een VEEL te zware bak!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davinci1

een VEEL te zware bak!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:59

hallo, ik sta sinds kort op een nieuwe stal die net opgestart is waarvan de bak echt mega zwaar is na een kwartier longeren is je paard bekaf aangezien ik een jong paard heb lijkt het me slecht voor zijn benen? wilde hem vandaag weer is longeren en hij liep kreupel morgen komt de VA!
graag wil ik jullie mening horen? of het echt zo slecht is zn zware bak!
Alvast bedankt Knipoog

Lynn_Nikita

Re: een VEEL te zware bak!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:00

de bak waar ik rijd is ook superzwaar. Ik rijd er maar 1 uur per week in. Om elke dag er in te rijden lijkt me niet echt goed. is trouwens wel goed voor de conditie van mn paardjes,

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:06

oke maar voor het behouden van de paardenbenen lijkt het me niet echt goed zeker niet voor een jong paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:08

Ik weet niet of het goed is of slecht maar ik ken een paard wat hierdoor wel blessures heeft opgelopen, dus die moch tniet meer in die bak.
Waarom is de bak zo zwaar, heeft ie een mega drainage of is het binnen?
Mss kunnen ze er filt of schors doorgooien?

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:09

de staleigenaar is geen paardenman en had zoiets van ik gooi er een berg zand in en je hebt een bak, de bak is kurkdroog maar het lijkt wel zand van de duinen alsof je op het strand bent..
maar nu loopt me paard niet goed dus echt blij ben ik hier niet mee

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:11

Nou dat is zeker niet goed vooral omdat je paard nog zo jong is. Ik had ongeveer hetzelfde, ik kwam bij een nieuwe stal met een veel te zware bak. En m'n pony had net een peesblessure gehad, dus het was nog gevoelig. Ik heb toen alleen maar over de hoefslag gereden en af en toe wat van hand verandert. Dat was zwaar genoeg voor d'r. Gelukkig is de bak nu na een paar regenbuien wel wat 'platter'. Hij is iig droog! Een blubberige bak vol plassen loopt namelijk ook zwaar. Haha!

Hopelijk heeft je paardje niets aan z'n been aangezien ie kreupel liep? Is longeren trouwens niet wat te zwaar in die bak? Lachen Omdat ie dan kleine rondjes moet lopen wat nog zwaarder is in mul zand.

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:12

Marloez schreef:
Nou dat is zeker niet goed vooral omdat je paard nog zo jong is. Ik had ongeveer hetzelfde, ik kwam bij een nieuwe stal met een veel te zware bak. En m'n pony had net een peesblessure gehad, dus het was nog gevoelig. Ik heb toen alleen maar over de hoefslag gereden en af en toe wat van hand verandert. Dat was zwaar genoeg voor d'r. Gelukkig is de bak nu na een paar regenbuien wel wat 'platter'. Hij is iig droog! Een blubberige bak vol plassen loopt namelijk ook zwaar. Haha!

Hopelijk heeft je paardje niets aan z'n been aangezien ie kreupel liep? Is longeren trouwens niet wat te zwaar in die bak? Lachen Omdat ie dan kleine rondjes moet lopen wat nog zwaarder is in mul zand.

ja dierenarts komt morgen het is de enige bak die we hebben dus moet hem ergens longeren maar heb het idee dat he uit zijn schouder komt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:14

En is loslongeren geen optie? Of snapt hij dat nog niet. Dan kan hij over de hoefslag gaan of ruimere rondes maken. Lachen

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:15

Marloez schreef:
En is loslongeren geen optie? Of snapt hij dat nog niet. Dan kan hij over de hoefslag gaan of ruimere rondes maken. Lachen

geen omheining om de bak en geen losgooibak

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:17

Ooh.. dat is jammer. Nou hopen dan dat er niets ernstigs is met zijn schouder! Misschien kan de DA de eigenaar duidelijk maken dat een zware bak niet goed is voor paardenbenen.
Veel succes nog!

