tips over verlichting buitenbak en omheining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

tips over verlichting buitenbak en omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:35

hoihoi

we gaan bij mijn vriend een buitenbak aanleggen,
de zwarte grond eruit halen en dan het zand wat boven komt (wit)
naar boven.

nu zijn we op zoek naar niet al te dure maar goede omheining en bakverlichting! hoe hebbeb jullie dat gedaan en wat gebruiken jullie?
alle tips zijn welkom!

bedankt alvast.

groetjes roelinda

Happinez

Re: tips over verlichting buitenbak en omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:39

wij hebben thuis gewoon vierkante palen in de grond gezet , iets schuin.
4 Grote dikke hoekpalen.
en daar tussen heb ik gewoon breed schriklint gespannen.
en een openingshekjes ingemaakt zodat ik niet altijd het lint open hoef te doen maar ook via het gewone hekje kan Haha!

Vind het er persoonlijk netjes uitzien Haha!
Wou eerst houten omheining maar dat werd pittig aan de prijs.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:17

Gebruikte lantaarnpalen maar wel met nieuwe lampen. Verder hebben we houten palen, maar met breed lint ertussen. In twee rijen boven elkaar. Lampen: straatverlichting, nieuwprijs ongeveer 300 per stuk. en daar hadden we er 4 van nodig. En dan niet in de hoeken zetten, maar 1/4 deel vanaf de hoeken. Dan heb je de hele bak in het licht. Weet niet hoe groot jullie bak wordt, die bij ons op stal meet ongeveer 20 x 40.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:05

Wij hebben plastiken palen, met een dubbele rij schiklint. Ideaal. De palen rotten niet, verzakken niet en er word niet aan geknaagd (de paarden lopen buiten op de zandplaat aan de andere kant van de bak.

We hebben om de zoveel meter een paal. Daar zitten ook de bakletters opgeschroeft. De openingen hebben een enkele rij schikland, en daar staat geen stroom op, dus geen vervelend getik als je hem openmaakt.

Tis een beetje zo:

Hier lopen de paarden op de zandplaat

P--------P--------P--------P--------P--------P

En hier is de bak.

Omdat de palen iets naar buiten hangen vanuit de bak gezien, zou het met houten palen voor de paarden heel verleidelijk zijn om erop te knagen... Nu kan dat niet...

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:04

Wij hebben thuis overal houten omheiningen. Het is veilig en paardvriendelijk. In onze buitenbakken hebben wij (ik ken de benaming niet) grote ijzeren palen met verlichting, zoals op een tennisplein.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:33

wij hebben 13 dikke ronde lange houten palen (ik denk dat ze in totaal 3 meter zijn dus ze zitten ver in de grond) op 40 meter we hebben 3 banen brede wit schriklint

als verlichting hebben we 1 bouwlamp perfect is het niet maar beter iets dan niets ik rijd toch niet vaak in het donker.

vergeet de drainage niet Knipoog het is erg vervelend als je bak erg nat is en je alsnog niks kunt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:09

hoihoi

onze bak word geloof ik 25 bij 45 meter. en waarschijnlijk wel gedraineerd maar het blijkt dat je dat beter later kan doen ivm verzakken van de drainage. dus eerst zonder.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:51

Een bakomheining met linten zou ik zelf afraden om eerlijk te zijn. Wij hebben een bakomheining van hout en dat vind ik persoonlijk wel erg fijn. Je zet er makkelijker een paard voor stil en het blijft netjes ogen.

Voor verlichting hebben we vier kantel masten, zelf gemaakt. Aan elke zijde 2 stuks, 4 in totaal. Werken op een kleine afstandsbediening om aan/uit te zetten. Bij het wisselen van de lampen (mocht dat nodig zijn) haal je ze zo neer. Dus niks engs op een ladder. Inmiddels hebben we de verlichtingslampen vervangen voor andere lampen die nog meer licht geven.

Achter zijn we bezig met een paddock/rijbak die ik op dezelfde manier wil omheinen en verlichten.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:55

RUBYWHITE schreef:
Een bakomheining met linten zou ik zelf afraden om eerlijk te zijn. Wij hebben een bakomheining van hout en dat vind ik persoonlijk wel erg fijn. Je zet er makkelijker een paard voor stil en het blijft netjes ogen.

behalve als je een paard hebt wat aan het hout knabbelt Knipoog

ik vind onze bak met linten erg mooi

in mijn profiel kun je op een aantal foto's zien hoe wij het hebben

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:25

bij ons is een kunstof omheinig. Kunstopalen met kunstof balken. Mocht er ooit 1 idioot van een paard denken om erover te springen en hij blijft hangen, springen de tussenbalken eruit en staat het dier dus gewoon met zn benen op de grond en kan gewoon verder lopen. Verder is het volledig gedraineerd en staan er op de hoeken licht masten.

