Ik vlecht al zo’n 5 jaar met naald en draad. En het is echt handigheid kweken! Je moet idd brede plukken pakken. Het eerste stuk vlecht je wat lossen zodat je het knotje zeg maar op de hals kan leggen. Hierin moet je ff handig worden. Als je het eerste stukje wat losser hebt(klein stukje) dan vlecht je gewoon strak. Maar let op dat je het losse gedeelte niet strak trekt. Je kan de roosjes ook maken door het eerste deel niet los te vlechten zoals hierboven wordt gezegd maar dan komend de kontjes niet echt op de hals te liggen. Vervolgens doe je er gewoon een elastiekje in. Deze rol je strak op tot een bolletje zeg maar. Als je m opvouwt dan krijg je een langwerpig knotje. Dit ronde knotje van de vlecht duw je bovenop de hals in het losse gevlochten deel zeg maar. Zo staat ie boven op de hals. Vervolgens goed vasthouden en naaien maar! Ik naai altijd aan de onderkant zodat ie mooi rond en bol blijft. Porbeer vooral door het elastiekje te steken dan zit het goed strak! Ik gebruik overigens over het algemeen ijzergaren en een kleinere naald (met stompe punt). Dit garen kun je vaker door de knot steken en ze zo strakker bovenop naaien. Ik vind die lange naalden voor het pekdraad ook naar. En daar zit zo’n scherpe punt aan. In ieder geval succes! En het kost wat bloed zweet en tranen! Doe het daarom ook VOOR de wedstrijd en niet op de dag zelf 
Hier een foto'tje