paard sloopt omheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirsa_

paard sloopt omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 20:19

Mijn paard en die van een vriendin staan overdag samen op de wei.
Nu heeft mijn paard iets ontdekt: aan de andere kant van het draad is het gras veel lekkerder Afbeelding
op hun weitje staat ook niet bepaald veel gras, bijna niks meer zeg maar.

Ze gaat dus helemaal over het draad hangen, over de paaltjes, en daarmee gaat de omheinig slap hangen/kapot.
Hier is de stalhouder uiteraard niet blij mee!

Nu hebben we voorgesteld om even stroom op de draden te zetten, maar dit kan volgens hem niet ivm de schapen die ook in de wei lopen.
Nu mogen we wel hooi bijvoeren (mocht eerst niet) en we hopen dat ze dan hiermee stopt, want anders mag ze niet meer overdag naar de wei Verdrietig

Nu ben ik wel benieuwd of jullie misschien nog andere oplossingen weten, want ik wil natuurlijk héél graag dat mijn paardje gewoon lekker naar buiten kan overdag.

kleppie

Re: paard sloopt omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:41

Je kan ook heel even stroom erop zetten.
Dan blijf je gewoon even bij ze opletten met schrikapparaat in de aanslag. Zodra ze eroverheen gaan hangen zet je hem even aan. Dan krijgen ze vanzelf een schok en meestal is 1 schok genoeg. Dit houdt ze dan voorlopig wel op afstand. Alleen ben ik wel bang dat je dit regelmatig moet herhalen, want zodra ze merken dat er geen schok komt als ze ertegenaan gaan staan, dan vervallen ze weer in hun oude gedrag.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:42

Blijven de schapen ook weg bij de draad Lachen
Snap die man niet dat het niet mag. Heeft hij ook verteld waarom niet?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:26

Ik los dat op door een dagje stroom op de draad te zetten, als ze er dan weer een keer overheen gaat hangen is ze het weer voor een paar weken afgeleerd.
Iets anders weet ik niet, ik snap ook niet waarom dat niet zou kunnen met die schapen?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:33

Ik vraag me af waarom het niet zou kunnen met de schapen, heeft die man dat er ook bijgezegt ?
Wel vervelend dat je paard de omheining sloopt, maar ik denk ook dat het op te lossen is met een dagje stroom op het draadje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:37

bijvoeren zodat ze geen honger krijgen en op zoek gaan naar meer gras. En anders even stroom erop zetten, na paar keer aanraken snappen ze wel dat dat niet fijn is.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:38

Ik zou de reden ook niet weten waarom er geen stroom mag ivm de schapen (varkens snap ik wel Knipoog )

Ik weet niet hoe hoog het bovenste draad hangt, maar misschien kan je bovenop de palen ogen draaien, daardoor het schrikdraad die je aan de klok verbind.
Misschien is het hoog genoeg dat de schapen er niet tegenaan kunnen komen, maar verhinderd het wel de paarden om erover heen te gaan hangen.

Jullie blij de paarden blijven binnen, de boer blij zijn hek blijft heel Haha!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:26

Dan neem je toch de kunstof weidepaaltjes die je op 1 meter voor de afrastering plaatst en waar je het stroomdraad langs geleid, Het hek van de boer blijft heel, de schapen komen niet in contact met stroom.

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:30

kunnen de schapen niet onder de stroomdraad door?
en schapen voelen met de hoeveelheid wol die ze nu hebben alleen iets als ze met hun pootjes of
kop tegen de draad zouden komen.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 17:49

Volgens mij kunnen ze er net niet onderdoor want de schapen slopen namelijk het onderste draad Haha!
Waarom de stroom er niet even op mag weet ik niet, ivm schapen, maar waarom is mij ook een raadsel Knipoog

Vandaag hooi in de wei gelegd, dus hoop dat ze het nu niet meer doet.

En anders is het misschien wel een idee, van die kunststofpaaltjes!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:12

juno1 schreef:
Dan neem je toch de kunstof weidepaaltjes die je op 1 meter voor de afrastering plaatst en waar je het stroomdraad langs geleid, Het hek van de boer blijft heel, de schapen komen niet in contact met stroom.

Die van mij loopt altijd gewoon over die paaltjes heen, 1 draadje doet bij haar niks af iig. Ik weet niet hoe dat bij die van de TS is.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:54

Dat ligt er aan hoeveel stroom er op staat.
Eén shet van ons ( hengst ) was volgens de vorige eigenaar al door menige stroomafzetting heen gedenderd.
Dat klopt ook wel, die dikke nek met die bos manen en neemt een aanloop dwars door een draadje.
Maar ondertussen weet die echt wel wat die dubbele draad voor gevoel geeft, hij wordt er namelijk nog wel eens ingetrapt door de andere.
Beide houden dan ook gepaste afstand, de klok/batterij is ruimschoots om een flinke afzetting onder stroom te zetten, dat staat nu op de draden.
Is het niet om hun binnen te houden, dan wel om de ongenode gasten buiten te houden Clown
( heeft ook het voordeel om met die weide-afrastering een deel af te schermen zodat het gras daar de kans krijgt om te groeien/ de grond zich kan herstellen, die lopen ze nu finaal kapot in de blubberzooi en als je iets wilt overhouden van de zomer dan kun je door steeds te verplaatsen toch een goed stuk weiland maken )

En die stokken zijn in lengte's te koop, groter paard is dus ook een langere stok, en met 2 draden ook niet meer onderdoor te kruipen.

lauras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:56

kun je niet een stukje aan de andere kant maaien? of misschien een dubbele draad in je wei zetten met van die steekpaaltjes een endje van de echte omheining?