Romkabouter schreef:Wij hebben een twee paardstrailer.
2 paarden: vastzetten zodat ze wel weg kunnen als er 1 zou beginnen te bijten.
1 paard : schut schuin (achter vast met een ander stang en eengat in de bodem) en paard staat niet vast. Dat een paard zich snel zou omdraaien is zwaar overdreven. Als ik een paard net heb zet ik hem wel vast, maar vrij los. Je weet dan namelijk niet wat het paard doet in de trailer. Na een tijdje weet je of je paard neiging heeft tot omdraaien ja of nee.
En achter mijn paard zit ook geen stang. Hij blijf staan als ik de klep naar beneden doe en komt er pas uit als ik zeg dat het kan. Als je een 2-paards trailer hebt Anneke, zou je ook kunnen proberen om hem los te zetten, kan ze ook niet hangen. Ik weet niet of je paard zich om wil draaien in de trailer, maar doordat de ruimte niet zo groot is bedwing je die neiging ook.
Je bent verplicht een stang of ketting erachter te hebben, RVV voorschrift. Ik vraag me altijd af waarom paarden niet gewoon stil staan op een trailer, volgens mij zit dat meer tussen de oren van de eigenaren. Ik zie met grote regelmaat trailers rijden en als de paarden daar onrustig op staan, dan is er meestal wel iets aan te merken op het rijgedrag van de chauffeur.