Tijdelijk niet rijden;geen brok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Tijdelijk niet rijden;geen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:49

Ik zit nu thuis met een gekneusde arm,en kan dus bijna niks,en helemaal niet rijden e.d
Nu heb ik een haflinger,en daar word nu niks mee gedaan;ze staat s'nachts op stal,en overdag met andere paarden in de paddock/bak.
Normaal rijd ik zo'n beetje elke dag,en krijgt ze dus 2x per dag zo'n halve gele maat/voerbak vol basisbrok,en 2x per dag 'n behoorlijk dikke plak hooi,en wortelen tussendoor.
Maar nu ik tijdelijk niet rij,verbruikt ze totaal geen energie;zou ze dan zonder die brok kunnen,en dan wat meer hooi,of zal ik 't maar gewoon zo laten zoals 't was,of minder brok?
Ben gewoon even benieuwd wat jullie zouden doen Knipoog

Charaz

Re: Tijdelijk niet rijden;geen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:50

Ik zou minderen in brok, maar haar niet helemaal van het brok afhalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:51

Je kan makkelijk de brok weglaten, hooguit een handje voor het idee.
En misschien is er iemand die af en toe wil longeren voor je, of rijden, een paar keer per week, zodat je paard toch wat beweging krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:52

in plaats van 2x een halve schep zou je 2x een kwart schep kunnen doen,krijgt ze toch haar vitamines binnen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:55

Ik zou ook het krachtvoer halveren bv. In ieder geval iets minder, maar helemaal er vanaf halen lijkt me ook niet verstandig.

Succes met je arm. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:00

MysticTinker schreef:
Je kan makkelijk de brok weglaten, hooguit een handje voor het idee.
En misschien is er iemand die af en toe wil longeren voor je, of rijden, een paar keer per week, zodat je paard toch wat beweging krijgt.

Ik denk niet dat dat makkelijk kan, ze hebben ook energie nodig om zich warm te houden ed. ik lees hier ook nergens dat de pony op het land staat alleen in de paddock/bak en van alleen hooi energie en vitamines krijgen, ik denk dat dat te weinig is.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:01

Die van mij staat nu ook op minder voer omdat ze niet veel doet...

Maar weet niet hoelang het gaat duren met je arm.... zou idd wel klein beetje brok blijven geven.. wel lekker veel hooi en anders veel peen erbij of veel peen ipv brok Knipoog

Maar aangezien je niet een gigantische tijd uit de running zal zijn zou ik gewoon een beetje brok blijven geven Lachen

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 12:02

Bedankt voor de antwoorden Knipoog
Ik denk dat ik d'r dan maar gewoon wat minder geef,en dan wat meer wortelen erbij ofzo..
Maar iemand anders erop laten rijden...ik ben anders de enige die erop rijd,en vind 't erg moeilijk om 't uit handen te geven zeg maar..ze gaat dan ook wel een beetje uit proberen;niet gemeen ofzo,maar niet echt door willen lopen enz..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:03

Dat ligt er dus weer aan, wat je eigen insteek is. Ik lees hier op bokt genoeg over mensen die hun paard bewust zonder krachtvoer houden, want dat zou niet goed zijn voor ze..

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:06

ja idd bienotje.. dat heb ik ook gehoord.. dat brokken junck food voor paarden zou zijn.. maarja zo verzinnen ze elke keer weer wat nieuws toch... je weet eigenlijk toch nooit waar je echt goed aan doet .. Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:11

brokken zijn junkfood?

nou ik lust ook graag junkfood,maar dat is wel lekker. Haha!
ik denk met alleen hooi dat je toch bepaalde vitamines te kort komt dus moet je wat bij gaan voeren om dat weer aan te vullen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:12

Je kunt je Haf rustig helemaal van de brok afhalen, vind je het echt sneu dan geef je hem een minimaal handje per keer.
En als er een miniralenblok in de stal hangt zou ik me geen zorgen maken over vitaminen of mineralen tekort.
Desnoods geef je haar over een week of 4 tot 6 een vitaminespuit.
Dat is sowieso een mooie tijd om zo'n spuit te geven omdat ze dan tegen het verharen aan zit.

