag, geen zuchtje wind en zoek ik ook die plekken op.
Kijk maar eens rond in weilanden, staat er een stal dan staan ze altijd wel in de buurt er van.
Is er een boom of bomenrij dan zie je ze daar ook beschutting zoeken.
Degene die er niet staat is dan ook die lagere in rang en veroordeeld tot een zonnesteek Knipoog

Weet je zeker dat het dekzeil warmte tegen hield, dat het 'niet eng' was enz.
Want 2 schuine piketpalen in de grond met een schot er tegen aan kan al een oplossing zijn

Ik ben het met iedereen eens dat er wel een vorm van schaduw moet zijn, maar niet dat paarden altijd de schaduw opzoeken. Mijn pony (ook nog zwart en ingepakt in Boettdeken!) staat rustig op het heetst van de dag midden in de zon, terwijl ze zowel een schuilstal als schaduw van bomen heeft.
's Winters trouwens hetzelfde: ze komt alleen binnen omdat ze daar eten krijgt. Maar of het nu vriest, plenst of waait of allemaal tegelijk: mevrouw staat altijd buiten met haar kont in de wind!
En zij staat niet laag in rang, sterker nog, zij is de chefin van de groep.

Dus ik denk ook: als paarden een goede vacht hebben en gewend zijn aan buiten is een wei zonder stal niet zo'n ramp, beter dan een stal zonder wei zoals al gezegd is!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:04

Knipoog Ik zeg ook niet dat een stal verplicht is, niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Maar een boom zou al voldoende zijn of plaat hout, in ieder geval dat een paard de keuze heeft.
Het ene paard is namelijk het andere niet.
Citaat:

Die zal ook niet op stal gaan staan, die staat op de uitkijk of er gevaar dreigt.
(Leiders hebben het altijd moeilijker, ik zie het aan onze hengst.
Is constant in beweging en de andere kan ondertussen gras eten, is het voertijd dan heeft die bijna geen tijd want er komt een merrie in zicht en als die niet oplet heeft de ander het opgegeten.)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:30

juno1 schreef:
Knipoog Ik zeg ook niet dat een stal verplicht is, niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Maar een boom zou al voldoende zijn of plaat hout, in ieder geval dat een paard de keuze heeft.
Het ene paard is namelijk het andere niet.
Citaat:

Die zal ook niet op stal gaan staan, die staat op de uitkijk of er gevaar dreigt.
(Leiders hebben het altijd moeilijker, ik zie het aan onze hengst.
Is constant in beweging en de andere kan ondertussen gras eten, is het voertijd dan heeft die bijna geen tijd want er komt een merrie in zicht en als die niet oplet heeft de ander het opgegeten.)

Hihi, dan pakt mij merrie het slimmer aan: zij krijgt het meeste eten en houdt alles vanuit een ooghoek in de gaten (letterlijk), heel grappig om te zien. Ja, als je én leider én eetverslaafd bent, moet je het zo oplossen Knipoog

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:53

Nou ik vind het dus echt niet zielig. Ons paard staat nu een halfjaar echt 24uur per dag in de wei. Ze heeft de 1e 3 maanden wel een schuilplek gehad, maar hoe het ook regende , ze ging er niet staan. Eerst dacht ik ook : wat zielig, maar eigenlijk kon ze gewoon zelf kiezen. Nu staat ze ook zonder schuilplekken in de wei, en ze vermaakt zich prima

Paarden kunnen heel veel hebben aan bomen, en ze zijn bikkelhard hoor. Ook pony's, die al helemaal. Mijn paard is trouwens een gelders paard en die kan er ook tegen.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:00

Mijn paardje staat zijn hele leven (hij is bijna 3 jaar) al buiten, zowel met als zonder schuilstal. In de periode met schuilstal, stond 'ie er nooit in. En nu staat 'ie op een prachtige plek zonder schuilstal, maar we hebben wel diverse plaatsen met struiken en bomen (hij staat in een soort natuurgebiedje). Als het echt extreem nat weer is, doe ik hem een ongevoerde regendeken op, maar dat komt weinig voor. Komt 'ie zielig over in mijn profiel??? Volgens mij niet, hoor.....
Hij is kerngezond, speels en zit prima in zijn vel en hij blijft zijn hele leven lekker buiten, hoor, op de plek waar we nu staan. En dat is zonder schuilstal samen met een kudde andere pony's en paarden. Als je ziet wat voor ruimte hij heeft en hoe gezellig hij het heeft.... Ik denk met rotweer ook vaak 'oh, wat zielig' en dan zie ik hem weer in het land staan en dan is 'ie allesbehalve zielig. Hij heeft ook een enorme wintervacht, hoor, en krijgt goed te eten (wat paarden ook warm houdt). Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:03

