vlas beschadigd de hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilona1980

vlas beschadigd de hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 15:35

wij hebben sinds een poosje vlas in de stallen liggen
ik was er eerst altijd heel tevreden over ,maar sinds kort krijgt mijn paard steeds meer problemen met zijn hoeven en dan voornamelijk de hoefzool.
nu zei mijn hoefsmid dat dat kan door bepaalde zuren die in het vlas zitten !?
hebben jullie hier weleens van gehoord ?
ik denk eerder dat het komt doordat de stallen minder vaak worden uitgemesten dan te nat worden door de urine.
de mest ballen worden overigens wel weg gehaald

groetjes ilona

racheltjj

Re: vlas beschadigd de hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:40

Hooi,
Wij zelf hebben nu ook ongeveer 6 maanden vlas liggen , maar zijn hier wel erg over te spreken.
Hoevaak mest jij de natte plekken ? en met hoeveel balen ben je begonnen ?
Je 'moet' eigenlijk om de 2 dagen de natte plekken eruit halen ( is teminste geschreven op de gebruikzaanwijzing ) en elke dag de mest.
Ik weet trouwens niet of het door die zuren komt, maar kan me het wel voorstellen..
Groetjes,

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 16:03

nou hij staat op een pensionstalling
de mestballen worden iedere dag verwijderd ,maar de natte plekken bijna nooit.
tenminste ik zie ze het nooit doen

groetjes ilona

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:47

Mijn arabier staat sinds 2003 op vlas en ik haal iedere dag de mest eruit en 1x per week doe ik het schone vlas aan de kant en haal de natte plek eruit gooi het vlas erover heen en gooi een nieuwe baal in de stal en maak er weer een lekker bed van. Knipoog
En zeheeft geen last van haar hoeven maar door een te natte stal ( en het maakt niet uit of dit stro, vlas, mot of weet ik veel wat is) krijgt bijna iedre paard last van zijn hoeven.
Maar wat let je om zelf 1x per week goed te mesten als ze zien dat je geen schoon vlas op de mesthoop gooit kunnen ze er niks van zeggen! Haha!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:04

Mijn paard staat op vlas en stro.
Hat is aan te raden om stro over je vlas te strooien,
vlas kan gaan "plakken" in de hoeven en kan dan ook narigheid geven, doe je er stro bovenop kan dit niet gebeuren!
Zodra je vlas rood is moet je het vervangen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:09

Wij hebben de paarden ook op vlas staan, ze hebben heel veel weidegang, maar desondanks heeft één van de paarden gevoelige hoefzolen en krijgt hij gemakkelijk hoefkneuzingen.
Eigenlijk konden we altijd wel een reden bedenken waarom hij een hoefkneuzing zou hebben opgelopen.
Dan een balk geraakt, dan weidegang bij vorst etc.
Vorig jaar is bij röntgenopnamen gebleken dat hij een dunne zool heeft.
De hoefkwaliteit ansich is goed, maar hij is wel gevoelig op z'n voeten.

Maar de smid zegt dat het een combinatie is van dunne zolen en de grootte en dus gewicht van het paard.

Dit topic geeft in ieder geval stof tot nadenken.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:12

ilona1980 schreef:
nou hij staat op een pensionstalling
de mestballen worden iedere dag verwijderd ,maar de natte plekken bijna nooit.
tenminste ik zie ze het nooit doen

groetjes ilona

Wanneer de natte plekken niet worden verwijdert zit dus het vlas vol met urine. Die tast de hoeven aan. Ik vraag me af of er meerdere paarden op stal problemen hebben? Zoja stap eens naar de staleigenaar toe en vraag het eens of de natte plekken er worden uitgehaald.
Succes

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:14

Mijn paarden staan ook op vlas en hebben nooit last van hun zolen. Ze kunnen wel in en uit lopen wanneer ze willen, maar je buiten is het nu ook een modderboel. Ik haal de natte plekken maar eens in de 2 maanden eruit, ik strooi wel regelmatig een baal op zodat de bovenlaag altijd droog en schoon is. En uiteraard haal ik iedere dag de hopen eruit. Ik ben dan ook zeer tevreden over het vlas, het maakt wel een verschil of het een in en uit loop stal of een dichte box is denk ik, mijn paardjes gaan ook vaak buiten hun behoefte doen en houden dan vanzelf hun stal schoon. best handig zo.

