Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kitty1 schreef:Wat moet ik nu precies ondernemen om er een gezonde wei van te maken? Welke mest moet er over heen worden gereden? En daarna inzaaien met wat of andersom? Kortom, wie heeft er advies?
) onder laten werken, vervolgens laten egaliseren en in laten zaaien met weilandgras. Alles laten doen door een loonwerker. Kost wat, maar dan heb je ook gewoon wat. Ik moet met dit land heel wat jaartjes vooruit, dus dan kan ik het maar beter goed laten doen. Vervolgens is er door een boer rundveemest overheengereden (heb ooit gehoord dat varkensmest minder goed is voor het gras (de voedingswaarde).
)
Ik zie dat het nog een bouwland is, ik zou dus eerst informeren of er geen agrarische bestemming op zit. Staat dat vrij, dan zou ik het land helemaal onderploegen, eggen, en vervolgens inzaaien. Land 2 jaar met rust laten, eerste jaar liever niet beweiden, 2e jaar enkel in tijden van droogte, en dan ook maar matig. Paarden zeker er niet zo lang op laten dat gras kort is. De graszode moet namelijk aanzetten en stevigheid verkrijgen. Best is gewoon een loonwerker inschakelen dus
En echt, wees de eerste jaren zuinig op je land, het is verleidelijk om de paarden er zo lang mogelijk op te laten, maar in kader van lang omgaan met je land beter niet dus