Natte stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Natte stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:30

Hey,
Ik verzorg 2 Friezen. Ze hebben allebei een stal die de hele dag en nacht openstaat en kunnen dus zo de paddock in lopen. Nu is de paddock erg nat, dus staan ze meestal binnen, of op het verharde gedeelte vlak voor de stal. Omdat het buiten zo nat is wil ik de stallen graag goed droog en schoon houden, zodat ze daar iig altijd fatsoenlijk kunnen staan. Ik mest de stallen dus elke dag uit. Toch staan ze elke dag in een hele natte vieze stal. Er is nauwelijks nog schoon stro te bekennen en er staat gewoon een laagje water in de stal :S Al het natte stro haal ik er dan uit en alle poep en dan veeg ik het water met een bezem uit de stal zodat het weer redelijk droog is.
Ik vind het best wel vervelend, want 1 van de paarden heeft nu last van haar voeten en ik ben bang dat dat komt doordat ze nooit opdrogen. Heeft iemand enig idee hoe ik die natte stallen droog kan krijgen??

Angela

Re: Natte stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:34

Hoe komt het dat de stal dan zo nat wordt?? loopt het water naar binnen?? maak dan een drempel voor de stal.

Zelf heb ik ook een loopstal met paddock eraan, het eerste deel van de stal (de helft) is zonder stro, de achterste helft met. Doordat ze het vieze, natte zand er op het eerste gedeelte grotendeels uitlopen, blijft de achterste helft netjes!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:38

heb je geen afvoer putten in je stal dan ?
met dit weer drogen je stallen gewoon erg slecht maar zo erg dat er een hele laag water in staat heb ik niet echt meegemaakt misschien eerst eens kijken waar dat vandaan komt??

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:38

vlas gebruiken in plaats van stro,
dit neemt het vocht beter op.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:04

Als ;t van plas is, moet je ze aanleren om te gaan plassen op commando, doen ze by ons ook, als je dan met het bakje aankomt, plassen ze & dan geef je ze wat lekkers. Goeie manier van droge stallen:)

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:07

Shirley_ schreef:
Als ;t van plas is, moet je ze aanleren om te gaan plassen op commando, doen ze by ons ook, als je dan met het bakje aankomt, plassen ze & dan geef je ze wat lekkers. Goeie manier van droge stallen:)

Plassen op commando? Waarom zou dat dan moeten??

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:11

Moet niet, is fijn.
We hebben vaste etenstijden, en ze weten precies wanneer ze wachten dan meestal totdat we komen, en doen ze het in het bakje & krijgen ze beloning. Hun hebben een 'extraatje' en wij hebben het ook gemakkelijker Knipoog

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:14

ow zo, ik wou al zeggen.. als het telkes verschillend is of iemand vergeet het is het niet zo handig! Bloos

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:26

Soms kunnen ze het niet ophouden.. en hebben ze het al gedaan! Maar dat maakt ook niet uit.. maar de stal is dan niet zo nat!!

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:34

Stro/Vlas neemt beter vocht op dan stro
Maar heb je geen goede afvoer of iets waar het vocht in weg kan lopen dan?

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:02

Plassen op commando???jij gaat toch ook als je moet??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:11

Ik zou ook overstappen op vlas. Ondanks dat ik het verschikkelijk rotspul vind neemt het t vocht wel beter op.

Verder zou ik gaan kijken of de afwatering beter kan. Wat je kan doen is een heel smal gootje uit laten bikken naar buiten toe, steeds iets aflopend. Als je het een cm breed maakt kunnen er geen voeten in vast komen te zitten en word het wel droger...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 23:20

@ _Angela_ het water loopt niet naar binnen. De stallen liggen hoger dan de natte paddock en voor de ene stal is een soort van stoepje. Ik denk dus dat het water idd urine van de paarden is.
@ leonihuis: Afvoerputten hebben we niet in de stal Boos! helaas
@ missnynke: ja, vlas gaan gebruiken is waarschijnlijk wel een goed idee. Maar is dat veel duurder dan stro? Is het makkelijk te krijgen en kom je dan ook nog van je mesthoop af?? Ik denk dat de eigenaars hier niet zo blij mee zullen zijn.
@ Vjestagirl: Dat gootje is een goed idee, dat ga ik zeker vragen, of we dat mogen doen, zou echt veel schelen denk ik.
@ Shirley_: Geniaal, maar hoe leer je dat je paard in vredesnaam?? En ik denk dat we daarvoor ook niet vaak genoeg komen. Tong uitsteken we zouden ze mss kunnen leren dat ze hun behoefte voortaan op de mesthoop moeten doen, daar kunnen ze toch zo oplopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:33

bij ons op stal hebben we een paard die geleerd is niet in de rijbak (op zand) de plassen. nu, met het natte weer, zijn onze weilanden niet beschikbaar, enkel de rijbak en paddock, en één stuk land wat echt al vertrapt is. het arme paard houdt haar plas zo lang mogelijk op, en wordt soms gewoon helemaal nerveus om naar binnen te mogen, zodat ze eindelijk kan plassen. erg zielig vind ik het. ik vind dat een paard gewoon zijn of haar behoefte moet kunnen doen op het moment dat het hen uitkomt.