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 21:19

allemaal bedankt voor jullie berichtjes.
het eerste wat ik ga doen is de staleigenaar er eens op aanspreken.
en als dat niks oplost zal ik zelf de natte plekken eruit gaan halen.
maar dan denk ik weer "ik betaal toch niets voor niets stallinggeld 'maar we zullen zien hoe het gaat vorderen

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:24

Ik zat laatst ook te denken om vlas te gaan gebruiken. Maar de boer waar ik altijd mijn hooi en evt stro, zaagsel etc koop zei ook dat hij het niet meer verkocht ivm met hoefklachten. Ik heb dus geen aantoonbare bewijzen dat dit met vlas te maken heeft maar hij vertelde me dus ook dat het niet zo goed voor de hoeven van een paard moest zijn. Misschien toch verstandig om dit eens na te vragen bij een echte kenner!! Pling

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:24

Mij lijkt dat je altijd natte plekken uit de stal moet halen. Het is toch niet bepaald lekker voor een paard om daarop te staan én om op te liggen. Bovendien ook slecht voor zijn longen, want zo'n natte plek ruikt toch wel naar ammoniak, hoe goed dat vlas ook absorbeert.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:27

Van de 15 paarden die hier op vlas staan ( en hiervoor nog veel meer ) heeft er tot nu toe 1 last van zijn hoeven. Hij heeft losse wand gekregen, op een voet die beslagen is. In het verleden is er hetzelfde probleem geweest bij 1 ander paard ( jaren geleden ). Deze zijn allebei op houtkrullen gezet en daarmee is het probleem verholpen.
Als je paard niet goed op vlas kan staan, zou ik kijken of je iets anders kan regelen. Sommige paarden zijn gevoelig op vlas. Goed uitmesten moet natuurlijk sowieso gebeuren, maar als het daar niet aan ligt, kan het ook een reactie op de vlas zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:40

Als je 1 keer per week de natte plekken eruit haalt, krijg je toch teveel urine op 1 plek.. Ik doe het toch 2 keer per week en de echte viezerikken 3 keer per week, en ik heb nog nooit problemen gehad met vlas...

Maar als een paard een erg dunne zool heeft zou ik toch eens aan de smid vragen of hij em minder kort wilt bekappen, en meer zool wilt laten zitten..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:41

Wij doen ook minimaal 2 keer per week de natte plek eruit. Anders vind ik het ook te goor worden, dan staan ze de hele tijd zo nat.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:32

Ons paard kreeg rotstraal door het vlas, ze heeft diepe stralen. Nu doen we op het vlas ook nog een dikke laag stro en haar hoeven zijn nu weer hersteld.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:37

Mijn Paard staat sinds een week op vlas. Hirvoor heeft hij 13 jaar op stro gestaan.
Ik ben van Stal verhuisd en daar gebruiken ze vlas. Ik haal iedere dag de natte plekken eruit en woel alles om. Daarboven wat nieuw vlas en uiteindelijk wat stro. Daar knabbelt ie ook wel aan.
De urine kan de hoeven aantasten waardoor sommige paarden gevoelig zijn voor bv hoefzweren. Paarden die op zaagsel staan hebben dat ook vaak.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:46

het ligt eraan hoe schoon de stal gehouden wordt.

mijn paard heeft ook op vlas gestaan, en toen ik het zelf nog deed (stal schoonhouden) ging 't prima. door omstandigheden ben ik volpension gaan staan. gevolg: stal veel viezer, natter. stonk ook meer.
de smid gaf al aan dat z'n stralen veel slechter waren dan eerst. vorige week was het helemaal drama met een enorm vieze stal, en dat was voor mij een van de redenen om van stal te verhuizen.

moraal van dit verhaal: vlas kan prima, mits je de natte plekken en drollen heel regelmatig eruit haalt. zelfde geldt voor mot/zaagsel. met stro heb je dat iets minder, maar voor alles geldt toch: hoe schoner, hoe beter!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:11

Heb er nooit van gehoord, en ook nooit last van gehad.
Alle paarden bij Anouk op stal, hebben niks. Polly van Arans heeft ook helemaal niks. Knipoog

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:11

Mijn pony staat ook op vlas, en ik ben er erg tevreden over hoor. Ik schep iedere dag de drollen eruit, en als ik natte plekken zie, haal ik die er ook uit. Wij mogen van de staleigenaresse 1 keer per week een nieuwe baal vlas in de stal doen, dus dan heeft hij weer een lekker bedje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:52

Die van mij staan ook al een paar jaar op vlas en ik heb nooit problemen met hoefzolen. Maar stal word altijd goed uitgemest en ze liepen toen ook veel buiten (nu 24/7) Op dit moment heb ik een pony met iets aan zijn hoef, maar dit komt door het zand.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:55

De hoefsmeden en dierenartsen zijn over het algemeen van mening dat vlas rotspul is voor de hoeven! Bij ons op stal staan ze er ook op, en ik vind het ook niks. Het natte vlas blijft gemakkelijk in de hoef hangen, waardoor ze klompen onder de hoeven krijgen. Je kunt het vergelijken met sneeuw onder de hoeven. Ik heb jammer genoeg geen keus, maar ik zou zeker geen vlas kiezen!!!