Informatie over het houden van een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Informatie over het houden van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 00:44

Hoi hoi,

Ik ben vanaf volgende week de trotse bezitten van een Arabofries. Merrie van 8 maanden. Nu is het de eerste keer dat ik een veulen heb/krijg en wil graag zoveel mogelijk info. Ga uiteraard veel lezen en rondvragen. Ze komt bij een boer te staan in de wijdewormer, waar ze lekker zelf het land op kan en bij kou en regen kan schuilen in een betonnen schuilstal.
Wat kan ik haar het beste gaan voeren, wat is nog meer belangrijk dat eerste jaar.

Gr Esther

kleppie

Re: Informatie over het houden van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:28

Wat ik nog het allerbelangrijkste vind is dat ze niet alleen komt te staan!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:56

Dat wilde ik ook zeggen, Kleppie. Ja
Een veulen moet je idd niet alleen hebben staan Esther.

Totaan twee jaar kun je veulens gewoon veulenbrok voeren. Als er voldoende gras is, zou ze daar verder voldoende aan moeten hebben. Lachen

Veel plezier met je veulen!

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:03

Veel plezier met je veulen Pling

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:40

ik vind het inderdaad ook belangrijk dat je veulen met soortgenoten komt te staan. Bv in een opfok of gewoon op de wei met andere paarden.
En verder, laat het dier gewoon lekker even volwassen worden.
Raadpleeg verder even je dierenarts/paardenpaspoort of er nog entingen noodzakelijk zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:42

liefst een maatje of 3 erbij Lachen en verder ... als het land goed is hoef je niet echt bij te voeren, Mocht je dat toch persee willen voer dan alleen hooi bij Lachen

Let erop dat ze regelmatig ontwormd wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:56

Fijn dat je veulen in ieder geval het land op gaat!

Wat al aangegeven is, is het belangrijk dat ze daar niet alleen loopt, maar in een kudde.
Wanneer er voldoende gras is, hoef je haar niet bij te voeren. Een liksteen in de wei is eigenlijk wel een must. Wanneer er niet voldoende gras (meer) is, kun je haar bijvoeren met ruwvoer en eventueel een pavo koek voor wat extra mineralen.

Ook is het goed dat je veulen op verschillende soorten ondergrond loopt, dus af en toe een wandeling met haar maken over beton, asfalt, grint, bospaden e.d.. Dit is erg goed voor de ontwikkeling van sterke en gezonde hoeven en gewrichten.

YuriiikO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:09

ik heb ook een jaarling, en ik voer haar pavo veulenbrok, en om dat het weiland behoorlijk leeg is voer ik haar hooi bij, ook heb ik er een shetlander bij staan voor het gezeldschap.
snachts staan die van mij wel binnen

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 11:28

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties, ze komt met zowiezo 2 andere veulens te staan, het land is nu erg leeg, dus ik zal haar hooi bij voeren. Verder ben ik vanplan de eerste tijd echt dagelijks langs te gaan, zodat ze me leert kennen, daarna kan ik wel wat met de andere meiden gaan afspreken om elkaar af te wisselen ofzo.
Vindt het reuze spannend allemaal.........

Gr Esther Pling

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:00

dat ze samen komt tew staan is super

voorwaarde voor het gezond opgroeien van een paard , lichamelijk alswel geestelijk is naar mijn mening en ervaring vrij bewegen en soortgenoten

het vrij bewegen in een weiland, (flinke paddock als vervanging als weidegang in de winter niet mogelijk is ) is goed voor de ontwikkeling en uitharding van het skelet
belangrijk is hierbij dat de dierne zelf kunnen beslissen wat die beweging inhoud(dus spelen , scherpe draaien etc , gewoon rennen etc etc )
op die manier gaat een dier het minste over zijn grenzen heen
wat al wel snel gebeurt als ene dier een uurtje los mag en daarom helemaal uit zijn dak gaat ivm energie te veel etc

en de soortgenoten omdat een paard nu eenmaal een kuddeier is en met soorgenoten hoort op te groeien
het meest mooie zopu zijn als je naats jonge dieren ook wat oudere dieren in het land zou hebben
die kunnen de jonkies perfect opvoeden, corrigeren etc
maar alleen jonkies is ook goed, als er maar soortgenoten zijn om mee te spelen, te ruzien etc etc

ik snap helemaal dat je de eerste tijd veel wilt gaan zodat er een beetje een band ontstaat Lachen
let er wel op dat je niet te veel gaat willen(het is zo verleidelijk Lachen )
gewoon dagelijks kijken of ze nog op vier benen staan er er tevreden uitzien
en geen wonden etc hebben
en zo heel af en toe eens even een borsteltje (is erg fijn om te kijken of er daadwerkelijk geen problemen zijn kwa gezondheid

ook erg handig om wel aan te leren, netjes stilstaan aan ene touwtje , erg handig ivm hoefsmid en DA
dus ook langere tijd met voetje omhoog

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:40

Vergeet ook niet af en toe de hoefsmid langs te laten komen!
En verder hoeft ze idd (zeker in de zomer) niet bijgevoerd te worden. Veel plezier met je veulen!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:01

spreek net iemand die instructrice is, (3 jaar deurne) zij zegt dat ik nu al moet beginnen met beleren (longeren) omdat ik anders straks als ze in de pubertijd is in de problemen kom. Ik vindt het zelf een beetje vroeg, ze is pas 8 maandjes joh.

