Verlichting zonder stroom en schuilen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Verlichting zonder stroom en schuilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 23:11

Mijn merrie staat nu bijna 2 jaar lekker buiten in het land. Ze zit super in haar vel, dus enige noodzaak om dit te veranderen zie ik niet. Uiteindelijk is het namelijk voor mij het belangrijkst dat zij lekker in haar vel zit...

Maar... ik heb haar natuurlijk (ook) voor het rijden, en dit is in de winter niet altijd even practisch. Wij hebben een weiland zonder stroom en af en toe vind ik het minder prettig om terug te komen in het donker (ik rijd in een bak vlakbij of anders langs de weg). Nu zit ik een beetje te denken hoe ik iets met verlichting zou kunnen doen. Wij hebben een schuurtje staan, maar dat ligt een meter of 100-150 van de weg af, de paarden staan ook zo ver achterin. Hoe doen anderen dat?

En hoe hebben jullie het geregeld met een schuilstal? De schuur die er nu staat word gedoogd, maar mag dus eigenlijk niet. De paarden kunnen er geen gebruik van maken, aangezien de schuur zo lek is als een mandje en ik de bodem (is het "paardenstuk" van een oude vrachtwagen) niet vertrouw. Wel staat bijvoorbeeld mijn voer er (in afgesloten bakken). Wat is er nu precies wel en niet toegestaan, zou ik bijvoorbeeld (indien de eigenaar van het land er geen problemen mee heeft) aan de achterkant met 3 stukken hout een soort overkapping aan de schuur kunnen maken waar ze dan droog kunnen staan en gevoerd kunnen worden? Of heb je daar ook al een vergunning voor nodig?

juno1

Re: Verlichting zonder stroom en schuilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:09

Onze stal heeft ook geen verlichting, voorlopig doen we het nog met halogene mijnwerkerslampjes op het hoofd. ( speciale lichtgewicht )
Zit ook infrarood op, je kunt er goed in de stal alles mee overzien.
Eerder dachten we aan een campinglamp op batterijen maar die batterijen lopen bij kou snel leeg.
Als je het huurt moet je met de eigenaar overleggen, hij moet zich namelijk aan regels houden wat betreft stal/schuilstal.
Wat wel kan en daar kan de regelgeving volgens mij niets tegenin brengen is een schuilstal van strobalen.
Flink stapelen en daar gaat een groot zeildoek overheen gespannen, het is dan geen bouwconstructie maar een stro opslag waar de paarden de gelegenheid hebben onder weg te schuilen.
En dus verplaatsbaar, daar gaat het om.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:11

een dergelijke schuilstal zou dus bij ons direct opgevroten worden...hoe voorkom je dat dan?

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:27

Als je een paard hebt dat stro eet alsof het hooi is dan zul je moeten nadenken hoe je het oplost.
Dus je neemt oude balen, die grauw zijn door de regen ( die boer van ons heeft vaak zo'n partij die de hele zomer vooraan staan in de opslag, dus zon en regen en die balen zijn vaak al grijs van kleur )
Eventueel de binnenkant 'om de 2 balen ' met zeildoek omwikkelen, je moet een beetje ter plekke nadenken en aanpassen.
Minstens 2 rijen zou ik dan plaatsen, dat het stevig is en op de goede manier stapelen.
Een solide bouwwerk, het zeil er stevig spannen en bijvoorbeeld vastzetten aan een paar piketpalen die je rondom in de grond slaat ( neem de kleur groen ( zeil ), valt minder op in de natuur en zorg dat die piketpalen aan de binnenzijde zitten van het zeil want anders kan men het zien als bouwsel en niet verplaatsbaar )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:40

Ik heb ook geen licht op stal. Ik heb nu ook van die hoofdlampjes en een schijnwerper met LEDjes die je kan opladen met de sigarettenaansteker van de auto of thuis met een adapter.