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:18

Marloez schreef:
Ooh.. dat is jammer. Nou hopen dan dat er niets ernstigs is met zijn schouder! Misschien kan de DA de eigenaar duidelijk maken dat een zware bak niet goed is voor paardenbenen.
Veel succes nog!

ja ik hoop het
bedankt!! jullie horen het nog wel

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:29

Dat lijkt mij ind niet echt goed voor de benen wij hebben onze bak uit laten vergroten tot een 20X60 bak! en het achterste deel wat er bij aangekomen is is nu ook heel zwaar! je merkt dat ze daar anders lopen dan in het gewone zand!

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:34

Laurine schreef:
Dat lijkt mij ind niet echt goed voor de benen wij hebben onze bak uit laten vergroten tot een 20X60 bak! en het achterste deel wat er bij aangekomen is is nu ook heel zwaar! je merkt dat ze daar anders lopen dan in het gewone zand!

ja idd er moet gewoon wat aan die bak gebeuren

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:44

zeker weten bak is uien veel en veelste zwaar,hij zou er wat aan gaan doen maar tot op de dag van vandaag nog niets.

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:50

idd maar HELAAS

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:22

Als de bak net nieuw is moet hij nog inklinken en dat kan best lang duren. Met slepen en nat maken (behalve als het al nat is) kan je dat inklinken flink versnellen. Wij hadden ook een nieuwe bak en die is nu na een paar maanden pas helemaal perfect.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:33

onze bak thuis was ook veel te zwaar. Wij hebben er 80 kuub houtsnippers doorheen laten frezen. Misschien kun je deze optie aandragen bij de staleigenaar (event. met argumenten van de dierenarts extra erbij)? Het is een vrij simpele en goedkope oplossing.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:43

Een veel te zware bak is echt héél slecht voor je paard. Bij ons jonge paard heeft het de artrose verergerd en ze heeft ook nog een ernstige peesblessure erdoor opgelopen. De bak om te rijden was al zwaar, maar de longeerbak was nog erger. De pensionklanten mochten niet in de rijbak longeren (alleen de paarden van de eigenaar mochten er gelongeerd worden) en we moesten de extra zware bak gebruiken. Ik ben daarna naar een andere stal gegaan, waar ze een veel lichtere bak hadden. Helaas was het kwaad toen al geschied. Voor mij zou een zware bak dus zeker een reden zijn om naar een andere stal uit te kijken.

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 07:35

ja precies ik ga niet afw8en tot het een keer echt fout gaat hij gaat gewoon die bak niet meer in tot dat er wat aan gedaan word zo niet dan maar een andere stal gaan zoeken

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:43

Voordat de bak echt goed gaat liggen ben je wel even verder
Alleen zand is voor een bak niet echt lekker om in te rijden, omdat het idd veelste zwaar is
De bak waar ik in rij is ook veelste zwaar, in het begin lagen er houtsnippers in en was het veel beter!
Misschien zou je met de staleigenaar kunnen praten en uitleggen dat dit geen goede bak is (omdat je ook zegt dat hij er geen verstand van heeft) en misschien dat hij er dan iets aan kan veranderen!
Succes morgen met de DA en met de bak!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:14

De dierenarts is langs geweest paardje loopt niet kreupel.Loopt onregelmatig in de bak,advies gehad om niet de bak in te gaan mag maar,10 min per week dus hebben besloten om naar andere stal te gaan omdat ,er niets aan wordt gedaan!

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 07:20

ja zo is het hij wil die bak niet eens in wat het doet zeer!

stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 08:40

bij ons was de bak en de paddock echt zwaar maar nu hebben we overal nieuwe bodems erin .Binnen- en buitenbak : agterberg en de paddock word vaak gesleept zodat die inzakt .
mijn fjordje loopt nu tenminste niet meer te struikelen over `bergen`` die er lagen in de bakken .

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 08:49

Ik heb ook op een stal gestaan met een veeeel te zware bak.
Mijn paard is er ook door geblesseerd geraakt (spieren overbelast) en ik heb 2 maanden kunnen wandelen.
Ben ook gelijk van stal verhuist.

Sylvester06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:10

Misschien kan het het zand mengen met houtsnippers of tapijtsnippers? Ik denk dat de bodem dan een stuk vaster wordt