Graag naar binnen s'middags

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Graag naar binnen s'middags

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:44

Hoi,

Mijn paarden staan vaak om een uur of 3 al bij het draadje. Mijn jongste paard staat dan wel heel rustig maar wel bij het draadje en is niet aan het eten.
Mijn oudste staat bij het draadje echt te kijken van mag ik al naar binnen. vandaag heb ik ze om 4 uur binnen gezet. Wil ze eigenlijk steeds wat later naar binnen doen. Vooral met dit weer en het wordt nu ook al weer langer licht. Maar dat ze bij het draadje staan betekent dit dat ze het zat zijn of zal het gewoon een gewoonte zijn, zo van we worden zo binnen gezet.

mirjam

Anoniem

Re: Graag naar binnen s'middags

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:45

Geef jij bix/muesli binnen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:47

net als de koeien...die worden om 5 uur gemolken maar staan om 4 uur al met zijn allen te wachten Haha!
paard is gewoonte dier,en ruim voordat ze op stal komen en daar waarschijnlijk hun eten krijgen gaan ze
staan wachten.
geef ze desnoods wat hooi in de wei erbij, en verder gewoon negeren en ze later binnen halen.
bij ons staan ze nu ook al veel te vroeg te wachten hoor,maar ze moeten lekker wachten tot het donker word Tong uitsteken

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:50

Ja,vind het zo zonde, bij ons op stal zijn er mensen die hun paard om 3 uur al binnen zetten. Dit vind ik veels te vroeg.
Misschien s'middags nog even wat hooi geven inderdaad.

Mirjam

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:54

heb je ze altijd om een bepaalde tijd binnen gezet dan is het een gewoonte ze weten ook altijd waneer ze gevoerd worden. ik zouw ze gewoon laten staan als ze gan duwen tegen het hek of word gevaarlijk dan wel naar binnen halen. hoe meer frisse lucht hoe beter

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:57

Met dit mooie weer laat ik ze mooi staan. Ik haal ze nu pas tegen 6 uur binnen.
Als het wachten te lang duurt gaan ze vanzelf wel weer bij het hek weg.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:00

Bij ons staan ze nooit zo lang op de wei, meestal maar 3 uurtjes. Anders gaan ze lopen zieken en dat willen we niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:02

Wat noem je zieken?

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:05

met elkaar lopen klieren enzo. dan hebben ze hun buikje vol en willen ze niet meer in de wei..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:06

Dat zou ik eerder spelen noemen, en ja dat doen paarden. Waarom zou je dat willen voorkomen?

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:08

nee, niet echt spelen..
De twee mannetjes staan al uit elkaar, hun gaan vechten, 1tje was al een keer in de sloot gevallen en stond die aan de andere kant. Nu staat 1 vrouwtje en mannetje samen en dit gaat wel redelijk, alleen ze kan soms nog wel is dominant zijn Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:07

Is gewoon de gewoonte van het dier.

Ze weten dat ze op stal hooi en voer krijgen , en dat bevalt ze wel , daar kijken ze naar uit.

Net als jijzelf die tegen etenstijd wel voelt dat het eraan zit te komen , dan kijk je even op de klok zodat je weet hoelang je nog moet wachten , en gaat dan nog even verder.

Zo gaan die paarden als ze voelen dat het moment van de dag eraan komt dat ze naar stal gaan , alvast naar het hek toe.

Maarja ze kunnen niet even op de klok kijken en blijven dan maar staan wachten totdat ze de vreetschuur weer in kunnen Knipoog

Paarden die zich na 3 uurtjes op de wei al niet meer kunnen vermaken , dat is eigenlijk best triest.... ze zijn dan zo gehersenspoeld dat ze liever in een klein hokje staan dan op de wei , een loopdier nog wel !

Dan zijn ze dus blijkbaar gewend dat ze altijd maar kort op de wei staan en dan een lekker hapje krijgen op stal , en/of de wei is zo saai (klein / kaal / wat dan ook) dat er niks te beleven valt waardoor een hokje interessanter voor ze is.

Als je ze gewoon buiten hooi en voer geeft en ze kunnen ergens schuilen op de wei , dan zullen er maar weinig paarden zijn die na een paar weken zo nog om een bepaalde tijd voor het hek staan te tutten om naar binnen te willen. Waarom zouden ze immers ? Ze hebben alles op de wei plus een enorm voordeel : veel meer vrijheid en bewegingsruimte.

Wil een paard dus al vroeg naar binnen dan is dat vanwege :

- gewenning en niet kunnen klok kijken Knipoog
- wei die weinig te bieden heeft (eten , spelen)
- stal die wel iets interessants te bieden heeft (eten , spelen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:25

pmarena schreef:
- gewenning en niet kunnen klok kijken Knipoog
- wei die weinig te bieden heeft (eten , spelen)
- stal die wel iets interessants te bieden heeft (eten , spelen)

Hmmm, hier ben ik het toch niet mee eens. Wij hebben er 2 staan (toevallig net de 2 merries) die absoluut niet graag buiten staan. Op dit moment hebben we geen wei, gaan ze de bak in, ze rennen erin, rollen, lopen en bokken, rollen weer en dan staan ze al aan het hek. Zijn we niet binnen 5 minuten er om ze er weer uit te halen zijn ze zelf wel door het hek gekomen. En als ze op stal komen ligt er geen eten voor ze klaar. Zelfs als we hooi in de bak geven willen ze er niet in blijven staan. In de wei gaat het iets beter, daar kunnen we ze een uurtje in houden, ook als er volop gras staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:42

Dus dan voldoe je aan het punt : wei die te weinig te bieden heeft. Zelfs helemaal geen wei.... zo'n zandbak is gewoon logisch dat dat veel paarden niet echt zal prikkelen.

