Niet meer naar wei door bemesten van land! En nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Niet meer naar wei door bemesten van land! En nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 18:35

Vanaf morgen mogen de paarden bij ons niet meer de wei in! Dit omdat ze het land gaan bemesten. Ik baal er echt enorm van. Mn paard is enorm relaxt geworden nu ze een aantal uurtjes naar wei gaat (elke dag of om de dag). Ze was hiervoor best heet en kijkerig enz… Ze is ook erg gericht op andere paarden ze vindt het enorm leuk om met haar vriendjes buiten te staan. Daardoor is ze nu ook meer zo gericht op haar vriendjes tijdens het rijden. Maarja… nu mag ze 6 weken niet naar wei! Ik baal echt! Nu mag ze wel naar een ander klein weitje. Alleen hiervan is de bodem erg slecht en er staat bijna geen gras meer in. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Ze hoest ook als ik begin met rijden wanneer ze niet buiten heeft gestaan. Ik denk dat ze ook wat last van het stof heeft. Dus in dat geval zou het ook beter zijn als ze nog wel naar buiten gaat. Maar sommige zeggen ook dat een blubberige wei slecht voor de benen is. De wei is namelijk aan het begin erg modderig. Het is dus echt afwegen… Ik heb zoiets van misschien 2x in de week ff 2 uurtjes. Of zou dit toch te slecht zijn? Wat vinden jullie?
Alvast bedankt!

VeerenAshley

Re: Niet meer naar wei door bemesten van land! En nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:02

Als ik jou was zou ik je paard gewoon hele dagen in dat weitje zetten; en paard hoort buiten en heeft zijn beweging hard nodig. Twee keer per week 2 uur vind ik véél te weinig. Geef hem gewoon lekker een berg hooi, dan vermaakt ij zich wel buiten. En dan als hij 's avonds op stal komt goed zijn benen nakijken op mok en eventueel drogen. En zorgen dat hij een heel schone stal heeft natuurlijk. Mijn pony heeft ook vaak zat hele dagen in de blub gestaan en er nooit last van gehad!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:07

Ja ik zou der ook graag meer bnuiten zetten maar omdat men zegt dat het slecht zou zijn voor de benen. Dus vandaar... Ik ben er ook voor dat ze lekker "paard" kunnen zijn buiten Lachen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:38

Mijn paarden verhuizen later deze maand naar de rijbak (30x50) voor een week of vier omdat de wei onderhoud nodig heeft (kalk mest onkruidbestrijding en bijzaaien). En daar blijven ze gewoon dag en nacht staan, ook als het geregend heeft. Kunnen ze best tegen en al zeker zoals ze in jou geval snachts naar binnen kunnen en de benen even fijn kunnen drogen.

Love_Mistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:19

Ik zou m ook gewoon buiten zetten, en dan kijken hoe het gaat qua bodem, als het echt heel slecht word of niet goed is kun je altijd nog besluiten om 1 á 2 keer naar buiten te doen.
Ik weet niet of je een bak hebt, maar daar zouden ze dan toch ook eventueel in kunnen lopen/spelen? Het enigste is dan dat ze geen gras hebben, maar ze kunnen wel lekker buiten lopen en spelen met elkaar (maar dat hangt er natuurlijk vanaf of je wel of geen bak hebt en of ze daar wel of niet los in mogen lopen Knipoog )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:58

Ik sluit mij helemaal bij Tjolieke aan. En wat betreft het nu niet meer op het land mogen er zijn heel wat stallingsadressen waar zij al vanaf oktober niet naar buiten kunnen en pas weer medio april naar buiten mogen of zelfs helemaal geen mogelijkheid hebben en altijd op stal staan.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:37

Gewoon in dat andere weitje zetten! Van een beetje modder gaan ze echt niet meteen dood Knipoog En als het alleen aan het begin wat modderig is zou ik me helemaal niet druk maken, daar hoeven ze in principe maar 2 keer doorheen te lopen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:48

het weidje waar mijn paard in de winter overdag staat is ook een modderzooi maar hij heeft nooit last van mok, ik maak zijn benen niet iedere dag schoon, alleen voor het rijden en ik heb nog nooit problemen met zijn benen gehad

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:56

friesiszwart schreef:
Ik sluit mij helemaal bij Tjolieke aan. En wat betreft het nu niet meer op het land mogen er zijn heel wat stallingsadressen waar zij al vanaf oktober niet naar buiten kunnen en pas weer medio april naar buiten mogen of zelfs helemaal geen mogelijkheid hebben en altijd op stal staan.

Maar er is vast niemand die niet liever zou willen dat zijn paard het hele jaar in de wei kan, en i.m.o. kan het niet goed gepraat worden dat paarden dag en nacht op stal staan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:56

helaas is dat in de randstad mee regel dan uitzondering.
ik zou ze iig gewoon in dat modderweitje zetten.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:06

Gister is geconstateerd dat ze stofallergie heeft :'( ik baal enorm! Ik zal dus sowieso nu wel in dat weitje moeten zetten... Ik hoop dat het weer dus een beetje goed blijft.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:55

Gewoon in de wei zetten hoor! Kunnen ze prima tegen, zeker als het niet zo heel modderig is. Zou ik geen minuut over twijfelen! Zeker niet nu er een stofallergie is geconstateerd.

Die van mij staat al 15 jaar 24/7 buiten en heeft daar alleen maar profijt van gehad. Ondanks dat ze altijd de mogelijkheid heeft om binnen te gaan staan in een schuilstal en/of containerstel, maakt ze daar vrijwel nooit gebruik van (ja alleen als ik haar binnen brokken geef Haha! ).

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:49

Zet haar maar gerust in die blubwei. Als er nog een droog plekje in te vinden is zoekt ze dat vanzelf op.

Modder op zichzelf -mits niet te lang- is juist goed voor de benen, het zorgt ervoor dat de benen weer mooi droog worden en afvalstoffen beter afgevoerd. Als je haar dag en nacht tot de knieeen erin laat staan krijg je wellicht huidproblemen maar van een paar uurtjes of een dagdeel ('s nachts naar binnen) krijgt ze niks, mits ze verder gezond is.
Het enige dat nadelig is aan modder is dat ze er wat in wegzakken met rennen en draaien. Als je haar iedere dag erin zet zal dit rennen en draaien/springen wel meevallen. Als je haar 2 x per week erin zet zal ze wel telkens rennen en dan heb je meer last.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 19:39

ja ze staat er nou bijna elke dag zo'n 2/3 uurtjes in, omdat ik dus ff niet mag rijden. Verder is ze gelukkig erg rustig op wei.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:05

Mijn fjord heeft zelfde de mogelijkheid om in een modderig paddock te staan.
Ze staat er de helft van de tijd gewoon heerlijk in het zonnetje te slapen.
Ze gaat alleen zelf naar binnen om te schuilen voor de regen of om te eten.

Niet druk over maken dus