hengstenveulen ontsnapt aldoor uit het weiland....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

hengstenveulen ontsnapt aldoor uit het weiland....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:07

Een vriendin van mij heeft een hengstenveulen van 7 maanden oud, hij is ongeveer een maand of 2 geleden bij zijn moeder vandaan gehaald en staat nu op een andere stalling. De eerste dagen ging ie aldoor tussen het draad ervandoor (niet van terrein af maar wel uit het weiland), hij is toen eerst niet in het weiland gekomen maar in de paddock gezet samen met een ruin en een merrie (van de stalhouder zelf) en dit gaat goed.

Van de week hebben ze weer geprobeert hem op het land te zetten maar helaas bij de 2de dag ging het weer mis, meneer stapte weer door de draden en stond in de schuur bij de stallen.

Wie weet wat je hier aan kan doen om het dat af te leren??
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 04-02-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: hengstenveulen ontsnapt aldoor uit het weiland....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:07

Staat er stroom op de draden?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:09

nielsd schreef:
Staat er stroom op de draden?

Ja er staat stroom op de draden maar hij heeft best een dikke vacht dus dat geleid denk ik over zijn haren. (gebeurt namelijk ook bij onze stal met de shets Haha!)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:32

Dan staat er denk ik niet genoeg stroom op!

Ik had het ook met mijn twee shets. Die waren gewoon hun kont aan het schuren tegen het deel waar het ook met gaas afgezet was, (hier stond ook stroom op) en liepen er af en toe ook gewoon doorheen.

Tot ik van een boer een stroomapparaat kreeg voor koeien omheining... ik had m aangesloten, raakte per ongeluk het draad aan en kreeg zo'n ongelofelijk klap dat ik echt 5 minuten nodig had om bij te komen. Stond te tollen op mijn benen, had echt het idee dat mijn hart even stilstond. Mijn lijf was heel eventjes als pudding. Ik schrok me wild.

Maar de eerste keer dat de heer en dame weer de kont wilden schuren, vlogen ze 10 meter naar voren, het werkte dus wel! Haha!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:44

Ik weet dus niet hoeveel stroom erop staat bij hun, zal ik morgen even naar vragen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:49

Maar staat hij dan alleen op het land of samen met nog een ander paard? Ik kan me voorstellen dat een jong dier niet graag alleen staat..

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:56

Aldewereld schreef:
Maar staat hij dan alleen op het land of samen met nog een ander paard? Ik kan me voorstellen dat een jong dier niet graag alleen staat..

Nee hij staat dan bij een groep van ruinen in, staat nooit alleen buiten.........

janos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:03

Ach gut Je zegt dat hij erdoor loopt of springt het veulen erover heen?. Als het veulen erdoor heen walst dan is de voltage van het stroom inderdaad te laag en moet de massa verhoogd worden anders blijft je het probleem houden. Buiten de wei is het interessanter dan in de wei. En blijkbaar is hij nog steeds zoekende (naar zijn moeder?).

Succes!!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 21:26

Hij stapt er gewoon tussendoor.........
Zoekend naar zijn moeder is het niet want die staat niet daar op stal en als hij is in de paddock staat dan blijft ie daar gewoon staan. Dus tja wat het nu is?!?!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:28

hoeveel draden heb je hangen?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 13:57

timokyana schreef:
hoeveel draden heb je hangen?

Het is niet bij mij maar bij iemnad anders........denk 2 of 3 maar dat zou ik ook naar moeten vragen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:23

mijn merrie doet het ook...die is nu 1,5,en die gaat onder de draden door,ik heb dus 2 draden,en dat gaan er deze zomer 3 worden..maar ze wil gewoonweg niet in de wei staan...

nu hebben ze een stal met een uitloop,afgezet met 3 draden dat gaat goed.

en kja ,op de wei stond echt zat stroom,maar ze doet haar nek tegen het draad,en schuift hem zo over haar rug,dan krijgt ze stroom op haar rug,waardoor ze even iets sneller loopt,maar ze heeft dan toch haar zin,ze is nl uit de wei...

wat bij haar dus wel helpt is 3 draden,met 1 draad zo laag dat ze haar nek er niet tegenaan kan houden en haar neus er niet onderdoor kan doen...

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:21

ik heb een keer een tip gekregen om het paard en in dit geval een veulen helemaal nat te maken en dan in de wei te zetten en het stroom erop te doen.
Is misschien zielig maar ze leren het dan wel, en je hoeft het maar 1 keer te doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:58

Als ik jou was zou ik er wat extra draadjes tussen hangen... Ik ken een shetveulen die hetzelfde flikt Knipoog

En wat meer stroom zou blijkbaar ook handig zijn... Voorlopig dan toch.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:39

Iedereen bedankt voor het mee denken!!!

Ja dat met dat nat maken ken ik, en nee vind het niet zielig moet ik zeggen, moeten ze maar luisteren. Hebben we zelf ook al aan gedacht alleen dan bij onze shetlanders die lopen ook altijd los om de schuur (nu vinden wij dat minder erg omdat ze nergens heen kunnen).

Extra draden ertussen kan niet zomaar ben ik bang voor het is een pensionstal en ik weet niet of die zomaar even extra draden voor haar gaat spannen (is niet een klein stukje namelijk).

Ga het aan het voorstellen van het nat maken...........