als je pony er een vacht voor heel is het NIET zielig..!! ik denk dat je pony gelukkiger is dan een pony die de hele dag maar op stal staat (zo denk ik tenminste)
en in de natuur hebben ze ook geen afdakje hoor.. dus het is helemaal niet zielig..!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:05

Ik heb geen problemen ondervonden van paarden 24 uur buiten. Ik vind zelfs noodzaak dat paarden veel buiten staan. In het buitenland bv oostenrijk, staan paarden ook buiten, zelfs als het vriest -18 !
Mijn paarden hadden beschutting van bomen. Om de voorkomen dat ze in de blubber staan, kun je ook altijd nog een stukje ophogen met zand. Bv in een hoek iets ophogen, daar staan ze dan droog. Als je ze maar in koude periode voldoende hooi voert over de gehele dag. Ik had mijn paard wel een regendeken om in de herfst, maar zelfs dat is geen noodzaak.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:36

Ik vind dat een paard zo wie zo in de winter niet op het land moet, want het word 1 natte zooi en dat verhoogd de kans op mok weer.
Ik zou ze dan gewoon lekker in een droge paddock zetten met een schuil stal.
En in de zomer kunnen ze wel lekker op het land vind ik!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:42

Caroowtje schreef:
Ik vind dat een paard zo wie zo in de winter niet op het land moet, want het word 1 natte zooi en dat verhoogd de kans op mok weer.
Ik zou ze dan gewoon lekker in een droge paddock zetten met een schuil stal.
En in de zomer kunnen ze wel lekker op het land vind ik!

Als het normaal weer is, valt het bij ons erg mee met de natte zooi, hoor. Mijn pony heeft nog nooit mok gehad en heeft 2 witte achtervoetjes. Mijn pony is dolgelukkig buiten, die maak je echt niet blij door hem binnen te houden. Soms zet ik hem wel eens even in een box, als ik iets moet pakken ofzo. Nou, je moet eens zien hoe 'ie de uitgang zoekt. Niets voor hem, hij blijft lekker 24/7 buiten bij z'n vriendjes. Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:43

Dat is per wei verschillend
Je mag hier de natte zooi komen zoeken Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:49

Wij hebben veengrond, dus ja, het kan nat zijn. Maar als het een paar dagen goed weer is, valt het wel mee. Mede ook omdat ze zo'n enorme ruimte hebben. Vaak blijven ze zelf in de natte prut bij het hek staan, de gekkies. Wij gooien nu regelmatig zand op de voederplekken en dan gaat het prima. Tenzij het met pijpestelen regent, tja.... Daar kun je weinig aan doen in ons land. Als je een paard met mok hebt is het lastig om buiten te houden misschien. Maar die van mij is zo gezond als wat en die doe ik echt geen plezier door hem op stal te zetten. Ik word zo moe van mensen, die zeggen dat het 'zielig' is. Kijk dan eens naar mijn pony, die is helemaal happy, hoor. Hij hoort gewoon buiten.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:50

Een groot deel ligt idd aan de hoeveelheid paarden die je in de winter houd.

Ik zet ze overigens snachts binnen, dan zie je de weide ook wel wat bekomen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:58

runningkawa schreef:
Een groot deel ligt idd aan de hoeveelheid paarden die je in de winter houd.

Ik zet ze overigens snachts binnen, dan zie je de weide ook wel wat bekomen

Ja, ik geloof dat het ook scheelt als je het weiland 's nachts met rust kan laten. Knipoog
Ik heb het geluk dat we een enorm stuk land hebben 's winters (als ze achteraan staan, mag ik een km lopen Haha! ), waar nu 'maar' 8 pony's op lopen. 's Zomers staan er heel wat meer bij.

Daarbij ben ik overtuigd dat mok ook van 'binnenuit' kan komen. Maar da's weer een ander verhaal.