O ja, gewoon wit zand bovenop gooien is niet het meest geweldige ondergrond. Zand word nl heel snel een ongelovelijke rotzooi. Je kunt er beter een andere soort zand bijdoor mengen. Iets als zeezand oid, dit kan veel meer vocht aan nl. En achteraf lukt draineren je niet meer. Dan moeten alle palen weer eruit en masten weer aan de kant. Als je tenminste draineert met een grote drainage machine. Als je ze gewoon met een kraantje legt wil het al sneller lukken.

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:28

wij hebben alles in het hout Knipoog

en verder hebben we aan de zijkant een hele grote lantarenpaal en die verlicht de hele bak en wij hebben een grote bak Haha!
maar is ook een grote latarenpaal

xxx

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:17

wij hebben aan 3 kanten een wal van zwart zand (+- 50 cm hoog) om de bak en aan de 4de kant zit de rand van het pad. en verder hebben we eigelijk geen echte dichte omheining, omdat onze bak alleen gebruikt mag worden om te rijden en niet in los te gooien.

En de verplichting... we hebben 1 grote lamp bij de ene hoek en dat is ruim voldoende, want je hoeft niet elk grassprietje te kunnen tellen als je s avonds gaat rijden toch? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:21

Wij hebben de bakomheining wel van lint, anders was er een vergunning nodig.

Voor het licht hebben wij 2 lange palen in de grond en daar strak tussen in de mast waar het licht aan hangt.
Doordat er een lange bout doorheen gaat kunnen we hem kantelen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:25

als omheining hebben wij gewoon prikpaaltjes met lint Haha! aan de ene kant zit wel een hek, maar dat is het weidehek. ik heb dus gewoon een stuk afgezette wei.
als verlichting hebben wij een mast van 5 meter met 2 bouwlampne van 500 watt. werkt perfect Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:29

Wij hebben een houten omheining. paaltjes (om de 4 a 5 meter ongeveer) met 3 planken onder elkaar. Als hek hebben we een zwaar metalen hek op een wieltje.

Als verlichting heb ik sinds kort bij de Gamma oid een grote staander die je uit kunt schuiven, met 2 bouwlampen erop die je kunt draaien, dus meerdere kanten op kan laten schijnen. Verlicht echt heel goed.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 22:05

hoihoi
bedankt voor alle tips,
maar ik had echt gehoord dat draineren beter is nadat je de grond eerst hebt laten zakken? omdat we eerst uitgraven en dan komt er zo'n 70 cm zand boven op (wit) omheining en lampen zijn we nog niet uit..

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:09

Wij hebben automatische verlichting, 2 hangen aan de kas en door een soort "oog" gaat ie vanzelf aan. als je 15 min niet langs bent gereden gaat ie uit.. dus 15 min nadt je klaar bent met rijden gaat ie pas uit eerder niet, echt een ideaal systeem!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:13

Wij hebben om de 2,5 meter palen in de grond en planken er naast, staan gewoon recht. Als verlichting heb ik in de winter gewoon een bouwlamp aan een grote paal. Omdat ik meestal overdag rij. Wat btreft de manier van de grond om spitten zwart onder en geel boven hebben wij ook gedaan en bevalt prima zo!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:35

Bonny4life schreef:
hoihoi
bedankt voor alle tips,
maar ik had echt gehoord dat draineren beter is nadat je de grond eerst hebt laten zakken? omdat we eerst uitgraven en dan komt er zo'n 70 cm zand boven op (wit) omheining en lampen zijn we nog niet uit..

Maar je drainage moet wel flink diep komen. Als je achteraf gaat draineren moet je dus eerst weer het witzand apart leggen vh zwart zand en achteraf komt alles er toch weer los op te liggen. Het mooiste is om een laag schelpen of grind eroverheen te gooien. Dit zorgt ervoor dat alle gaten mooi open blijven. Daarnaast is er trouwens ook nog drainagebuis met bekleding. Je hebt dus nog aardig wat keuzes

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:21

kan je me hierin wat informeren? geloof dat je er aardig verstand van hebt Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:52

Loonwerker hier heeft me ook geadviseerd een jaar te wachten met draineren na het omzetten van de grond omdat het eerst weer op zijn plek moet zakken. Dat gebeurd vrijwel nooit egaal, dus je drainage kan dan verzakken en loopt niet goed meer door.

Later erin leggen was geen probleem, dus dat is ons plan voor van de zomer in paddock en evt. rijbak.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:47

Voor verlichting en drainagebuis kun je me altijd even pb'en!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:04

Wat raad jij aan voor verlichting?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 23:03

ja ben ook benieuwd,
en nog wat, weet iemand hoe het zit met de buitenbakken?? aanvragen of niet? en zijn er uitzonderingen enz..?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:39

De aanvraag is per gemeente verschillend, hier heeft vrijwel iedereen naast huis een buitenbak. Onze gemeente doet er niet zo moeilijk over, alleen als je gaat omkeren moet je een vergunning hebben i.v.m. gronwater. Onze bak viel buiten de aanvraag voor een vergunning, nooit problemen gehad. Houten omheining hoef je hier alleen met vergunning te plaatsen als het hoger is dan 2m Haha! Dat red je niet eens Nagelbijten / Gniffelen Dus als ik jou was informeerde ik dat bij je gemeente.