Gr Esther

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:05

"Een beetje vroeg"....?
Het is gewoon véél te vroeg. Je veulen is nog maar een peuter. Longeren is echt uit den boze.
Als ik jou was, bleef ik ver uit de buurt van die "instructrice". Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:23

KiWiKo schreef:
liefst een maatje of 3 erbij Lachen en verder ... als het land goed is hoef je niet echt bij te voeren, Mocht je dat toch persee willen voer dan alleen hooi bij Lachen

Let erop dat ze regelmatig ontwormd wordt

Kiwiko, een beetje brok voor die beestjes kan toch geen kwaad? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:17

neeeee een beetje brok niet Haha! Haha! maar je moet ze de kost geven die er een emmer sportbrok indouwen Haha! Haha!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:42

JoviBan schreef:
"Een beetje vroeg"....?
Het is gewoon véél te vroeg. Je veulen is nog maar een peuter. Longeren is echt uit den boze.

precies, als je een paard wil dat niet lang mee gaat moet je vooral haar raad opvolgen, pas beginnen als je veulen 2,5 jaar oud is!!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:12

Het is goed dat je de eerste tijd dagelijks naar haar toe wilt gaan (zou ik ook blijven doen).
Zo krijgt ze vertrouwen in je en gaat ze je goed leren kennen (ik weet niet of ze uberhaupt al iets kent?) Dus lekker praten tegen haar, kriebelen met je hand, later met een borstel, voetjes geven, met je meelopen etc. Komt vast helemaal goed, veel plezier met je veulen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:15

Wij deden onze veulens altijd 3 keer per week borstelen hoor. Dat kan geen kwaad, en ook al wat wandelen enzo.
Je moet geen verwilderd paard krijgen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:22

Heeft die zogenaamde instructrice van Deurne zitten slapen tijdens haar lessen of is ze gewoon ongeloofelijk stom?????
Eigenlijk denk ik het laatste! Een veulen, en het is nog een VEULEN, mag je echt niet gaan longeren! Wat nielsd zegt, dat kan! Daarbij voetje geven en aan de hand van mijn part al commando's als stil staan en voorwaarts stappen, maar meer zeker niet!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:36

beukiej schreef:
JoviBan schreef:
"Een beetje vroeg"....?

precies, als je een paard wil dat niet lang mee gaat moet je vooral haar raad opvolgen, pas beginnen als je veulen 2,5 jaar oud is!!

Helemaal mee eens!!!
Dat is veeeel te jong, is ze wel goed bij haar .......???????
Voor sommige vind ik zelfs 2,5 nog wat vroeg (ligt eraan of ze vroeg of laat rijp zijn).
Laat je niets wijsmaken door die zgn deurne mevrouw!
Lekker veulen laten zijn!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:50

Idd lekker veulen laten zijn, hoef je nu echt nog niet mee te beginnen, lukt op 2,5 of 3 jarige leeftijd echt wel hoor!
Snap ook niet waar die vrouw het over heeft!??

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:27

Ik heb ook een veulen van 9 maanden maar zij staat dag en nacht op stal met een vriendinnetje, ze vermaakt zich heel goed maar ik wandel ook al veel op beton en ze gaat heel vaak de bak in! ik voer haar ook altijd bij met Pavo veulenbrok en ze krijgt hooi want ze staat natuurlijk niet op land..April gaat ze land op kijken hoe ze dat vind en ik haar ooit nog wel eens te pakken krijg:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:30

Sorry maar dat kan dus niet!
Een veulen dag en nacht op stal. Voor een volwassen paard is het al slecht, maar voor een veulen...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:39

KiWiKo schreef:
neeeee een beetje brok niet Haha! Haha! maar je moet ze de kost geven die er een emmer sportbrok indouwen Haha! Haha!

Verward Dan ben je niet helemaal wijs...
Veulen of opfokbrok is wel goed.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:57

Hoi Hoi,

Ik had er al een raar gevoel bij......... twijfelde al snel aan dat Deurne verhaal, haha. Ik ben eigenlijk nog een leek op veulen gebied en had al twijfels kan je nagaan haha
Ze was ook wel even van plan om mijn veulen lopend naar haar nieuwe stekje te vervoeren (stuk van zo'n 3 km) Terwijl ze absoluut nog niet verkeersmak is, sterker nog ze is nog nooit buiten het land geweest. Gelukkig heb ik een goeie vriendin die me gaat helpen, zij heeft zeker geen deurne gedaan, maar wel ooit zelf een veule gehad (van 10 mnd tot 5 jaar) en deze zelf ingereden (hengst arabier, doe het haar niet na)
Enne met vragen zoek ik jullie wel weer op, haha

Gr Esther