Dus hoezo niet mee eens ? Niemand hoeft het met me eens te zijn hoor , maar je uitleg waarom je het er niet mee eens bent is eigenlijk alleen een bevestiging dat het gewoon klopt Lachen

Er hoeft nog niet eens eten voor ze klaar te liggen in stal.

Ze krijgen in de bak wellicht nooit brokjes / muesli , maar op stal wel , dat is de vreetschuur waar je moet zijn. En wellicht gaan de paarden in kleine groepjes naar buiten , en dan in de bak , dat is ook niet leuk.

Niks te grazen , op stal heb je wel kans op een lekker hapje en staat de rest van de kudde. Logisch toch dat ze naar binnen willen Lachen

En al staan ze met z'n allen in de bak dan hebben ze dat ook wel gezien na een tijdje dat zand , ze weten dat ze later die dag op stal hun eten krijgen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:35

zoals iedereen al zegt is het denk ik gewenning, weten dat ze op stal eten krijgen. Bij ons staan de paarden rond een uur of 3 ook al voor het hek. Ze staan 24/7 buiten dus ze staan er niet omdat ze naar binnen willen, ze willen gewoon eten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:32

Wij hebben van die mooi weer paarden. Als je ze buiten zet ('s winters staan ze in de bank) en het is slecht weer dan staan ze heel snel al bij het hek te wachten. Als het mooi weer is dan merk je echt dat ze nog willen blijven staan. Ze hebben echt een hekel aan slecht weer en volgens mij heeft het dus niet altijd met voer te maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:16

En die hebben we ook eentje, als het regent is die de stal niet uit te krijgen.

pmarena: zoals je kunt lezen hebben we op dit moment even geen wei, maar hebben er wel altijd eentje gehad met genoeg gras. Maar ook dan hielden die 2 het maar een uurtje vol. En groter kunnen we de kudde niet maken als waar ze in staan, en dat zijn gewoon alle paarden die bij elkaar op stal staan in dezelfde wei, en dat zijn meer paarden als de meeste particulieren hebben staan.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:19

Heft die van mij dus ook. Maakt niet uit wat ik doe, in het land voeren of wat dan ook, als ze er ongeveer 4 á 5 uur in staat word ze helemaal gek. Ze is ook al een paar keer óver het hek heen gegaan, dus ik zet haar nu gewoon na ongeveer 4 uur binnen. Soms iets eerder, soms iets later. Tot nu toe gaat dit wel goed Ja

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:02

Zou het er ook niet mee te maken kunnen hebben dat sommige paarden zich op stal beschermd voelen. Die van mij gaan vaak slapen als ze binnen staan, ze hoeven waarschijnlijk dan ook minder hun omgeving in de gaten te houden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:11

Ik ken het.. Hier is het ook zo. Ze gaan hier rond 10 uur naar buiten en rond 3 uur weer naar binnen. Niet omdat ik ze zo graag binnen wil, maar er staat amper nog gras in de wei en ze weten dat als ze naar binnen gaan ze hooi krijgen. T is puur een gewoonte.
Als je ze langer buiten laat staan wennen ze daar op een gegeven moment ook aan. Zoals al gezegd; denk aan koeien!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:54

Mijn 'oude' paard had het na een paar uurtjes ook wel gezien.
Stond treurig voor de draad te kijken.
Of liep constant heen en weer voor de draad, ging staan hinniken. Die liet duidelijk blijken of ze wel/niet naar binnen wilde. Als ik de draad open maakte en ze liep niet richting stal wilde ze nog buiten blijven en anders liep ze gewoon aan. Érg makkelijk haha.

Mijn nieuwe paard kan ik nog niet helemaal goed inschatten. Die staat na een tijdje met d'r ogen half dicht te soezen. Al zag ik wel dat ze niet van regen houd dan gaat ze voor de draad staan schrapen...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:12

Is bij "ons" ook zo, maar ik zet ze dan meestal binnen omdat dat moet Lachen achja.... als ze het niets meer aan vinden?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:58

Als ik ze aan het draad zie staan en het is nog mooi weer, dan laat ik ze gewoon staan. Kom ik na verloop van tijd terug dan staan ze wel weer achterin de wei een beetje rond te scharrelen. Ze staan nu vaak alweer wat langer buiten, doordat ik midden op de middag tentamens heb. Dan gooi ik ze rond 1 uur wat hooi in de wei en haal ze 5 uur binnen. Geen probleem.