Wat voor comlete manegebodem is/vind jij het best?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefan2

Wat voor comlete manegebodem is/vind jij het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 16:53

Hallo, Ik vraag me al een poosje af welk soort bak het beste is in jullie ogen? En waarom deze het beste is? En wat voor opbouw deze heeft?

Het gaat mij er eigelijk om hoe krijg je de perfecte bak voor een het liefst een betaalbare prijs. Maar om daar achter te komen moet je denk ik kijken wat bijvoorbeeld agtenberg bodems of eb en vloed bakken nou zo goed maakt of wat de voor en nadelen van deze bakken zijn. (behalve de prijs dan Tong uitsteken ).

Dus graag reactie's en uitleg over jullie bodems horen zoals wat voor opbouw hebben ze en wat zijn de voor of nadelen?

mistral2203

Re: Wat voor comlete manegebodem is/vind jij het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:46

Wij hebben bij ons op de club een agterberg bodem, een goede bodem om op te rijden! Vooral omdat je er niet zover in wegzakt, dus niet zo zwaar is
Bij de buren hebben we een bak met gewoon zand met (eerst houtsnippers) deze was in het begin erg goed te rijden, maar werd steeds zwaarder en minder fijn om in te rijden
Me tante heeft een bak met zand en (ik weet niet precies hoe het heet) iets van wolvezels ofzo, ook deze bak is erg goed te rijden!

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:29

Wij hebben sinds 1.5 jaar een eb en vloed bodem.
Ik moet zeggen dat hij bij ons altijd te rijden is. Niet te nat in de winter en niet te droog in de zomer.
Ik wil echt niets anders meer.

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:44

Wij hebben een all weather bodem. Met vlokken van een hoedenplank van de auto dacht ik.
Maar wel heel veel vering en neemt veel water op.
Wel zorgen dat je, je bak goed draineert. Ook niet heel duur

stefan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:11

Waarom werd de bak van jullie steeds zwaarder dan meestal zijn ze juist in het begin te zwaar. Vreemd

mistral2203 schreef:
Wij hebben bij ons op de club een agterberg bodem, een goede bodem om op te rijden! Vooral omdat je er niet zover in wegzakt, dus niet zo zwaar is
Bij de buren hebben we een bak met gewoon zand met (eerst houtsnippers) deze was in het begin erg goed te rijden, maar werd steeds zwaarder en minder fijn om in te rijden
Me tante heeft een bak met zand en (ik weet niet precies hoe het heet) iets van wolvezels ofzo, ook deze bak is erg goed te rijden!

stefan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:13

Hoe is de opbouw dan precies of door wie hebben jullie het laten doen dan?

dewindhoek schreef:
Ik moet zeggen dat hij bij ons altijd te rijden is. Niet te nat in de winter en niet te droog in de zomer.

stefan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:16

Hoe is deze opgebouwt dan ook gewoon afgegraven drainage erin, zand erin en toe de vlokken erop? Waar kan je ze kopen als ik vragen mag?

rianne21 schreef:
Wij hebben een all weather bodem. Met vlokken van een hoedenplank van de auto dacht ik.
Maar wel heel veel vering en neemt veel water op.
Wel zorgen dat je, je bak goed draineert. Ook niet heel duur

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:22

Wij hebben een bak met gewoon zand, ( geel zand )
Ben ik tevreden met deze bodem.
Helaas nog geen drainage , maar dat dat snel gaat komen Haha!
Dan is die van mij perfect Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:39

Wat voor jouw de ideale bodem is, is ook afhankelijk van wat je met die bodem wilt doen. Als je erin los wilt gooien dan kun je bijv. beter geen Agterbergbodem nemen hoewel dat weer hele goede bodems zijn om in te rijden. Als je al weet dat je het zand ooit nog eens wilt vervangen of dat je misschien niet op die locatie blijft dan moet je weer rekening houden met het feit dat het afvoeren van zand met kunststofvezels heel duur is.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:46

Citaat:
Hoe is de opbouw dan precies of door wie hebben jullie het laten doen dan?

dewindhoek schreef:

Wij hebben hem zelf aangelegd via een zelfbouwsysteem.
Het is een kuip van zeil met daarin drainage slangen, zand en vlokken.

ALs je met google zoekt op eb en vloed systeem dan vind je genoeg informatie hierover

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:00

De beste bak is volgens mij een bak die bij jouw gebruik past. Aan een binnenbak stel je andere eisen dan aan een buitenbak. Daarbij moet je rekening houden met de aarde waar de bak komt te liggen. Op klei leg je bijv. iets anders neer dan op woudgrond. Er zijn ook veel materialen die als bodembedekking gebruikt worden, het ligt er maar net aan welke er voor jou geschikt is.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:39

In jumping a'dam vond ik de agterberg er echt super bijliggen! Niet teveel hoefslag vorming.

Ik ga mee met fjordnina.

stefan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 13:04

fjordnina schreef:
De beste bak is volgens mij een bak die bij jouw gebruik past. Aan een binnenbak stel je andere eisen dan aan een buitenbak. Daarbij moet je rekening houden met de aarde waar de bak komt te liggen. Op klei leg je bijv. iets anders neer dan op woudgrond. Er zijn ook veel materialen die als bodembedekking gebruikt worden, het ligt er maar net aan welke er voor jou geschikt is.

Wat/waarom moet je volgens jou op kleigrond iets anders neerleggen dan op woudgrond? Op eventueel non-woven doek na dan.

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:07

een eb en vloed baan geeft de meeste mogelijkheden al is een achterberg bodem ook niet gek