Stal proper maken voor nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Stal proper maken voor nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:44

Wij hebben dit weekend een nieuw paardje gekocht en we willen hem natuurlijk zo snel mogelijk naar huis halen,maar eerst moet de stal nog in orde gebracht worden. het zit namelijk zo dat we onverwacht een pony hebben moeten laten inslapen, ik ga het helemaal niet vertellen,maar de stal hangt dus vol bloed en in de etensbak zaten nog beschimmelde etensresten.Mijn zus heeft alles proper gemaakt met water en zeep en de stal gewoon proper geveegd. We hebben stalmatten,die heeft ze er niet uitgehaald ofzo. nu ben ik van mening dat de matten eruit moeten en dat alles ontsmet moet worden,evenals de muren waar bloed op zat en de etens en drinkbak. Nu vind zij dat ik overdrijf en dat het zo wel proper genoeg is. Wat denken jullie?

_zwikkie_

Re: Stal proper maken voor nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:47

IK zal alles zelf ontsmetten ja , de etensbak zowiezo , en ja eigenlijks alles , gewoon voor de gezondheid van je nieuwe paardje , en als ik aan je onderschrift zie is het in december gebeurd dat je een pony in hebt laten slapen , dus dan zou ik het zowiezo doen , want tis nu zowat al 2 maand geleden lekker fris...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:48

Jij overdrijft niet. Helemaal ontsmetten is het beste. Dan heb je meer zekerheid dat je pony niets oploopt. Zowiezo de muren en de stalmatten. succes met je nieuwe Pony

( ps. hoge drukspuit helpt ook al meer dan een sopje Knipoog )

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:52

hey Bo
ik zou ook alles ontsmetten hoor. Je kan maar nooit veilig genoeg zijn. Wie weet wat voor bacterien er nu al zitten in de bloedspatten en dergelijke.
Het is misschien luguber en echt geen leuk werk, maar ik zou ook alles schoonschrobben. evt met hogedrukreiniger, en ook dettol gebruiken
xxx

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:53

Ik weet niet of de vorige pony een ziekte had, maar toch, oud bloed zou ik ook weghalen.
Ik zou de boel zeker wel desinfecteren! Muren, grond (stalmatten ook) en de voerbak.

Ik heb de laatste keer, toen een box maandenlang gebruikt is voor een paar eenden (vraag me niet... Haha! ) desinfecteer middel gebruikt, speciaal voor paardenstallen, hondenhokken e.d. Poeder, oplossen in water en met de hogedrukreiniger overal opgespoten. In laten werken, met hogedrukreiniger (gevuld met water) weer goed afgespoeld. De voerbak en electrische drinkbak heb ik zelfs met mijn stoomreiniger onder handen genomen. Maar eenden zijn dan ook vieze beesten en ivm vogelgriep toendertijd wilde ik geen risico nemen. Met bloed zou ik ook grondig te werk gaan.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:54

Ik zou de stal + matten eigenlijk alles uitspuiten met een hoge druk reiniger en dettol !

Edit: oeps stond er inmiddels al Bloos

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:58

ok,ik overdrijf dus niet..tja ik weet dat we te lang gewacht hebben met het proper te maken,maar dat met die pony was op 2 dagen gebeurd,was heel heftig om mee te maken en we konden het niet echt opbrengen om meteen daarna die stal te staan schrobben...en daarbij hadden we niet verwacht dat we zo snel een nieuw paardje zouden hebben. Maar het grootste vuil was er al wel uit hoor Knipoog We hebben een hogedrukreiniger ,dus die ga ik morgen alvast naar de stal brengen,maar hoe moet ik dan juist dettol ofzo gebruiken?toch niet puur??mengen met water?

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:13

Ik zou ind gewoon alles ontsmetten is wel zo fris en fijn voor je nieuwe paardje Lachen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:19

bij agradi heb je diverse stal ontsmettings middelen.
Ik zou het zoals hierboven al gezegt is wel goed goed maken, eventueel ook met een hogedrukreiniger.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 18:31

Ok,bedankt in ieder geval,mijn moeder heeft vandaag een bus dettol gaan halen.maar kan iemand me zeggen oeveel ik ongeveer moet gebruiken? bv hoeveel dettol in 10 liter water?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:47

dat staat precies op het flesje.
Vaak heb je op een hogedrukreiniger een stukje zitten waar je een flesje aan kan doen met bijvoorbeeld sop/ontsmettinsmiddel.
Dan hoefje alleen maar de matten er uit te halen,voerbak even los halen (als dat kan, kan je het beter schoonmaken) en spuiten maar.
De matten zou ik ook schoonspuiten, maar er onder is natuurlijk ook erg belangrijk!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:48

Ik zou alles ontsmetten, je weet maar nooit of de ingeslapen pony toch een ziekte bij zich droeg of iets anders. Ontsmetten is wel zo veilig, en goed voor de hygiene..

spratz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:50

Ik zou ook alles ontsmetten, dat lijkt me bovendien wel zo fijn voor je paardje.. Bloos

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:25

oh,ok,ik heb nog niet op de fles gekeken Haha! bedankt voor jullie reactie's!

_Karen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:11

tip!! alles wel goed na spoelen met water!!! anders "vergiftig" je je nieuwe pony misschien met zeepresten, dat is vast niet de bedoeling Haha!

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:39

Idd alles goed ontsmetten en erg goed naspoelen.

Veel succes met je nieuwe paardje.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:09

Goed ontsmetten met dettol en LITERS water gebruiken voor het naspoelen Haha!

Veel succes met het nieuwe paardje trouwens Knipoog

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 17:19

ok,nog 1 vraagje: warm water om te schrobben,ook om te na te spoelen??of koud om na te spoelen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:42

mmm, om te schrobben zou ik warm gebruiken, niet dat het echt nodig is , maar wel veel fijner voor jezelf Haha!

ik doe het zelf zo : eerst de drukspuit erdoor, dan schrobben met een ontsmettingsmiddel
daarna weer de hoge druk er doorheen

hoewel de grotere bedrijven waar ik geklust heb een stoomcleaner hebben of leenden/huurden voor dergelijke klussen
werkt ook super
dan doe ik eerst schrobben gevolgd door de stoomcleaner

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 18:16

ja,stoomcleaner lijkt me nog beter te werken,maar ze vinden het hier al overdreven dat ik dettol wil gebruiken,laat staan dat ze een stoomcleaner gaan huren... Clown

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:33

stoom cleaner is ook niet nodig, alleen schoonspuiten (met tuinslangof drukreiniger) is genoeg, het blijftalleen wat langer nat.
Doe het dus wel van te voren en niet op het laatste moment