hoe maak je roosjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

hoe maak je roosjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 18:44

Ik ben vandaag naar de ruiterzaak gegaan en heb pektouw gehaald en een naald. Ik heb toen meteen geprobeerd om roosjes te maken. Ik had eerst de manen ingevlochten en vervolgens het uiteinde dubbelgevouwen en daar weer een manenelastiekje omheen gedaan. Vervolgens de naald gepakt hem door het uiteinde gedaan. Daarna de naald bovenaan zo dcht mogelijk bij de manenkam erdoor gehaald en de vlecht aangetrokken. Maar ik moest hem nog een keer dubbelvouwen, maar kreeg dat niet voor elkaar. En hoe krijg je ze mooi rond?

badeend14

Re: hoe maak je roosjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:46

www.anky.nl en dan webtips, daar staat het redelijk duidelijk uitgelegd.

goed oefenen dan komt het vanzelf goed Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:43

Ik heb het toevallig vanmiddag voor het eerst een keer gedaan Clown.
Vlechtje maken, onderin elastiekje, knotje oprollen (niet vouwen, is minder mooi werd mij verteld Clown), knoopje onderin het pektouw, dan van onder naar boven steken (voor naar achter) en dan van achter weer terug naar voor, dan nog een keer van voor naar achter en dan zou het vast moeten zitten.. Als de knot dus iets meer naar links zit steek je hem er links nog een keer door en andersom.
(Veel makkelijker dan helemaal het touw onderin zetten)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:44

ik doe het altijd op de volgende manier:

met een manenkam maak ik plukjes zo breed als de manenkam. deze plukjes maak ik iets nat en maak er dan een strakke vlecht in die ik vastmaak met een elastiekje.
dan haal ik de naald van boven naar onder vlak bovn het elastiekje erdoor. je kunt het uiteinde on verschillende manieren verankeren. het makkelijkste is om van de voren een knoopje erin te leggen.
dan steek ik de naald midden door de vlecht zo dicht mogelijk op de manenkam. je vlecht zit nu dubbel. dan vouw je de onderkant weer dubbel naar onderen en steekt een aantal keren door de knot heen. blijf de knot goed vasthouden hoe je hem wilt hebben, als je hem niet vasthoud wordt het niet mooi.
zorg dat je eindigt aan de kant waar je staat en knip dan het uiteinde van het touw af

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 20:16

oke bedankt!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:44

Ik vlecht al zo’n 5 jaar met naald en draad. En het is echt handigheid kweken! Je moet idd brede plukken pakken. Het eerste stuk vlecht je wat lossen zodat je het knotje zeg maar op de hals kan leggen. Hierin moet je ff handig worden. Als je het eerste stukje wat losser hebt(klein stukje) dan vlecht je gewoon strak. Maar let op dat je het losse gedeelte niet strak trekt. Je kan de roosjes ook maken door het eerste deel niet los te vlechten zoals hierboven wordt gezegd maar dan komend de kontjes niet echt op de hals te liggen. Vervolgens doe je er gewoon een elastiekje in. Deze rol je strak op tot een bolletje zeg maar. Als je m opvouwt dan krijg je een langwerpig knotje. Dit ronde knotje van de vlecht duw je bovenop de hals in het losse gevlochten deel zeg maar. Zo staat ie boven op de hals. Vervolgens goed vasthouden en naaien maar! Ik naai altijd aan de onderkant zodat ie mooi rond en bol blijft. Porbeer vooral door het elastiekje te steken dan zit het goed strak! Ik gebruik overigens over het algemeen ijzergaren en een kleinere naald (met stompe punt). Dit garen kun je vaker door de knot steken en ze zo strakker bovenop naaien. Ik vind die lange naalden voor het pekdraad ook naar. En daar zit zo’n scherpe punt aan. In ieder geval succes! En het kost wat bloed zweet en tranen! Doe het daarom ook VOOR de wedstrijd en niet op de dag zelf Lachen

Hier een foto'tje
Afbeelding