Eén van onze paarden staat stil vanwege rugklachten van de ruiter, hij krijgt 2x daags een bodemje sportbrok.
En als ik dan lees dat de paarden die in Aken goud wonnen, het met 2 kg sportbrok per dag moeten doen, aangevuld met lucerne en ander ruwvoer, dan heeft de onze meer dan zat.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:15

ellepel schreef:
brokken zijn junkfood?

nou ik lust ook graag junkfood,maar dat is wel lekker. Haha!
ik denk met alleen hooi dat je toch bepaalde vitamines te kort komt dus moet je wat bij gaan voeren om dat weer aan te vullen

Haha ja mooi verhaal heh over dat brokken junkfood zijn... ja dat hoorde ik van de week Knipoog daarom zeg ik ze verzinnen altijd wel wat nieuws en weet j enooit wara je nou écht goed aan doet Clown

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:58

minderen is aan te raden. Je hoeft hem niet helemaal droog te zetten, maar gewoon halveren bijvoorbeeld.
Daarnaast is het goed om dan regelmatig te checken op gallen en vocht ophoping in de benen, dit kan duiden op te veel eiwitten in het voer.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:39

Ik zou hem gewoon een handje geven, zodat die toch iets krijgt
Hooi of kuilgras is nooit erg om bij te geven, hebben ze lekker om wat te eten

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:12

Het ligt er ook aan hoe lang je niks met haar kan doen. Als je over een paar weekjes weer kan beginnen zou ik haar niet helemaal van de brok af doen, want dan is ze net van de brok af, kun je haar er weer op zetten. Ik zou de hoeveelheid iig halveren, en dan even aankijken hoe je paard het erop doet. Je kunt ook Pavo Summerfit koeken voeren mocht je bang zijn dat ze te weinig vitaminen krijgt, alle vitaminen zitten namelijk in 1 zo'n koek.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:27

Haflingers zijn erg sober, dat wil zeggen dat ze niet veel nodig hebben. Ik vind dan 2 keer per dag een half al veel!
Mijn haflinger kreeg 1 keer per dag een halve schep. Nu staat ze door rugprobleem stil, en heb ik haar van de brok af gehaald. Ze krijgt verder 4 keer per dag hooi. Ze doet het er prima op, heeft voldoende energie, blijft goed in haar vacht, glanst mooi.. geen probleem!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:04

Ik zou gewoon de helft brok minderen, zodra je weer lekker met haar gaat rijden weer opbouwen

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:09

Ik zou ind.. het brok minderen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:14

Ik zou gaan voor de brok minderen. Op de helft zetten zeg maar. Er zitten wel vitaminen en mineralen in de brokken die ze toch wel nodig hebben.... Paard wat ik reed is van het zomer ook tijdelijk bijna helemaal van de brokken af gweest en kreeg super slechte hoeven. Tekort aan vitaminen blijkbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:59

Dan zouden alle wilde paarden vitaminetekorten hebben, die eten alleen gras..
En voor de mineralen geef je een liksteen, die is wel belangrijk.

Mijn paard krijgt alleen een handje voor het idee, en voor de rest alleen hooi. Hij glimt heel mooi, zelfs nu in zijn wintervacht Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:11

Charos schreef:
Ik denk niet dat dat makkelijk kan, ze hebben ook energie nodig om zich warm te houden ed. ik lees hier ook nergens dat de pony op het land staat alleen in de paddock/bak en van alleen hooi energie en vitamines krijgen, ik denk dat dat te weinig is.

Er zijn genoeg pony's die zonder brok ook wel het leven doorkomen hoor! Haha!

Je kunt best even geen brok geven, maar persoonlijk zou ik tijdelijk overgaan naar een handje brok per keer.

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:16

te veel voer kan meer schade aanrichten dan te weinig voer, dus gewoon lekker minder en als je dan weer gaat rijden kan je weer opbouwen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:49

MysticTinker schreef:
Dan zouden alle wilde paarden vitaminetekorten hebben, die eten alleen gras..
En voor de mineralen geef je een liksteen, die is wel belangrijk.

Mijn paard krijgt alleen een handje voor het idee, en voor de rest alleen hooi. Hij glimt heel mooi, zelfs nu in zijn wintervacht Lachen

Daar heb je gelijk in, maar deze is krachtvoer gewend. Dan is het een ander verhaal. Je kan evnetueel ook wat aanvullen met vitaminen sublementen, mocht je flink minderen in krachtvoer.

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:58

als je gewoon halveert is vitaminen bijvoeren niet eens nodig.
Hij krijgt toch wat vitaminen binnen en krijgt gewoon minder energie gevoerd, omdat hij die toch niet gebruikt.
Mijn vorige paard (kwpn'er) had genoeg aan iets minder dan een kwart schep 2 keer per dag. Bleef mooi op gewicht en gezond, ze kreeg daarnaast wel meer hooi bij.
Als ze meer kracht voer kreeg werd ze een bom. En daarnaast gaat het toch ook maar om een paar weken en niet om de rest van je pony's leven.
Als je je zorgen maakt kan je altijd nog na een paar weken ene viatmine spuit geven, meer voor je eigen gerustheid.