mestplakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosanna

mestplakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 19:32

Een vriend van mijn heeft 2 Shetlanders gekocht (gekregen)
omdat die eigenaar er niks mee deed dat kan je ook wel zien
nu zit er onderaan de buik allemaal mest wat egt vast zit en opgedroogd is
bij allen 2 de shetlanders wat kan je hier aan doen?
we hebben het geprobeerd met water (gewassen)
maar als je er aan zit doet het zeer en gaan ze ook bijten en komen steeds ophoog
scheren kan niet omdat ze te dik haar hebben
iemand nog tips?

ellepel

Re: mestplakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:33

wachten tot ze gaan verharen,dan valt het er vanzelf af.
Knipoog
wegknippen zal niet gaan en scheerapparaat zal er in vast lopen denk ik..en als wassen niet lukt vrees ik dat je zult moeten wachten tot ze gaan verharen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:50

Idd, wachten tot ze verharen, of heeel voorzichtig losknippen, maar denk er dan om dat je niet perongeluk in de huis knipt.

Van de andere kant, waarom moet het er perse nu af? Pony's hebben er geen last van hoor.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:52

Als het niet hele dikke plakkaten zijn, maar gewoon harde stukjes die je er niet uit krijgt, kun je het eens proberen met babylotion (gewoon van zwitsal ofzo). Dit maakt het soepel, en dan borstel je het er makkelijker af. Dat kun je er gewoon op smeren en in laten trekken. Maar zolang je pony er geen last van heeft kun je het inderdaad gewoon laten zitten.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 20:01

ze hebben er wel last van
de hele buik zit onder en bij de achterbeenen
je mag er ook niet egt aan komen
en we moeten ze ook helmaal opknappen
en zijn heel erg bang
wij zijn bang dat de Dierenbesherming komt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:59

Waarom ben je bang dat de dierenbescherming komt? Jullie proberen ze toch juist op te knappen? Maar goed, dat moeten ze dan ook wel geloven natuurlijk. Als jij kunt aantonen dat ze een goede, schone stal hebben en/of een weiland waar ze lekker rond kunnen lopen, dat de hoeven in orde zijn etc. dan denk ik dat je al een heel eind bent, mochten ze langskomen.

Maar ik begrijp m wel hoor, mijn oude stalmaatje kreeg de moeder van haar paard erbij toen de eigenaar overleed. Maar dit dier is al oud en heel erg ziek geweest. Dat was duidelijk te zien, het was een gratenpakhuis en ipv een lekkere wintervacht hingen er hier en daar wat plukken haar. Zag er niet uit, we hebben er alles aan gedaan het dier weer op te knappen. Ging wel steeds wat beter, maar iedereen kon het dier in het weiland zien, naast onze twee gezonde, glanzende paarden. Eigenaar van stal heeft toen ook gezegd dat ie bang was dat er iemand op af zou komen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:46

Hoe weet je dan dat ze er last van hebben? Ik kan het me niet zo goed voorstellen dat een pony daar last van heeft.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:02

Als ze hele lange haren hebben kun je die stukken eraf knippen, ons shetje had in een baggerpoel liggen rollen en toen was het idd ook opgedroogd bij dr manen en dr buik, dat hebben we toen voorzichtig geknipt, maar als je dat zonde vind zul je idd moeten wachten tot ze goed gaan verharen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 01:40

Als we die van ons een poetsbeurt willen geven ( omdat ze er echt niet meer uitzien ) komen we ook de grote modderkluiten tegen.
Die laten we zitten, het doet pijn als je daar aan gaat trekken of borstelen.
Als het weer gaat regenen dan gaat het er vanzelf weer af en sommige paarden zijn al flink aan het verharen, dus heb geduld.
Als dank lopen ze na het poetsen direct naar de grootste modderpoel en rollen zich om en om, ze krijgen er niet genoeg van. Haha!
Het ziet er niet uit, maar ik heb ze niet voor de show of om te mogen tuttelen, ze zijn gewoon paard.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 01:55

Whis had vorig jaar toen ik hem ook kreeg gewoon komplete plakaten modder en troep aan zijn buik, benen, zijkant zitten. kreeg het er heel slecht af en dat vond hij ook niet prettig.
Ben er ook zoveel mogelijk vanaf gebleven hierom.
Toen hij begon te verharen heb ik meteen dagelijks met een stalen roskam hem meegeholpen, het heeft een paar week geduurd, maar eind maart was het wel zo goed als weg (kreeg hem 10 maart)
En hoe meer hij door kreeg dat het hielp, hoe minder erg hij het vond, hij ging zelfs schuren tegen de stalen roskam.

Overigens, hij is ook een smeerpoets, elke modderplas is niet veilig. maar zodra hij redelijk droog is haal ik het ergste eraf en dan komt het ook niet zo vast te zitten en is het goed bij te houden Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:54

Als het weer warmer word kun je ze natmaken. Echt die mestplakken door en door natmaken. En dan kan t best weleen een kwartier duren voordat ze echthelemaal vol zitten met water. Als ze volzitten haal je ze er met groene zeep zo vanaf...

Ik zou het nu (tenzij je beschikking hebt over warm water en een goede warme stal waar ze kunnen drogen) gewoon laten zitten.