Waar de gemeentelijke bepalingen voor stal plaatsen vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smarty

Waar de gemeentelijke bepalingen voor stal plaatsen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 23:18

Boos! Op heel internet kan ik dus niets vinden over de gemeentelijke bepalingen, of wettelijke bepalingen van het "legaal" plaatsen van een stal op mijn wei (landbouwgrond in de bossen)
Weet iemand misschien wat de norm is voor zo'n stal en/of hoe ik daar achter kan komen zonder de gemeente meteen wakker te schudden? Vork
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-07 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Roxx

Re: wat is het nou!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:20

Iemand anders de info bij de gemeente laten opvragen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:55

op de site van paard natuurlijk staat volgens mij info over hoe je een legale stal of beschutting kan maken.
het moet geloof ik op wielen zijn ofzo?
of stro opgestapeld, ik weet niet precies, maar moet je daar ff kijken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:01

Je kunt de gemeente ook even bellen. Dan wordt je waarschijnlijk wel tig keer doorverbonden, maar dan weet je het iig!
En anders, mag je iets plaatsen als het iig op wielen staat (of net alsof), zodat het verplaatst kan worden. Waarschijnlijk mag je niet 4 dichte wanden hebben of iets dergelijks

russell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:06

Geen blaffende honden wakker maken! Veel mensen nemen de gok en als het zover is kan je altijd nog een vergunning aanvragen.

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:08

russell schreef:
Geen blaffende honden wakker maken! Veel mensen nemen de gok en als het zover is kan je altijd nog een vergunning aanvragen.

vaak ben je al te laat dan Knipoog...
wij moesten alles weer afbreken Knipoog..

dus gewon vergunning aanvragen net als menigt ander mens Lachen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:33

hahahaha, het is: geen slapende honder wakker maken
en: blaffende honden bijten niet

hihi, maar dat ff offtopic

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:02

In de wei waar mijn paard staat hebben ze ook zo'n stal gebouwd.
De vergunning aanvragen heeft meer dan een jaar geduurd zeiden ze, en de stal moest groen worden geverfd. Verder weet ik niet precies waar je nog meer rekening mee moet houden.
Een verplaatsbare stal mag volgens mij wel altijd, een container ofzo, maar dat weet ik niet zeker.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:05

Ik zal eens checken op die site van paard natuurlijk, als ik iemand anders laat vragen, willen ze de lokatie natuurlijk gelijk weten, das nou net niet de bedoeling hi hi hi.
Op wielen, containers, etc dat is allemaal voorbij, dat mag niet meer, zover ben ik al!
bedankt iniedergeval voor het mee denken!

Sweet__Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:30

MysticTinker schreef:
In de wei waar mijn paard staat hebben ze ook zo'n stal gebouwd.
De vergunning aanvragen heeft meer dan een jaar geduurd zeiden ze, en de stal moest groen worden geverfd. Verder weet ik niet precies waar je nog meer rekening mee moet houden.
Een verplaatsbare stal mag volgens mij wel altijd, een container ofzo, maar dat weet ik niet zeker.

Helaas is dit niet het geval. Wij hadden een eigen weiland, maar mijn vader verhuurde het aangezien ik niet van plan was mijn pony in haar eentje in de polder te laten staan (in de zomer stond ze er o.a. met de pony van mijn vriendin). Mijn vader kreeg van de ene op de andere dag de gemeente op zijn dak omdat er een container geplaatst was en dit mocht absoluut niet. Zover ik weet had de huurder dit ook niet met mijn vader besproken, dus kwam het nogal koud op zijn dak.
Dit is allemaal al heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden hoor hahahaha. Minstens 14 jaar terug..... Wat ik mij nog kan herinneren is dat wij in eerste instantie ook plannen hadden om een stal te plaatsen, maar dat de gemeente niet meegaf. Had geloof ik iets te maken met het feit dat dat gebied beschermd was ofzo. Pling

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:39

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:35

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:40

Volgens mij heb je daar tegenwoordig geen vergunning meer voor nodig...Kan het mis hebben maar dit is wat ik mij heb laten vertellen. Je mag in je tuin tegenwoordig ook zonder vergunning een tuinhuis neerzetten. En dan bedoel ik een echt stenen tuinhuisje.

Mobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:47

Misschien ligt het ook aan de regio waarin je woont, want bij ons in Zeeland heb je dus nog wel een vergunning nodig.
Ik weet toevallig dat bij iemand bij ons in de buurt een container staat voor een paard en deze zou heel graag een stal willen bouwen zodat de container weg kan.
Maar mensen die vakantie huisjes in de buurt van deze boederij hebben willen dit niet. Omdat ze vinden dat hun uitzicht dan verpest wordt en wordt er voor de bouw van een stal geen vergunning afgegeven
Absurd eigenlijk want ik vind een container lelijker staan dan een stal, maar goed wie ben ik

Als ik jou was zou ik inderdaad de gemeente bellen en informatie hierover opvragen, zodat je daarna de stappen kan nemen die hiervoor nodig zijn.

En een tip: informeer bij mensen die bij jou in de buurt wonen of hun bezwaren hebben zoja probeer deze positief te veranderen want dan heb je dus meer kans dat je een vergunning krijgt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:56

ligt hele erg aan de regio/gemeente en provincie bepalingen
en wat voor bestemming je grond heeft en in welk gebied het ligt ( buitengebied, polder, beschermde cultuurgrond etc etc )
oftewel daar valt niets zinnig over te zeggen zo vanachter de pc
zul je echt moeten nazoeken /navragen
of iemand anders na laten vragen

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:04

Ik zou iemand anders even laten iformeren! Verder zou ik het ook niet weten.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:21

Kenzo schreef:
Volgens mij heb je daar tegenwoordig geen vergunning meer voor nodig...Kan het mis hebben maar dit is wat ik mij heb laten vertellen. Je mag in je tuin tegenwoordig ook zonder vergunning een tuinhuis neerzetten. En dan bedoel ik een echt stenen tuinhuisje.

Dat Tuinhuisje mag je inderdaad in je TUIN zetten, maar dan ook nergens anders.
De regelgeving voor het plaatsen van (schuil)stallen is per gemeente verschillend.
Houd er rekening mee dat je niet zomaar iets mag plaatsen in een agrarisch gebied.
Het is zelfs zo, dat je voor het plaatsten van een hek dat hoger is dan 1 meter, al een vergunning nodig hebt.
Je kunt de gemeente gewwon eens beleen onder een andere naam (om geen slapende honden wakker te maken) om wat duidelijkheid te krijgen.
Een verrijdbare stal (dat is dus geen container) mag je wel plaatsen, maar daar moeten dan echt wel wielen onder zitten.

joyce B

Re: Waar de gemeentelijke bepalingen voor stal plaatsen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:43

Zelfs dat is een probleem. Een oude veetrailer kunnen ze al moeilijk om doen als die gebruikt wordt als "stal/schuilplaats" in plaats van gewoon stallen voor gebruik...

Die vergunningsvrije regel is niet geldig op agrarische grond, maar alleen in je tuin. Bij ons was de regel binnen 25 meter van je huis. Als je dus het geluk hebt een grote tuin te hebben met je weiland vlak bij, dan kun je in je tuin de schuilstal met uitloop/padock naar weiland maken en zo problemen voorkomen.

Bij losse weilanden in de polder mag bijna nooit iets vanwege bescherming natuurschoon/beeld. dan moet je gewoon mazzel hebben dat er al iets staat wat je op kunt knappen.

KLEYN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:21

vraag eerst het bestemmingsplan aan.
Van jouw perceel.
Want daar in kan je zien of het wel mag dat bouwen !
Soms mag verrijdbaar alleen.

SnelleSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:26

Hangt van het bestemmingsplan af voor dat specifieke stuk grond. In het bestemmingsplan ligt vast of en wat je mag bouwen en aan welke voorschriften het moet voldoen. Past het niet in het bestemmingsplan dan kun je in een gesprek met een ambtenaar laten bekijken of een herziening van het bestemmingsplan tot de mogelijkheden behoort. Maar een herziening kost altijd vrij veel geld. Ook kan het zijn dat misschien binnenkort de bestemmingsplannen gewijzigd worden. Meer duidelijkheid kun je alleen krijgen in een gesprek, dus ik adviseer je een afspraak te maken op de betreffende afdeling.