Als de maan schijnt zie ik buiten in elk geval wel voldoende. Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:45

Ik heb hetzelfde probleem. Ik zorg dat ik voor het donker gevoerd heb. Rijden komt in de winter gewoon op een lager pitje te staan. Ik heb een bijrijdster die ong. 2x per week rijd en zelf rij ik dan in het weekend. Ik heb ook een soort schuilgelegenheid met een zijl erover. Op de wei stond nl. al een koepelframe en daar heb ik iets van gemaakt. Ze staan er graag in moet ik zeggen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 13:39

Dank voor alle reacties! Zo'n hoofdlamp lijkt me wel een goed plan moet ik zeggen, ik heb nu altijd een zaklamp bij me, maar soms heb je wel 2 handen nodig.

De afgelopen winter heb ik gewoon (4 a 5 keer per week) door kunnen rijden. Ik kon steeds net voor het donker op het land zijn, maar nu heb ik een andere baan waar ik iets later klaar ben en zal ik dat wellicht komende winter niet meer redden (het is nu natuurlijk al weer flink langer licht), vandaar dat ik zat te denken hoe ik dat op moest lossen. Voeren in het donker heb ik geen problemen mee, ze krijgen nu meestal tussen half 7 en 7 uur eten, later op de avond voel ik me minder prettig, zo alleen in de polder.

Wat een leuke creatieve oplossingen trouwens voor schuilstallen... Ik ga gewoon eens wat voorleggen, hoewel ik denk dat strobalen niet echt gaat werken. Mijn lieftallige merrie heeft wel eens last van jeuk aan haar benen en staat dan te stampen, met strobalen ben ik bang dat dat niet stevig genoeg is en om valt...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:24

Daarom had ik het ook over die piketpalen, als je die aan de buitenzijde in de grond slaat dan kan ze schuren of stampen wat ze wil, het houdt echt wel zeker als je 2 rijen achter elkaar plaatst.
En dan om en om leggen, zoals een muur van een huis ook is gebouwd, en is het stevig genoeg.
Zeildoek er overheen, je ziet aan buitenkant niet dat er piketpalen staan, aan de binnenzijde kijk je alleen tegen de balen aan Knipoog
Simpel je opslag, waar je paard de mogelijkheid heeft benut er met slecht weer of bij teveel zon onder te schuilen.
Het zeildoek is er tenslotte om je stro droog te houden en je paard is erg intelligent toch.
( tip: bouw het op de goede manier, schuin op de wind die s'winters hevig kan zijn, zo staat het paard uit de wind en regen slaat niet naar binnen, andersom staat het paard merendeel in de schaduw als de zon op zijn heetst is )

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:25

Snel schilderen dat hok, in de kleur van de achtergrond, je mag helemaal niks meer wat betreft schuilplaats voor je paard!! Schande! Je kan van die lampen met licht (geen zonne-, maar licht panelen) plaatsen, daar heb je best wel goed licht van. Ik heb het opgegeven en electriciteit aan laten leggen, evenals water..... De kosten van het aanleggen van een groot genoeg licht paneel om echt goede verlichting te krijgen woog niet op tegen aanleg van electra! Je hebt ook van die tl buizen die op batterijen werken, maar dat vreet wel batterijen... succes ermee

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:18

Ik heb zelf een agregaatje staan met daarop aangesloten een bouwlamp van 500W. Mijn agregaat kan 2500W stroom leveren, dus ook meer verlichting is mogelijk. Heb hem zelf ook vooral gebruikt om langer door te kunnen rijden, poetsen e.d.. Voeren doe ik meestal gewoon in het donker. Cool

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:22

Voor eventuele bouwsels moet je inderdaad maar even overleggen met de eigenaar. De stro-opslag vind ik een zeer handige tip overigens!
Misschien is er bij de gemeente informatie opvraagbaar over het bestemmingsplan van de wei waar ze staan?
Soms (zelden Knipoog ) is er meer mogelijk dan je denkt!
Succes1